کد خبر: 1105377
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
رئیس‌جمهور در گفتگو با شبکه امریکایی سی‌بی‌اس:
خبرنگار شبکه امریکایی سی‌بی‌اس مقابل رئیس‌جمهور ایران نشسته و همچون یک بازجوی تفتیش عقاید، از او درباره عقیده‌اش پیرامون هولوکاست می‌پرسد. گویی هر کسی و در هر مقامی در دنیا باید با ملاک «ایمان به هولوکاست» ارزشیابی شود!

خبرنگار شبکه امریکایی سی‌بی‌اس مقابل رئیس‌جمهور ایران نشسته و همچون یک بازجوی تفتیش عقاید، از او درباره عقیده‌اش پیرامون هولوکاست می‌پرسد. گویی هر کسی و در هر مقامی در دنیا باید با ملاک «ایمان به هولوکاست» ارزشیابی شود! رئیسی البته به خوبی پاسخ می‌دهد که «باید اجازه داده شود توسط محققان و مورخان مورد بررسی قرار گیرد»؛ امری که البته در دنیای آزاد غرب ممنوع است و کسی نمی‌تواند در مورد هولوکاست تحقیق کند و رئیسی هم همین را به خبرنگار مربوط یادآور می‌شود. او، اما سؤال اصلی‌اش را می‌پرسد که «آیا از حق حیات اسرائیل حمایت می‌کنید؟» یعنی حق حیات اسرائیل را امر ثابت‌شده در نظر گرفته و فقط دنبال این است که رئیسی از آن حمایت می‌کند یا نه! در حالی که اصل حرف روی همین حق بودن حیات یک کشور جعلی و اشغالگر است. خبرنگار در ادامه از سابقه رئیسی و نقش او در اعدام منافقین در دهه ۶۰ می‌پرسد و آن‌ها را «مخالف سیاسی» می‌نامد و همچون یک بازپرس می‌پرسد: «آیا شما از این اقدام خودتان پشیمان هستید؟» رئیسی، اما به او توضیح می‌دهد که آن‌ها یک گروه «تروریستی» هستند و هر کس که در ایران مرتکب جنایتی شود، به خاطر آنچه انجام داده است، مجازات می‌شود. آن‌ها مردم را ترور می‌کردند و آنچه بر سرشان آمد، دقیقاً متناسب با اعمال‌شان بود.
از صحبت در مورد همسر و دختران رئیس‌جمهور تا توافق هسته‌ای و سؤال از امکان دیدار با رئیس‌جمهور امریکا و موضوع برد پهپاد‌های ایرانی، دیگر موضوعاتی بودند که در گفت‌وگوی رئیسی با شبکه سی‌بی‌اس امریکا مورد صحبت و سؤال و جواب قرار گرفتند. بخش‌هایی از این گفتگو را باهم می‌خوانیم.

آقای رئیس‌جمهور همانطور که می‌فرمایید صنعت هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز می‌خواهید، اما شما اولاً از این صنعت برای تولید برق استفاده می‌کنید و ثانیاً برخی اسناد وجود دارد که فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز داشته‌اید.
بسم‌الله الرحمن الرحیم. در مورد مذاکرات هسته‌ای آنچه به پیشینه این مسئله برمی‌گردد آن است که امریکایی‌ها از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها به تعهدات خود نسبت به ملت ایران عمل نکردند، اما جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند بود و طبق نظر آژانس نه یک بار بلکه بار‌ها اعلام کرده ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است. مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بود، چون این تحریم‌ها علیه ملت ایران ظالمانه است، این ظلمی است به ملت ایران. وقتی که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، چرا تحریم شود؟ دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای فعال بوده و گفته شده که آنچه تاکنون در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده در راستای استفاده صلح‌آمیز است. امروز در حوزه‌های درمانی، کشاورزی، نفت، گاز و بسیاری از حوزه‌ها از صنعت هسته‌ای استفاده می‌شود و این استفاده صلح‌آمیز حق ملت ایران است. چرا ایران از این حق محروم شود؟
آیا می‌خواهید به توافق (برجام) بازگردید؟ چراکه می‌دانید برخی مقامات امریکایی بر این باورند که شما قصد بازگشت به توافق برجام را ندارید.
ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق خوب و عادلانه و پیگیری رفع تحریم‌ها جدی هستیم. این ادعا (عدم‌تمایل ایران به بازگشت به برجام) هم از همان ادعا‌های بی‌اساسی است که مطرح می‌کنند. الان مشکل توافق کجاست؟ امریکایی‌ها تصمیم نمی‌گیرند. ممکن است برای امریکایی‌ها آسان باشد که خیلی راحت بخواهند پیمان خودشان را نقض کنند و بیایند و راحت بگویند که ما گویا پیمانی را نبستیم، اما به راستی پیمان و میثاق بستن راهکارش همین است؟ اگر در دنیا بین کشور‌ها میثاقی بسته شود و سپس یک طرف بیاید به صورت یکطرفه بگوید که من از پیمان خارج شدم، اصلاً جایی برای پیمان بستن در دنیا می‌ماند؟
آیا شما بر این باور هستید که در آینده نمی‌توانید به امریکایی‌ها اعتماد کنید؟ و به خاطر همین موضوع این سؤال را کردم که آیا قصد بازگشت به توافق برجام را دارید؟ چراکه به نظر می‌رسد به ما اعتماد ندارید. همانطور که می‌دانید پرزیدنت بایدن این اختیار را ندارد که چیزی را به رئیس‌جمهور آتی امریکا تحمیل کند.
ما به دلیل رفتاری که از امریکایی‌ها تاکنون دیده‌ایم، نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم، لذا اگر تضمین وجود نداشته باشد به امریکایی‌ها اعتمادی نیست، کمااینکه بار‌ها پیمان‌ها را نقض کرده‌اند. اگر ما بتوانیم از این توافق منافع اقتصادی‌مان را تأمین کنیم و آنچه جمهوری اسلامی بر آن تأکید دارد یعنی «رفع تحریم‌های ظالمانه»، «تضمین اعتمادآفرین و اطمینان‌بخش» و «حل و فصل مسائل پادمانی به صورت قطعی» محقق شود، یک توافق خوب کاملاً امکانپذیر است. ما نشان دادیم هم در مذاکرات صادق و هم به دنبال یک توافق خوب با رفع تحریم‌ها هستیم.
در خصوص دستاورد‌های نظامی شما گزارشی وجود دارد که یک پهپادی ساخته‌اید که می‌تواند به تل‌آویو اسرائیل برسد، آیا این واقعیت دارد؟
ما صنایع پیشرفته نظامی داریم و این صنایع پیشرفته ما نقش بازدارندگی و دفاعی دارد و به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد بتواند نسبت به جمهوری اسلامی تعرض کند. امروز وضعیت ما با زمان جنگ تحمیلی کاملاً متفاوت است. در جنگ تحمیلی تمام کشور‌های اروپایی و امریکایی‌ها به صدام کمک می‌کردند، لذا ما در جنگ تحمیلی خسارت بسیاری دیدیم و شهدای بسیاری را تقدیم کردیم. بسیاری از استان‌ها و شهر‌های ما ویران شد، اما امروز بسیاری از آن شهر‌ها و صنایع دفاعی ما بازسازی شده است. صنایع نظامی ما امروز کاملاً می‌تواند در مقابل دشمنان قدرت بازدارندگی داشته باشد. این قدرت نظامی را به نفع ایران و منطقه می‌دانیم. حضور جمهوری اسلامی در منطقه امنیت‌ساز است.
خوانده‌ام که همسر شما استاد دانشگاه هستند و دو دختر دارید که یکی جامعه‌شناس و دیگری فیزیکدان هستند، آیا این واقعیت دارد؟ آیا این دختر‌ها و زنان کنار شما هستند؟
بله، همسر من استاد دانشگاه است و دخترانم در دانشگاه‌ها مدارج عالی را کسب کرده‌اند و الان هم به درس خواندن و هم به تدریس مشغول هستند. به کار‌های فرهنگی و علمی علاقه‌مند هستند و آن‌ها را دنبال می‌کنند، من هم از ابتدا آن‌ها را تشویق کرده‌ام که در این کار‌ها فعال باشند.
آیا شما نوه‌ای دارید؟ چند نوه دارید؟
من چهار نوه دارم. خیلی هم نوه‌هایم را دوست دارم. نوه خیلی شیرین است. من خیلی از وقت‌هایی که خسته می‌شوم با حضور در کنار نوه‌هایم، رفع خستگی می‌کنم.
آیا باور دارید که هولوکاست اتفاق افتاده است و ۶ میلیون یهودی کشته شده‌اند؟
مسئله تاریخی یک مسئله‌ای است که باید گذاشت کسانی که محقق و پژوهشگر هستند، بررسی کنند. وقایع تاریخی را نمی‌شود از تاریخ حذف کرد. باید اجازه داد محققان و پژوهشگران این موضوعات را بررسی کنند، اما آیا اینکه در اروپا بگویند هر کس درباره هولوکاست تحقیق کند، ما او را در دادگاه محکوم می‌کنیم، درست است؟ آیا این روش برخورد با تحقیق، پژوهش، علم‌افزایی و معرفت‌افزایی، منافات ندارد؟
آیا جنابعالی از حق حیات اسرائیل حمایت می‌کنید؟
مردم فلسطین یک حقیقت هستند. غزه‌ای که امروز توسط دشمنان مردم فلسطین محاصره شده و تبدیل به یک زندان بزرگ شده است، این واقعیتی است که امروز وجود دارد. آیا این درست است که مردمی از خانه و کاشانه خودشان بیرون رانده شوند و بیایند یک رژیمی را آنجا برپا کنند که اساس آن بر ظلم به مردم فلسطین قرار دارد؟ آنچه ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم آن است که مردم فلسطین صاحب حق هستند و این حق آن‌ها نباید ضایع شود. آنچه اعلام کرده‌ایم آن است که امروز امریکایی‌ها دارند از یک رژیمی که کشور فلسطین را غصب کرده است، حمایت می‌کنند. نظر جمهوری اسلامی نظری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها اعلام کرده اند و آن این است که به آرای مردم مراجعه شود. مگر شما به دموکراسی معتقد نیستید؟ نظر مردم را بگیرند، یعنی نظر فلسطینی‌ها را، اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی. آرای هر کس را که متعلق به سرزمین فلسطین است، بگیرند و یک نظام کاملاً مبتنی بر دموکراسی و یک نظامی که مبتنی بر آرای مردم است در سرزمین فلسطین شکل بگیرد تا به مسئله فلسطین خاتمه داده شود. امروز همه دنیا معتقدند آنچه رژیم‌صهیونیستی علیه مردم فلسطین می‌کند و سرزمین‌های آن‌ها را روز‌به‌روز بیشتر اشغال می‌کند، ظلم است. کسانی که امروز روابط خود را با رژیم‌صهیونیستی عادی‌سازی می‌کنند، در واقع از پشت به آرمان فلسطین خنجر زده‌اند. این عادی‌سازی می‌تواند ظلم را حل کند؟
می‌خواهید به نیویورک سفر کنید و در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنید. بایدن در آنجا حضور خواهد داشت. آیا مایل به ملاقات با پرزیدنت بایدن هستید؟
برنامه‌ای برای ملاقات ندارم. فکر نمی‌کنم که چنین ملاقاتی پیش بیاید. من هیچ گونه برنامه‌ای برای ملاقات با ایشان ندارم و همچنان که قبلاً اشاره کرده‌ام، نه ملاقات و نه مذاکره را مفید فایده نمی‌بینم.
به نظر شما اختلاف کجاست؟ از منظر شما میان حکومت ترامپ و دولت بایدن تفاوتی وجود دارد؟
ادعای دولت جدید امریکا این است که با ترامپ و دور قبلی تفاوت داریم. این موضوع را بار‌ها از طریق پیام به ما اعلام کرده و خودشان نیز این مسئله را گفته‌اند، اما ما باید به عملکرد‌ها نگاه کنیم. دولت فعلی امریکا گفته است ما روش‌هایی را که در دولت قبل انجام شده است، قبول نداریم و می‌خواهیم روش‌ها را تغییر دهیم، اما آنچه ما در عمل دیده‌ایم، تغییر حاصل نشده است. می‌بینیم که تحریم‌ها همچنان ادامه پیدا کرده است، در حالی که قرار نبود تحریم‌ها ادامه پیدا کند و قرار بود به تعهدات در توافق عمل شود، اما به تعهدات تاکنون عمل نشده است. من فکر می‌کنم دولت جدید امریکا باید در عمل اثبات کند که متفاوت با دولت قبل است، یعنی در عمل تحریم‌ها را بردارد و به تعهداتی که دولت قبل آن تعهدات را به هم زد و از برجام خارج شد، پایبند باشد.
موضوع را عوض کنیم، در خصوص سوابق خودتان سؤال کنم. تحریم‌های فردی هم علیه شما وجود دارد. شما در کمیسیون و کمیته‌ای عضویت داشتید که مسئول مجازات ۵هزار نفر بود. آیا شما از این اقدام خودتان پشیمان هستید؟
نکته اول، شما چه سندی دارید برای این موضوع، جز ادعایی که منافقین می‌کنند. نکته دوم، اینکه من آن زمانی که ادعا شده است در جایگاه معاون دادستان بودم و امروز هم هر حقوقدانی که کمترین اطلاع را داشته باشد، می‌داند که معاون دادستان چه وظایفی دارد و چه کار‌هایی انجام می‌دهد. اما گروهی که امروز دارد این نوع مسائل را به جوامع مختلف گزارش می‌دهد، این‌ها کسانی هستند که ۱۷هزار نفر را در کشور ما از کاسب، دانشجو، استاد دانشگاه، روحانی و امام جمعه و مسئولان مختلف تا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را به شهادت رسانده‌اند. دست‌شان به خون ملت ایران و به خون مظلومان آغشته است و آن‌ها مستحق محاکمه هستند. من این سؤال را از امریکا و اروپایی‌ها دارم که چرا به کسانی که خودتان آن‌ها را در لیست تروریست‌ها ثبت کردید و در زمانی که رسماً اعلام کردند رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و ۱۷هزار نفر را در ایران به شهادت رسانده‌اند، پناه داده‌اید؟ آیا این موضوعات نباید مورد سؤال قرار گیرند؟ جریان منافقین همان داعشی‌هایی هستند که امروز شما می‌بینید. آیا اگر امروز کسی در مقابل داعش بایستد و نسبت به حقوق مردم دفاع کند، استحقاق تشویق و تأیید دارد یا خدای ناکرده، باید او را سرزنش کرد؟ هر کس که در ایران مرتکب جرم و جنایتی شده در دادگاه‌های رسمی مورد محاکمه قرار گرفته و به کیفر اعمال خود رسیده است و هر کدام از افرادی که مرتکب ترور و جنایت شده و در خانه مردم مواد منفجره انداختند نیز در دادگاه محاکمه شده و دادگاه هم به پرونده آن‌ها برابر قانون رسیدگی کرده است. اصلاً بحث عدد مطرح نیست، هر کسی که در ایران چه آن روز‌ها و چه امروز مرتکب جنایت شود یا کسی را بکشد یا اقدامات تروریستی انجام دهد، مستحق رسیدگی است و وظیفه دادگاه هم رسیدگی به این مسائل است. آنچه در دادگاه‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته دقیقاً نسبت به جرائمی است که هر فرد مرتکب بوده است.
آیا این درست است که پس از شهادت سردار سلیمانی وعده انتقام داده‌اید؟
گروه‌های تروریستی، منطقه و کشور‌های سوریه و عراق را ناامن کرده بودند و مردم نیز در مقابل گروه‌های تروریستی ایستادگی کردند. حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم است، یعنی اگر امروز در دنیا بخواهیم یک نماد مبارزه با تروریسم معرفی کنیم، حاج قاسم سلیمانی و آقای ابومهدی المهندس به عنوان دو نماد مبارزه با تروریسم هستند و حقیقتاً تلاش آن‌ها و تلاش نیرو‌های سوری، عراقی و ایرانی در منطقه باعث امنیت شد. امروز اگر شاهد امنیت در عراق و سوریه هستید، مرهون تلاش حاج قاسم سلیمانی است. آیا کسی که نماد مبارزه با تروریسم است، باید مورد تشویق قرار گیرد یا ترور شود؟ کاری که امریکا برای ترور آقای قاسم سلیمانی انجام داد حقیقتاً یک جنایت بود. آیا باید به این موضوع رسیدگی شود یا خیر؟ آنچه ما به عنوان جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کنیم و دنبال خواهیم کرد، اجرای عدالت است. حتماً باید اجرای عدالت را در مورد جنایتی که ترامپ و همدستانش نسبت به ترور یک انسان مجاهد و مبارز که نقش بزرگی در امنیت منطقه داشت، دنبال کرد و ما مصمم به اجرای عدالت، یعنی رسیدگی به ترور حاج قاسم سلیمانی هستیم. ما رسیدگی به این جنایت را هرگز به بوته فراموشی نخواهیم سپرد و کار را دنبال خواهیم کرد.
از نظر شما شامل ترور هم می‌شود؟
ترور حاج قاسم سلیمانی تروری دولتی بود. دیدید که آقای ترامپ رسماً گفت، من دستور ترور را دادم. آیا نباید کسی که خودش دستور ترور داده، مورد رسیدگی قرار بگیرد؟ چرا شخصیت مجاهدی مثل حاج قاسم سلیمانی را ترور کرده است.
منظور شما از عدالت چیست. چشم در برابر چشم، یعنی ترور در برابر ترور؟
من نکته آن را بگویم. جمهوری اسلامی ایران آنقدر شهامت دارد که رسماً عین الاسد را که زد، اعلام کرد. در هر جای دنیا ما اقدامی کرده‌ایم، اعلام کرده‌ایم و این شهامت را داریم. ما از نوع اقداماتی که امروز امریکایی‌ها و رژیم‌صهیونیستی در دنیا و منطقه انجام می‌دهند و باعث ناامنی می‌شود، انجام نمی‌دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار