کد خبر: 1104374
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
عملکرد یک ساله دولت رئیسی در ترازوی شورای ائتلاف
شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در گزارشی به ارزیابی عملکرد یک ساله دولت رئیسی پرداخته و با تأکید بر این مهم که هرچند یک سال را نمی‌توان برای طراحی و برنامه‌ریزی و اجرا زمان کافی و مناسبی دانست، نوشته است: با این حال دستاورد‌های دولت کم نبوده است، اما شاید مهم‌تر از دستاوردها، رویکرد‌های دولت است که می‌تواند زمینه‌ساز توفیق در آینده باشد.

در بخشی از این گزارش آمده است: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان کارشناسان و ناظران از جمله دولت‌هایی بوده که میراث‌دار مشکلات و ضعف‌ها و کاستی‌های فراوانی از دولت پیشین بوده است. وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا، مشکلات ناشی از کرونا و بسیاری دیگر از چالش‌ها ماحصل سیاستگذاری‌ها و اقدامات سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود که در اولین گام دولت با آن مواجه شد.
شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در ارزیابی خود ضمن برشمردن نقاط برجسته دولت سیزدهم از جمله دولت پرکار و خستگی ناپذیر، در دست گرفتن شعار‌های انقلاب، همدلی میان قوای کشور، عبور افتخار آمیز از کرونا، پرچمداری در مبارزه با فساد، دیپلماسی فعال و انقلابی، ارتباط با همسایگان یا سیاست همسایگی، توازن گرایی، رونق تجارت خارجی، جراحی بزرگ اقتصادی (حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی)، دیپلماسی انرژی (سوآپ گازی)، تابستان بدون خاموشی، کاهش تنش‌های آبی در کشور، احیای کارخانه‌های تعطیل شده و بالاخره عبور مسکن‌سازی از مرحله کلنگ‌زنی به طرح انتظارات خود از دولت مردمی در ۱۶ محور کلی پرداخته و نوشته است:
اولویتی بالاتر از رفع مشکلات مردم نیست
۱. مبارزه با گرانی و رفع مشکلات معیشتی، امروز در صدر مطالبات مردم قرار دارد. مردم انتظار دارند نتیجه اقدامات اقتصادی دولت را در سفره خود مشاهده کنند و شاهد ثبات قیمت‌ها و کنترل نرخ تورم باشند. فشار گرانی بر اقشار و خانواده‌های کم درآمد، دهک‌های پایین جامعه، کارمندان، کارگران و بازنشستگان، دل‌های دلسوزان نظام را غصه دار کرده است و دولتمردان نیز بی خبر از این فشار‌ها نیستند؛ بنابراین در تعیین اولویت ها، هیچ اولویتی مهم‌تر از رفع مشکلات معیشتی مردم وجود ندارد و باور مسئولان دولت سیزدهم نیز نشان داده است که در مبارزه با مشکلات هیچ بن بستی را نمی‌شناسند و اهل خرده‌گیری و بهانه جویی نیستند. امیدواریم نتایج اقدامات و اصلاحات اقتصادی دولت، هرچه سریع‌تر آثار خود را در زندگی مردم فهیم و صبور کشورمان نشان بدهد.
۲. به اعتقاد قاطبه اهالی سیاست و رسانه، دولت آیت‌الله رئیسی برای تشریح و بیان دستاورد‌ها و مجاهدت هایش نیازمند سامانه رسانه‌ای قوی و کارآزموده‌ای است که این مهم تاکنون محقق نشده است و دولت در انعکاس موفقیت هایش دچار کاستی‌هایی بوده است.
۳. ر‌ها بودن فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی خسارات جبران ناپذیری را بر روح و روان جامعه به ویژه نسل جوان کشورمان وارد نموده است. ارمغان این بی مسئولیتی‌ها ترویج بی حیایی و بی عفتی، فروپاشی خانواده ها، گسترش سبک زندگی غربی، اباحه گری، همجنسگرایی، اعتیاد و هرزگی بوده است. مردم انتظار دارند دولت در مسائل مربوط به فضای مجازی تصمیم گرفته و اقدام کند.
۴. وزارت آموزش و پرورش به عنوان کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور، همواره مورد بی مهری دولت‌ها بوده است. بحران کرونا ضربات سنگینی بر پیکره آموزشی و پرورشی این وزارتخانه وارد ساخته و زخمی بر زخم دیگر نهاده است. انتظار می‌رود دولت سیزدهم عنایت ویژه‌ای به وزارتخانه‌ای که مسئولیت آموزش و تربیت سرمایه‌های انسانی ایران عزیزمان را عهده دار است، داشته باشد.
دولت حلقه فرسوده مدیران را بشکند
۵. در میان نیرو‌های انقلابی و امتحان پس داده این باور وجود دارد که دولت سیزدهم تاکنون نتوانسته حلقه فرسوده مدیران را شکسته و از نیرو‌های جوان و تازه نفس به صورت بایسته و شایسته جهت تحول در عرصه‌های مختلف کشور بهره‌مند شود. به ویژه نیرو‌هایی که اعتماد و اعتقاد خود را به این دولت نشان داده‌اند. امیدواریم دولت سیزدهم قدردان این سرمایه‌های بی بدیلی باشد که در پاکدستی و آرمانخواهی و انقلابیگری از آزمون‌های سخت عبور کرده و انگیزه و نشاط فراوانی برای خدمت به ایران اسلامی دارند.
۶. یکی از شعار‌های دولت سیزدهم «مردمی بودن» است. مردمی بودن را نباید صرفاً به حضور در میان مردم خلاصه کرد. برنامه ریزی جهت دریافت دیدگاه‌ها و نظرات مردم، صبوری و تحمل ورزیدن در مواجهه با مردم و همچنین جلب مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی و سیاسی از جمله جلوه‌های مردمی بودن یک دولت است.
۷. اداره کشور مبتنی بر دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت است. دولت ضمن توجه کافی و وافی به امور روزانه مردم، نیاز به برنامه ریزی‌های کلان و راهبردی و تهیه نقشه جامع حرکت دارد. دولتمردان سیزدهم باید مراقب باشند غرق در کار‌های روزمره نشوند و برای مقابله با این آفت، باید با یک طرح کلان و نقشه جامع و قابل توضیح برای مردم، حرکت کنند.
۸. دولت در اداره جامع کشور نیازمند اولویت بندی امور است. براساس همه نظرسنجی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر، اولویت اصلی مردم حل مشکلات اقتصادی است. اولویت اقتصاد قطعاً به معنای نادیده گرفتن سرفصل‌های دیگرهمچون علم، امنیت، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ نیست، اما اولویت باید اقتصاد باشد همراه با پیوست فرهنگی.
۹. جوانگرایی از دیگر توفیقات دولت سیزدهم بوده است. البته مدیران و مسئولان جوان هم در مواردی اشتباه و خطا می‌کنند، اما در مجموع دمیده شدن روح جوانی در دولت و مجلس و پرورش مدیران قوی، ارزش صبوری در مقابل این خطا‌ها و رفع تدریجی آن‌ها را دارد. این هزینه‌ها نباید باعث عقب گرد و یا تردید در مسیری باشد که دولت به درستی انتخاب کرده است.
تیم اقتصادی دولت را منسجم کنید
۱۰. انسجام تیم اقتصادی دولت، ضرورتی انکارناپذیر است. لزوم انسجام مدیران اقتصادی و داشتن نظر واحد در مسائل گوناگون اقتصادی، مشخص کردن اولویت‌ها و تمرکز بر شاخص‌های اصلی و پیگیری روزانه آن‌ها از جانب رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان ضرورت دیگری است که قطعاً مدنظر رئیس دولت سیزدهم خواهد بود. شاخص‌های اصلی اقتصاد همچون نرخ تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد اشتغال، رشد درآمد سرانه و کاهش فاصله طبقاتی شاخص‌هایی هستند که باید به صورت دقیق و مستمر مورد توجه قرار گیرند.
۱۱. مسئله امنیت غذایی باید از اولویت‌های دولت سیزدهم باشد. وقوع جنگ در اوکراین و برهم خوردن امنیت غذایی در دنیا، نشان داد تأکید بر خودکفایی محصولات کشاورزی باید به عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار دولتمردان کشور قرار داشته باشد.
۱۲. افزایش قیمت مسکن و همچنین اجاره بها، فشار اقتصادی و روانی سنگینی را بر مردم به ویژه طبقه محروم و مستضعفی که اجاره نشین هستند وارد ساخته است. مردم انتظار دارند دولت با جدیت و تلاش بیشتری برای جامه عمل پوشانیدن به وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن همت بیشتری بگمارد. انتظار می‌رفت مالیات بر خانه‌های خالی بتواند تا حدودی التیام بخش این مشکل باشد، اما هنوز آثاری از اجرای موفقیت آمیز آن مشاهده نمی‌شود.
۱۳. افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران اگرچه گشایش‌هایی را در زندگی آنان ایجاد و باعث شد تا حدودی لبخند رضایت را بر لبان این طبقه خدوم و نجیب بنشاند، اما برخی کارگاه‌های تولیدی به سبب این افزایش کم سابقه، دچار مشکلات و تضییقاتی شده‌اند که ایجاب می‌کند، مسئولان مربوطه توجه بیشتری جهت حمایت از تولیدگران کشور داشته باشند.
مردم به عملکرد بانک‌ها نقد جدی دارند
۱۴. دولت سیزدهم سیاستگذاری‌های درست و تصمیمات شایسته‌ای در جهت تحقق بانکداری اسلامی و تسهیل امور بانکی گرفته است، اما نقد‌ها و انتظارات مردم نشان می‌دهد هنوز فاصله قابل توجهی میان سیاست‌گذاری و اجرای آن وجود دارد و مردم همچنان نقد‌های جدی نسبت به عملکرد بانک‌های کشور در جهت حمایت از تولید و خودکفایی و گره گشایی از زندگی شان دارند.
۱۵. شنیدن اخبار و گزارش‌هایی که این روز‌ها از مهاجرت نخبگان می‌شنویم، دل و جان همه را آزرده می‌سازد. فرزندان این مرز و بوم که سرمایه‌های گرانقدر ملت ایران هستند باید در این کشور بمانند و با عشق و افتخار به پیشرفت و تعالی کشورمان کمک نمایند. از دولت جناب آقای رئیسی انتظار داریم با همت و مجاهدتی که به خرج می‌دهند، بستر‌های حضور و مشارکت این عزیزان را در عرصه‌های مختلف کاری فراهم سازند تا با عشق و امید به آینده‌ای بهتر، بنای عظیم و افتخارآفرینی از تمدن ایرانی-اسلامی را به جهانیان عرضه نمایند.
۱۶. بانوان آینده سازان این کشورند. نقش‌های مادری، همسری و اجتماعی زنان نجیب و عفیف ایرانی بشارت بخش ایرانی آباد و افتخارآفرین را می‌دهد. حمایت همه‌جانبه از آموزش، سلامت، اداره خانواده، تربیت نسل آینده و به رسمیت شناختن ابعاد اجتماعی و فرهنگی زنان و بانوان ایرانی از جمله مسئولیت‌های خطیر دولتمردان سیزدهم است که نیازمند برنامه ریزی‌های دقیق و عمیق و همچنین التفات ویژه است که باید هرچه سریع‌تر آثار آن را در عرصه‌های مختلف شاهد باشیم. علاوه بر این امور، بانوان شایسته و با تجربه‌ای در کشور هستند که می‌باید در مدیریت امور از وجود آن‌ها استفاده بهتر و بیشتری شود.
کشور در حال انتقال به دوره ظهور فرصت‌های جدید
شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در پایان گزارش خود تصریح کرده است: ما از مرحله انباشت تهدیدات، در حال انتقال به دوره ظهور فرصت‌های جدید هستیم. با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ راهبرد نظام اسلامی بر نقشه‌های دشمن فایق آمده و بشارت آینده‌ای روشن برای نظام اسلامی پدیدار شده است. ما در دامنه کوه، در حال حرکت به سمت قله هستیم. این مسیر سختی‌ها و مشقت‌های خود را دارد، اما مهم این است که هدف را گم نکرده و در مسیر صحیحی در حال حرکت هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار