کد خبر: 1099574
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حسین فصیحی

مسلحانه شدن جرائم، اتفاقی ناگوار است که فضای عمومی کشور را دربر گرفته و هر روز که می‌گذرد بر دامنه آن اضافه می‌شود. استفاده از سلاح برای رسیدن به اعمال مجرمانه از یک‌سو امکان موفقیت مجرمان را بیشتر می‌کند و از دیگر سو منجر به گسترده شدن دامنه وحشت و به خطر افتادن امنیت عمومی می‌شود. امکان دسترسی به اسلحه از چند سال قبل و همزمان با بروز جنگ در کشور‌های همسایه شرقی و غربی فراهم شد. نبود نظارت در مرزها، شرایطی را فراهم کرد تا قاچاق سلاح به داخل کشور به راحتی صورت گیرد، به طوری که در حال حاضر این امکان برای دنبال‌کنندگان سلاح فراهم شده که بتوانند اسلحه مورد نیازشان را از سایت‌های خرید کالا سفارش دهند. گزارش‌های بسیاری از سوی پلیس امنیت درباره بازداشت این دسته از فروشندگان سلاح منتشر می‌شود که نشان می‌دهد سازوکار‌های لازم برای امکان دسترسی به سلاح به این شیوه هم فراهم شده است. فراهم شدن امکان دسترسی آسان به اسلحه و گسترده شدن دامنه خشونت در جامعه این امکان را هم فراهم خواهد کرد که بسیاری از شهروندان ناگزیر شوند برای مراقبت از خود و خانواده‌شان اقدام به خرید و حمل سلاح کنند. انتشار تصاویری از بروز خشونت‌های مسلحانه در فضای مجازی می‌تواند به عاملی برای رسیدن به این هدف منجر شود. احساس از بین رفتن امنیت که با وقوع جرائم مسلحانه شدت بیشتری می‌گیرد، نگرانی عمده‌ای است که در فضای حقیقی و سایبری در حال انتشار است. به عنوان مثال انتشار فیلم قتل برادر حسین عبدالباقی در شبکه‌های اجتماعی که به سبک فیلم‌های جنایی رقم خورد، انتشار ناامنی در فضای عمومی جامعه را به دنبال داشت. این روز‌ها کلیپ‌های مشابهی از بروز اعمال مجرمانه به این شیوه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که برآیند کلی از فضای واقعی جامعه نیست، اما خط سیری است که ادامه بی‌توجهی به آن می‌تواند به گسترده‌تر شدن دامنه خشونت کمک کند. همه این اتفاق‌ها در حالی رقم می‌خورد که قانون برای دارندگان سلاح مجازات سختی در نظر گرفته است و به‌زعم آن بسیاری بدون توجه به مجازات‌های در نظر گرفته شده برای دسترسی به سلاح تلاش می‌کنند. براساس قانون هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم را حمل یا نگهداری کند بسته به نوع سلاح به حبس از ۹۱ روز تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد. براساس ماده ۶ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، هر کس به صورت غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری، قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها را خریداری، نگهداری یا حمل کند یا با آن‌ها معامله دیگری انجام دهد به مجازات‌های ذیل محکوم می‌شود:
- سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال.
ـ سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن به حبس از دو تا پنج سال حبس.
ـ سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها به حبس از پنج تا ۱۰ سال.
‌مخلص‌کلام اینکه قانون برای بسیاری از موارد غیرمجاز مثل خرید و فروش مواد مخدر مجازات سخت در نظر گرفته است، اما آسیب‌های ناشی از مواد مخدر نشان می‌دهد راهکار‌های قانونی نتوانسته مانع از بروز این دسته از اعمال مجرمانه شود. در حال حاضر استفاده از سلاح در بروز اعمال مجرمانه هر روز بیشتر می‌شود؛ بنابراین کسانی که در حوزه تصمیم‌گیری دخالت دارند نباید امیدوار باشند موارد در نظر گرفته شده در قانون بتواند جلوی بروز این دسته از جرائم را بگیرد، به همین خاطر باید به وظایف پیشگیرانه خود در این باره عمل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار