کد خبر: 1099397
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

رئیس مجلس نمایندگان امریکا سرانجام غروب دیروز در کشاکش بی سابقه‌ترین تنش امریکا و چین وارد تایوان شد. نانسی پلوسی، نه موقع شروع سفر، قصدش برای رفتن به تایوان را اعلام کرد، نه زمان سفر او مشخص شد و نه حتی هواپیمایی که با آن وارد تایوان شد، تا ساعت آخر سفر اعلام شد؛ دست آخر هم با فرودی شبانه در فرودگاه تایپه، نشان داد که قدرتمند‌ترین کشور جهان، چنان در سراشیبی سرسره قدرت افتاده که مجبور است رئیس کنگره خود را به تعبیر معروف، با «ژانگولر بازی» به سرزمین یک متحد خود بفرستد.
نانسی پلوسی دیروز عصر وارد تایوان شد، اما ورود او شب هنگام و بدون اعلام رسمی ساعت پرواز و با هواپیمایی ناشناس و تحت تدابیر امنیتی شدید انجام شد تا مبادا چینی‌ها، مشکلی در این سفر پرجنجال ایجاد کنند. رئیس مجلس نمایندگان اروپا در فرودگاه از سوی جوزف وو، وزیر خارجه تایوان مورد استقبال قرار گرفت. پلوسی پس از ورود به تایپه تأکید کرد که سفرش به تایوان نشان‌دهنده «حمایت بی‌قید و شرط» امریکا از این جزیره است. پکن پیش از سفر بار‌ها هشدار داده بود سفر نانسی پلوسی به تایوان برای واشنگتن «پیامدهایی» به دنبال خواهد داشت و صحبت‌هایی هم از هدف قرار دادن هواپیمای او مطرح شد، ولی دست‌کم تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد. پلوسی با یک هواپیمای بوئینگ C-۴۰ به تایپه وارد شد و همزمان برخی رسانه‌ها هم مدعی شدند که هشت جنگنده «اف-۱۵» و پنج هواپیمای سوخت‌رسان، پایگاه امریکا را در «اوکیناوا»‌ی ژاپن به‌منظور اسکورت هواپیمای پلوسی ترک کرده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهی ارتش چین گزارش داد که در پاسخ به سفر نانسی پلوسی به تایوان، نیرو‌های ارتش چین در دفاع از تمامیت ارضی و استقلال این کشور دست به عملیات نظامی هوشمندانه و دقیقی خواهند زد. همزمان جت‌های جنگنده چینی از تنگه عبور کرده و به سمت تایوان رفتند و برخی منابع هم گفتند همزمان با سفر پلوسی به تایوان، آژیر‌های حمله هوایی در جنوب شرقی چین شنیده شده است. در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه چین در این خصوص آمده است: سفر «نانسی پلوسی» به تایوان اقدام تحریک آمیز سیاسی بزرگی به شمار می‌آید و پکن مخالفت صریح خود را با آن اعلام می‌کند. پکن ضمن محکوم کردن بدعهدی عمدی امریکا به اصل «چین واحد» تصریح کرد که امریکایی‌ها در ارتباط با مسئله تایوان با آتش بازی می‌کنند. پکن همچنین امریکا را بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح جهانی دانست. این بیانیه اضافه کرد: در پاسخ به سفر پلوسی به تایوان، ما تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی دولت چین انجام خواهیم داد و عواقب آن نیز بر عهده امریکا و تایپه خواهد بود.
هشدار‌های قبل از ورود
دیروز همزمان با ورود رئیس مجلس نمایندگان امریکا، ارتش چین اعلام کرد که از روز سه شنبه به مدت پنج روز در دریای چین جنوبی رزمایش نظامی برگزار خواهد کرد. شن جینکه، سخنگوی نیروی هوایی این کشور گفت که نیروی هوایی چین انواع زیادی جنگنده در اختیار دارد و می‌تواند از حق حاکمیت چین دفاع کند. برنامه سفر پلوسی به تایوان که از آغاز با حواشی فراوانی همراه بود، اگرچه واکنش‌های تند چین را به دنبال داشت، اما پکن اخیراً یکی از شدید‌ترین واکنش‌ها را نشان داده و برای هشدار به طرف امریکایی هواپیما‌های نظامی خود را به منطقه شناسایی هوایی تایوان فرستاده است. رسانه‌ها شامگاه دو شنبه از پرواز ۱۸فروند هواپیمای نظامی چین به منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر دادند. در گزارش وزارت دفاع تایوان آمده است که این تعداد هواپیمای نظامی شامل انواع بمب‌افکن، هواپیمای جاسوسی، ضد زیردریایی و جنگنده‌های جی-۱۶می شود که وارد منطقه شناسایی هوایی در جنوب غربی جزیره تایوان شدند.
گزینه نظامی روی میز چین
روزنامه گلوبال‌تایمز چین به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشت: «ایالات متحده باید از هرگونه تلاش برای بازی با کارت تایوان دست بردارد و صادقانه به اصل چین واحد پایبند باشد.» وی با غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز خواندن این سفر گفت: «آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ایالات متحده مسئول خواهد بود و بهای آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را پرداخت خواهد کرد.»‌هو شیجین، کارشناس این روزنامه هم در توئیتی در این خصوص نوشت: «بر اساس آنچه می‌دانم، در واکنش به سفر احتمالی پلوسی به تایوان، پکن مجموعه‌ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم کرده است.»
واشنگتن منتظر عواقب رفتار خود باشد
هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت موضع طرف چینی روشن است و پکن مراتب اعتراض جدی خود را به امریکا ابلاغ کرده است. وی افزود: «ما از نزدیک برنامه سفر نانسی پلوسی را دنبال می‌کنیم. اگر ایالات متحده در مسیر اشتباه بایستد، اقدامات محکم و قاطعانه‌ای برای تضمین حاکمیت و امنیت خود انجام خواهیم داد.»‌چونینگ همچنین با بیان اینکه مشخص شده که امریکا به تنش در منطقه دامن می‌زند و باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد، افزود: «اگر واشنگتن مسئولانه عمل نکند، عواقبی برای تایوان و نظم جهانی خواهد داشت.»‌نماینده چین در سازمان ملل با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داده پکن اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام خواهد داد.
سیاست همراستای تایوان با واشنگتن
با این حال، سو سنگ‌شنگ، نخست‌وزیر تایوان در پاسخ به خبرنگاران در دفاع از سفر پلوسی گفت که این جزیره از میهمان خارجی خود استقبال گرمی خواهد داشت و تایوان تمهیدات مناسبی برای بازدید‌کنندگانش در نظر می‌گیرد. همچنین وزارت دفاع تایوان گفت که بر فعالیت‌های نظامی نزدیک جزیره اشراف دارد و مصمم است از خود در برابر هرگونه تهدید چین دفاع کند. وزیر خارجه امریکا و سخنگوی کاخ سفید با درخواست از چین برای خودداری از تنش‌آفرینی در صورت سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان، مدعی شده‌اند که رفتار‌های عصبی مقامات پکن بی‌مورد است. کاخ سفید هشدار داده که احتمال دارد چین در پاسخ به سفر احتمالی پلوسی به تایوان به اقدامات تحریک‌آمیز نظامی دست بزند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت که این پاسخ می‌تواند مواردی از جمله شلیک موشک در نزدیکی تایوان یا تحرکات هوایی یا دریایی در مقیاس بزرگ باشد. کربی که سفر به تایوان را حق پلوسی می‌داند، تأکید دارد که او خود در این زمینه تصمیم می‌گیرد و کاخ سفید نیز به استقلال کنگره امریکا احترام می‌گذارد. شبکه امریکایی سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد دولت تایوان و یک مقام امریکایی گزارش داد، به‌رغم هشدار‌های مقامات دولت بایدن که نگران واکنش چین به سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان هستند، انتظار می‌رود این سفر در چارچوب تور آسیایی وی انجام شود.
دیروز عصر برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که هواپیمای اختصاصی پلوسی به سمت فیلیپین تغییر مسیر داد. همزمان رسانه‌ها از تدارک تایوانی‌ها برای استقبال از رئیس مجلس نمایندگان امریکا خبر دادند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار