کد خبر: 1099399
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱
غلامرضا حسن‌پور، مسئول بسیج اصناف کشور در گفتگو با «جوان»:‌
«رزمایش عاشقان ثارالله» در قالب پویش «کسبه حسینی» به نیابت از شهدای کربلا با شعار هر واحد صنفی یک بسته معیشتی از ۸ محرم سال ۱۴۰۱ به همت بسیج اصناف در سراسر کشور اجرایی می‌شود و تا آخر ماه محرم ادامه خواهد داشت. این خبری بود که موضوع گفت‌وگوی کوتاه «جوان» با غلامرضا حسن‌پور، مسئول بسیج اصناف کشور شد.
صغری خیل فرهنگ

از قدیم رسم بر این بود که بازاریان هر شهر دست‌گیر‌ترین آدم‌های آن شهر هم بودند. بازار در ایران همواره به عنوان یک مرکز مذهبی و سیاسی شناخته شده و می‌شود. نقش بازاریان در حرکت‌های ملی و مذهبی بر هیچ کس پوشیده نیست. بازاریان در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی، دفاع مقدس و بعد از آن همواره نقشی مؤثر در فعالیت‌های اجتماعی داشتند و حالا هم در اوج مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم می‌خواهند ثابت کنند که در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری پای کار مردم هستند.
هر بازاری یک بسته معیشتی
غلامرضا حسن‌پور با اشاره به سابقه قدیمی حضور اصناف و بازاریان در رسیدگی به محرومان و جامعه گفت: «از ابتدای شروع کرونا باتوجه به امر حضرت آقا و ورود بسیج و ابلاغ ایشان، اصناف و بازاریان در صف اول تهیه بسته‌های معیشتی و ارسال تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها بودند و کار‌های بزرگی انجام دادند، حتی برخی کسبه از مستأجر‌های خود کرایه نگرفتند. در روز‌های مبارزه با کرونا ۱۲۰ مرکز نیکوکاری اصناف در کشورراه‌اندازی شد. در کنار این‌ها سال گذشته درایام محرم رزمایش عاشقان ثارالله را ابلاغ کردیم که شاهد استقبال گسترده اصناف و بازاریان بودیم.»
حسن‌پور ادامه داد: «دربخش تقسیم بسته‌های معیشتی و نذر نوشت‌افزار و نذر نفس با تهیه دستگاه اکسیژن‌ساز به خانواده‌های نیازمند اقدامات خوبی انجام شد. امسال با توجه به اینکه مشکلات گرانی هم تشدید شد و کمی گرفتاری مردم به ویژه نیازمندان زیاد شد، مرحله دوم رزمایش ثارالله را با پویش کسبه حسینی، با شعار هر واحد صنفی یک بسته معیشتی در سراسر کشور انجام می‌دهیم. دراین پویش قرار است کسبه محترم حضور پیدا کنند. برآورد کرده‌ایم که به لطف خدا یک و نیم میلیون بسته معیشتی و هر کدام به ارزش ۵۰۰ هزار تومان از قبیل برنج و ماکارانی و اقلام معمول دیگر توزیع شود.»
استفاده از تمام ظرفیت بازار
مسئول بسیج اصناف گفت: «از روز هشتم محرم و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی این رزمایش آغاز می‌شود و تا آخر ماه محرم در روز ۶ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. اولین استانی که اقدام به این کار خواهد کرد، استان کرمانشاه است که در ۸ محرم رزمایش خود را به مرحله عملیاتی می‌رساند. استان‌های دیگر به ترتیب در روز‌های آتی اقدام به این کار خواهند کرد. البته از ظرفیت‌های مردمی هم استفاده خواهیم کرد. در این رزمایش از تمام ظرفیت بازار‌های کشور استفاده می‌کنیم. انجمن‌های اسلامی، معتمدین، خیرین، مراکز نیکو کاری همه و همه پای کار خواهند آمد تا بتوانیم شکوه این اقدام بزرگ را به جهان نشان دهیم. شعارمان این است که کاسب حبیب خداست و می‌خواهیم نشان دهیم که این لقب بیهوده به کسبه مردمدار ایران داده نشده است.»
چهره بازار را مخدوش کردند
حسن‌پور با اشاره به برخی شیطنت‌ها در مخدوش ساختن چهره اصناف و بازاری‌ها نزد مردم ادامه داد: «متأسفانه چهره اصناف به صورت حقیقی آن به مردم نشان داده نشده است. اصناف در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت حضور پر رنگ و تأثیر‌گذاری داشتند و شهدای زیادی را هم تقدیم انقلاب و اسلام کردند، نمونه بارز این شهدا شهید رضا عباسی است. این شهید بزرگوار در طول زندگی خود نسبت به فقرا، نیازمندان و جوانانی که توان مالی برای ازدواج نداشتند بی تفاوت نبود و به صورت پنهانی و مخلصانه به آن‌ها کمک می‌کرد، چنانکه بعد از شهادت او همان فقرا، نبود ایشان را احساس می‌کنند و از کمک‌های او بسیار می‌گویند که تا به حال کسی خبر نداشته است. این خصوصیت او برگرفته از سیره و روش مولا علی (ع) با فقرا و یتیمان است. شهید عباسی در بیست و یکم دی ماه ۱۳۹۴ در سوریه، حلب، منطقه عملیاتی خان طومان به شهادت رسید و پیکرش همچنان مفقود است.»‌
حسن‌پور، در پایان گفت: «بسیج اصناف امسال در پیاده روی عظیم اربعین با راه اندازی موکب خادم الرضا در عمود ۶۷۸حضور خواهد داشت. در این راستا ۱۰۰ نفر از بسیجیان عزیز ما در کاروان‌های جهادی تخصصی فنی با ابزار آلات مورد نیاز ۱۰ روز قبل از اربعین به عراق اعزام خواهند شد و کار خدمت رسانی به موکب‌های مستقر در مسیر پیاده روی را برعهده خواهند داشت. ان‌شاءالله مرحله دوم رزمایش عاشقان ثار الله در قالب پویش کسبه حسینی به نیابت از شهدای کربلا با شعار هر واحد صنفی یک بسته معیشتی با حضور حداکثری دلدادگان حسینی به خوبی برگزار شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار