کد خبر: 1099394
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با فارس تأیید کرده که حسن روحانی در دولت اولش «یک کار مهم» انجام داده و آن هم «برجام» بوده است، اما «همان یک کار» هم در دولت دوم او با حضور «ترامپ» در کاخ سفید «لطمه» خورده است.
اما مرعشی در توضیح کار مهم روحانی سریع پای رهبری را وسط می‌کشد: «بهتر است اول ببینیم آقای روحانی که بود؟ آقای روحانی از جیب بنده که بیرون نیامده است. آقای روحانی تا زمانی که رئیس‌جمهور ایران شد، از آغاز تشکیل شورای عالی امنیت ملی که هنوز هم از دولت مهم‌تر است، دبیری این شورا را به مدت هشت سال بر عهده داشت، یعنی نماینده آقای خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی بود و در هشت سال دوم در زمان آقای احمدی‌نژاد باز به عنوان نماینده آقای خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی باقی ماند، هرچند این بار عضو بود و دبیر نبود. ما اصلاح‌طلبان سال ۹۲ از حسن روحانی‌ای حمایت کردیم که قبل از حمایت ما ۲۴ سال نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود. بنابراین، اول باید ریشه‌ها را بشناسیم.»
البته این ریشه‌ای که مرعشی می‌گوید، کمی تقلبی است! چه آنکه دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی، مورد حمایت رهبری بودن نبود و از قضا اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند در عین حضور در حاکمیت، نوع گفتمان خود را در انتقاد و حتی تقابل با حاکمیت تعریف کنند. از طرفی، مورد حمایت رهبری بودن برای یک سمت، الزاماً این نتیجه را نمی‌دهد که آن فرد برای ریاست جمهوری هم مناسب است. چرا اصرار بر این همه هزینه کردن از رهبری برای تبرئه خود است؟ برجام را که تلاش کردند بر عهده رهبری بگذارند، حالا توپ حمایت از روحانی را هم به زمین رهبری می‌اندازند؟
مرعشی با وجود آنکه معتقد است «آقای روحانی کار خارجی را بلد بود، همت کرد و زمان گذاشت و برای ایران کار مهمی صورت داد.»، اما می‌گوید: «در یکی از جلساتی که با آقای روحانی داشتیم به او گفتم شما دو خصوصیت مشابه مصدق دارید. مصدق نفت را ملی کرد و شما برجام را، که این مسئله به اندازه ملی کردن صنعت نفت برای ایران ارزش داشت. در ادامه گفتم، دوم اینکه همان طور که مصدق نمی‌توانست با جبهه متحد خود هماهنگ و همراه باشد شما هم نمی‌توانید. غدگری‌های شما و مصدق کار دست کشور داده و می‌دهد.»
و البته اذعان دارد که روحانی فقط به همین یک کار چسبید: «آقای روحانی یک کار کرد و روی همان کار ایستاد و کار‌های بعدی را با این دقت جلو نبرد.»
مرعشی ضمن اشاره به خروج امریکا از برجام و لطمه‌ای که به ایران زد، توضیح می‌دهد: «ما می‌توانستیم کنترل کنیم؟ من کارشناس نیستم. یعنی اگر خود من می‌خواستم دولت را اداره کنم، وقتی می‌دیدم ترامپ در برنامه‌های تبلیغاتی اش گفته از برجام خارج می‌شود، تلاش می‌کردم راهی برای گفتگو با ترامپ پیدا کنم. من بعد از خروج از برجام مطلقاً موافق هیچ گفت‌وگویی با امریکایی‌ها نبودم. اما قبل از خروج ترامپ از برجام اگر می‌توانستیم پیشگیری کنیم باید این کار را می‌کردیم.»
او البته نمی‌گوید که چطور وقتی از برجام فتح‌الفتوح می‌ساختند و امضای وزیر خارجه امریکا تضمین بود، به مردم نگفتند که با تغییر دولت در امریکا، ممکن است کل برجام از دست برود!
او در حوزه داخلی و اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سؤال که «از دیدار آقایان خاتمی، سیدحسن خمینی و روحانی چه خبر؟» با خنده و شاید از سر پاسخ ندادن به سوال، از این سه نفر با عنوان «بزرگان» یاد می‌کند و می‌گوید: «این بزرگان هر دو الی سه ماه یک بار همدیگر را می‌بینند. بیشتر جنبه گعده آخوندی دارد تا اینکه حرف سیاسی در آن مطرح شود. در مورد آب و هوا، قند خون و این‌ها صحبت می‌کنند.»
مرعشی در ادامه تأیید می‌کند که جمله خاتمی در مورد تدارکاتچی بودن رئیس‌جمهور به جمهوریت ضربه زده است. او در پاسخ به این سؤال که «گاه مشاهده می‌شود که برخی از اصلاح‌طلبان هماهنگی و همنوایی تعجب‌برانگیز با ضدانقلاب و براندازان صورت می‌دهند. شما انتقادی به دوستانتان دارید»، تصریح می‌کند: «بله، انتقاد دارم. ما کاملاً با هر نوع شکستن ساختار مخالفیم. بنده و آقای بهزاد نبوی و اکثریت جبهه اصلاحات روی این موضوع قاطع هستند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار