کد خبر: 1101188
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سید رحیم نعمتی

پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) و وزارت امنیت داخلی امریکا بیانیه‌ای مشترک را صادر کرده‌اند تا اینکه در مورد افزایش تهدیدات داخلی علیه مقامات فدرال هشدار داده باشند. همچنان که این دو در بیانیه خود گفته‌اند، این هشدار در پی یورش هفته قبل مأموران اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ در ایالت فلوریدا به نام مارالاگو انجام شد که طی این یک هفته مبدل به سرخط خبر‌ها در رسانه‌های امریکا شده است. حالا این دو نهاد انتظامی-امنیتی نگران تهدید‌هایی شده‌اند که از سوی هواداران مسلح ترامپ نسبت به جان مقامات فدرال امریکا می‌شود و حتی در بیانیه خود نسبت به وقوع «جنگ داخلی» یا «انقلاب مسلحانه» در سراسر کشور هشدار می‌دهند.
شاید بتوان گفت که این اولین باری است که دو نهاد اصلی انتظامی-امنیتی در امریکا چنین هشداری می‌دهند و موضوع جنگ داخلی یا انقلاب مسلحانه چیزی بود که پیش از این در لابه‌لای تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای دیده می‌شود. این نکته به خوبی نشان‌دهنده سطح بالای جدیت موضوع است که این دو نهاد را مجبور به هشدار دادن کرده و دیگر نمی‌توان شدت بحران در امریکا را در سطح اعتراضات محدود یا هواداری چند نفر پرشور از این و آن دانست. این هشدار با توجه به افزایش تهدید‌هایی داده می‌شود که طی این چند روز متوجه مقام‌های فدرال امریکا شده چنان که قاضی فدرال ایالت فلوریدا که حکم تفتیش عمارت ترامپ را داده بود، مستقیماً تهدید به مرگ شده و در یکی از پیام‌ها برای این قاضی و خانواده‌اش گفته شده بود: «من طناب را دور گردنش می‌بینم.» علاوه بر این، معلوم شده که حمله ریکی شیفر ۴۲‌ساله در ایالت اوهایو به دفتر پلیس فدرال سینسیناتی که پنج شنبه گذشته رخ داد و تیراندازی او به مأموران اف‌بی‌آی به این جریان ارتباط دارد، زیرا از پیام‌های او در شبکه‌های اجتماعی چنین برمی‌آید که شیفر هوادار ترامپ و به دنبال انتقام بوده است.
شکی نیست که حالا موضوع یورش به عمارت مارالاگو از حد یک مسئله قضایی خارج و مبدل به مشاجره داغ سیاسی شده که نه تنها دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه امریکا درگیر آن شده‌اند بلکه دستگاه‌های امنیتی حاکم بر امریکا نگران از این هستند که هواداران دوآتشه ترامپ پا را فراتر از این بگذارند. این نگرانی به خصوص در مورد هسته‌های مسلح و افراطی راست‌گرا در امریکا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که یک نمونه کوچک آن در تظاهرات شنبه گذشته هواداران مسلح ترامپ دیده شد که مقابل عمارت ترامپ انجام شد و معترضان پلاکارد‌هایی در مورد انحلال اف‌بی‌آی حمل می‌کردند. پیام‌های آتشین در شبکه‌های اجتماعی نیز گویای یک وجه دیگر ماجرا است که در این پیام‌ها از عباراتی نظیر «دموکرات‌های نازی» و «دولت مستبد امریکا» استفاده شده و یکی از حامیان ترامپ در ویدیوئی با لهجه غلیظ تگزاسی می‌گوید: «گوسفند نمی‌خواهم، به گرگ‌هایی نیاز دارم که در کنار من ایستاده و با این دولت فاسد، پلیس‌های فاسد و هر فرد فاسدی در این کشور مبارزه کند و کشورمان را به افتخار سابقش برگردانیم». این نوع واکنش‌های تند نظر برخی از کارشناسان را تأیید می‌کند که معتقدند دعوا بر سر اسناد کشف شده از مارالاگو یک دعوای معمولی سیاسی بین دو حزب اصلی امریکا نیست بلکه یک جنگ تمام‌عیار جامعه اطلاعاتی امریکا که به عنوان بازوی اجرایی و امنیتی دولت پنهان عمل می‌کند با تاجر سیاست‌پیشه‌ای است که قواعد بازی سیاست را به هم زده است. این نوع تلقی به خوبی در پیام‌های هواداران ترامپ دیده می‌شود و معلوم است که این تلقی بنابر قواعد موجود پیش نمی‌رود و می‌تواند به راحتی منجر به رفتار‌های به شدت هنجارشکنانه مثل اقدام ریکی شیفر شود و دقیقاً این همان چیزی است که باعث نگرانی اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی امریکا شده و احتمال بروز درگیری‌های بین هواداران ترامپ با عوامل حکومتی و حتی جنگ داخلی در امریکا بیش از گذشته شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار