کد خبر: 1101172
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
شیوا نوروزی

شفاف‌سازی در فوتبال خواسته جدی و همیشگی مردم و فعالان این رشته بوده و هست، اما ارقام پرداختی و هزینه‌های نجومی در فوتبال غیرحرفه‌ای آنقدر بالاست که با دیدن نخستین اسناد منتشر شده در خصوص هزینه‌های سرخابی‌ها برای فصل جدید لیگ برتر مغز هر ایرانی سوت می‌کشد!
تصورش هم سخت است؛ دو باشگاهی که حتی قادر به دریافت مجوز حرفه‌ای نشده‌اند و از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شده‌اند، مجموعاً بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان برای یک فصل هزینه کرده‌اند. از ۲۲۰ میلیارد اعلام شده از سوی قرمزها، ۳۳ میلیارد سهم مربیان و ۱۵۳‌میلیارد دستمزد بازیکنان داخلی است و آبی‌ها هم ۳۶ میلیارد برای کادر فنی هزینه کرده‌اند. البته ارقام اعلام شده تنها دستمزد خام بازیکنان و مربیان است و اگر مبالغ آپشن‌ها، بند‌ها و تبصره‌های خاص هم فاش شود درک عمق فاجعه راحت‌تر خواهد بود. از طرفی رقم قرارداد لوکادیا بازیکن یک میلیون دلاری را هم باید به خرج‌های پرسپولیس اضافه کرد و دستمزد ساپینتو و دستیارانش نیز احتمالاً همین‌قدر خواهد بود.
هیچ‌کس از شفاف‌سازی بدش نمی‌آید، ولی انتظار داریم مسئولان حواس‌شان به اصل ماجرا باشد. متأسفانه فوتبال افسارگسیخته ما کار را به جایی رسانده که کف قرارداد‌ها میلیاردی شده و حتی بازیکنان ناشناخته نیز به کمتر از چند میلیارد راضی نمی‌شوند. در‌صورتی‌که این فوتبال بی‌دروپیکر اصلاً نیازی به چنین ریخت‌وپاشی ندارد، ولی از آنجا که حساب خیلی‌ها از همین پرداختی‌های نجومی و قرارداد‌های پرابهام ارزی پر می‌شود صدای‌شان درنمی‌آید و از شرایط موجود رضایت کامل دارند. این وسط پول‌های بی‌زبان مردم است که به تیم‌های دولتی تزریق می‌شود و وزارت نیز همچنان ادعا می‌کند پولی خرج سرخابی‌ها نمی‌کند! یک نفر هم پیدا نمی‌شود که به ما بگوید پرسپولیس و استقلال زیان‌ده بدون کمک دولتی و تأمین بودجه از بیت‌المال، چطور میلیاردی قرارداد داخلی و خارجی امضا می‌کنند!
نکته مهم اینکه بازیکنان و مربیان خارجی دستمزدشان را ارزی می‌گیرند و شرایط‌شان حساس‌تر از داخلی‌هاست. شفاف‌سازی درست زمانی انجام شده که فوتبال ایران همچنان تحت تأثیر غرامت چند میلیون یورویی مارک ویلموتس بلژیکی و استراماچونی ایتالیایی قرار دارد. همان دو باشگاهی که با شکایت‌های متعدد خارجی روبه‌رو هستند، هنوز هم بدون نگرانی و هیچ محدودیتی بازیکن و مربی خارجی می‌گیرند و آن‌ها را جزئی از افتخارات مدیریتی‌شان می‌نامند. درحالی‌که خودشان هم می‌دانند برای پرداخت هزینه‌های معمولی نیز در مضیقه هستند، چه برسد به پرداخت دستمزد‌های دلاری و یورویی.
باز هم تأکید می‌کنیم شفاف‌سازی خوب است و به روشن شدن بسیاری از مسائل پشت پرده کمک می‌کند، اما موارد ذکر شده درد‌های فوتبال ایران هستند و انتشار صرف یکی، دو سند مالی و اداری نه تنها دردی را دوا نخواهد کرد، بلکه نمکی است بر زخم‌های مردم، به‌ویژه اقشار ضعیف جامعه. بسیاری از هواداران فوتبال برای خرید بلیت هم با مشکل مواجه هستند و برای آمدن به ورزشگاه و تشویق تیم محبوب‌شان به سختی می‌افتند، ولی آیا بازی تیم‌های محبوب آن‌ها یا بهتر است بگوییم سطح فوتبال ایران در حدی است که ارقام اعلام شده برای مردم قابل هضم و پذیرش باشد؟ دستمزد‌های نجومی هیچ سنخیتی با شرایط روز جامعه، درآمد اقشار مختلف و حتی بودجه کل ورزش کشور ندارد. سال‌هاست همه از بالا رفتن رقم قرارداد‌ها گلایه می‌کنند و راه و روش من‌درآوردی ارائه می‌دهند، ولی خودشان هم می‌دانند سرچشمه بریزوبپاش‌های مالی کجاست. خوب می‌دانند فوتبال به عنوان یک رشته خودمختار هر کاری بخواهد انجام می‌دهد و هر افتضاحی هم که به بار بیاید قرار نیست کسی پاسخگو باشد. متأسفانه صدای دلسوزان و هواداران فهیم نیز به جایی نمی‌رسد و هر سال شاهد افزایش بی‌رویه هزینه باشگاه‌ها هستیم. اینگونه است که دلالان برای افزایش سود خود انواع و اقسام آپشن‌ها را به قرارداد‌ها می‌افزایند و مدیران باشگاه‌ها نیز با تکیه بر بودجه دولتی اهمیتی به حیف و میل پول مردم نمی‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار