کد خبر: 1097814
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
نتایج اولین نظرسنجی محققان دانشگاه کالیفرنیا درباره خشونت در امریکا
پنج شنبه شب، کنگره امریکا شاهد جلسه تحقیق و تفحص درباره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره بود؛ رویدادی بی‌سابقه که نماد فوران شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در امریکا است
علی قنادی

پنج شنبه شب، کنگره امریکا شاهد جلسه تحقیق و تفحص درباره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره بود؛ رویدادی بی‌سابقه که نماد فوران شکاف‌های سیاسی و اجتماعی در امریکا است. تقریباً در همان روز، نتیجه نظرسنجی محققان دانشگاه کالیفرنیا ذیل «برنامه تحقیقاتی مقابله با خشونت» در رسانه‌های امریکا منتشر شد؛ نظرسنجی که نشان می‌دهد ۱/۵۰ درصد از امریکایی‌ها با این گزاره موافق هستند که «در چند سال آینده، جنگ داخلی در ایالات متحده رخ خواهد داد.»
یک پژوهش جدید ذیل عنوان «دیدگاه‌ها درباره دموکراسی و جامعه امریکا و حمایت از خشونت سیاسی» انجام شده که اولین پژوهش از سلسله پژوهش‌هایی است که به صورت سالانه انجام خواهد شد و نشان‌دهنده نتایج قابل‌توجهی درباره بی‌ثباتی سیاسی در امریکا است. بر اساس یک نظرسنجی که در چارچوب این پژوهش از ۸ هزار و ۶۲۰ شهروند امریکایی که بین ۱۳ می‌تا دوم ژوئن ۲۰۲۲ انجام شده، حدود دوسوم امریکایی‌ها (۶۷ درصد) تصور می‌کنند که دموکراسی در کشورشان در معرض «یک تهدید جدی» قرار دارد. نکته قابل توجه اینکه بیش از ۴۰ درصد معتقدند که اساساً «داشتن یک رهبر قوی، برای امریکا مهم‌تر از داشتن یک دموکراسی» است و تقریباً به همین میزان درصد امریکایی‌ها معتقدند که مهاجران در حال گرفتن جای سفیدپوستان بومی در این کشور هستند. نکته قابل‌توجه این نظرسنجی در رابطه با نگاه شهروندان امریکایی به وضعیت دموکراسی در کشورشان اینکه چیزی حدود ۷۰ درصد از بزرگسالان امریکایی با این گزاره که «دموکراسی امریکایی فقط در خدمت منافع ثروتمندان است» موافقند و در این مورد اختلاف نظر چندانی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود ندارد.
امریکایی‌ها خشونت را موجه می‌دانند
چنین تصویر مغشوشی در ذهن شهروندان امریکایی باعث شده که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها به وقوع جنگ داخلی معتقد باشند. به طوری که ۱/۵۰ درصد گفته‌اند با این گزینه آینده‌پژوهانه موافقند که «در چند سال آینده، جنگ داخلی در ایالات متحده رخ خواهد داد.» ۶ هزار و ۷۶۸ نفر از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی که محققان دانشگاه کالیفرنیا آن را انجام داده‌اند، گفته‌اند که عقیده دارند خشونت حداقل گاهی برای دستیابی به یک یا چند هدف سیاسی خاص «موجه» است و ۲/۱۲ درصد نیز گفته‌اند که خودشان شخصاً مایل هستند برای «برای تهدید یا ارعاب یک فرد» دست به خشونت بزنند. ۴/۱۰ درصد گفته‌اند مایلندخشونت را تا مرحله‌ای که منجر به «مجروح کردن یک فرد» شود انجام بدهند و ۱/۷ درصد هم گفته‌اند ممکن است خودشان برای کشتن یک فرد دست به خشونت بزنند. ۵/۱۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند اگر در چند سال آینده در شرایطی قرار بگیرند که از نظر آن‌ها اعمال خشونت موجه باشد «به اسلحه مسلح» خواهند شد.
این پژوهش که اولین تحقیق از این نوع به شمار می‌آید، نشان‌دهنده نگرانی فزاینده جامعه امنیتی امریکا از تبعات شکاف‌های هویتی در این کشور است. پژوهش‌کنندگان که نتایج آن را در کنار تحقیقات قبلی «حاکی از بیگانگی و بی‌اعتمادی مداوم نسبت به جامعه دموکراتیک امریکا و نهاد‌های آن» دانسته‌اند، هشدار داده‌اند که نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد «اقلیت‌های قابل‌توجهی از جمعیت امریکا، خشونت، از جمله خشونت نابودگر را برای دستیابی به اهداف سیاسی تأیید می‌کنند.» آن‌ها نتیجه گرفته‌اند شرایط کنونی، ایالات متحده را «به عنوان یک جامعه آزاد و دموکراتیک به خطر می‌اندازد.» در مقدمه این پژوهش ضمن اشاره به وقایع اخیر در امریکا از جمله تیراندازی‌های منجر به کشتار دسته‌جمعی، تصمیمات دادگاه عالی و خشونت روزانه در امریکا، به نتایج جلسات کمیته ویژه مجلس نمایندگان برای تحقیق و تفحص در مورد حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره اشاره شده است.
ترامپ به التماس‌ها بی‌توجه بود
یک عضو جمهوریخواه کمیته منتخب مجلس نمایندگان امریکا برای تحقیق و تفحص درباره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره، شهادت داد که ترامپ «درخواست‌ها»‌ی مشاوران و «التماس‌های» فرزندانش برای محکوم کردن حمله به کنگره امریکا را نادیده گرفته است.
پنج شنبه شب، کمیته منتخب مجلس نمایندگان هشتمین جلسه استماع برای تحقیق و تفحص درباره حمله ششم ژانویه به کنگره امریکا را بررسی کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، آدام کینزگر، یکی از دو عضو جمهوریخواه کمیته منتخب مجلس نمایندگان که دموکرات‌ها کنترل آن را در دست دارند، در این جلسه شهادت داد که «او (ترامپ) تصمیم گرفته بود اقدامی برای جلوگیری از این واقعه نکند» در حالی که در تحقیقات ادعا شده که انگیزه ترامپ «میل خودخواهانه‌اش برای ماندن در قدرت» بوده، کمیته منتخب مجلس نمایندگان در هشتمین جلسه خود، جدول زمانی فعالیت‌های ترامپ را در حمله ۱۸۷دقیقه‌ای حامیانش به کنگره، ترسیم کرد. در جلسه پنج شنبه شب، گفته شد که ترامپ بیش از دو ساعت و نیم پوشش خبری شورش را از شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در اتاق ناهارخوری خصوصی در کاخ سفید تماشا می‌کرده و شهادت داده شد در حالی که فرزندان و دستیارانش «به او التماس می‌کردند» که این اقدام را محکوم کند، در حالی که در حال تماشای زنده حمله به کنگره بود، این درخواست‌ها را نادیده می‌گرفت. الین لوریا، یکی از دموکرات‌های عضو این کمیته تحقیق در جلسه گفت: «ترامپ پشت میز ناهارخوری خود نشست و حمله را از تلویزیون تماشا کرد، در حالی که ارشد‌ترین کارکنان، نزدیک‌ترین مشاوران و اعضای خانواده‌اش به او التماس می‌کردند که آنچه را از هر رئیس‌جمهور امریکا انتظار می‌رود، انجام دهد.» به گفته خانم لوریا عکاس ارشد کاخ سفید می‌خواست از جریان این رویداد تاریخی عکس بگیرد، اما به او گفته شد که این کار را نکند. همچنین یکی از کارمندان سابق امنیت ملی که صدایش برای پنهان کردن هویتش تغییر داده شده بود، گفت که مقامات اجرایی کاخ سفید از آنچه در پایتخت در حال رخ دادن بود «در حالت شوک» بودند. این کمیته همچنین بخش‌هایی از شهادت ضبط شده پت سیپولون، مشاور سابق کاخ سفید را پخش کرد که او در آن گفت که تلاش کرده بود رئیس‌جمهور در یک بیانیه شدیداللحن این حمله را محکوم کند. سیپولون گفت: «من گفتم که باید به مردم گفته شود، باید به صورت عمومی اعلام شود، که سریعاً باید کنگره را ترک کنند». به گفته کمیته، ایوانکا ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، فرزندان ترامپ هم از او خواسته بودند که از آشوبگران بخواهد که کنگره را ترک کنند، اما سارا متیوز، دستیار رسانه‌ای سابق کاخ سفید، شهادت داد که یکی از همکاران ناشناس در کاخ سفید استدلال کرده بود که اگر ترامپ خشونت‌ها را محکوم کند در این صورت «رسانه‌ها پیروز خواهند شد». در جلسه پنج شنبه شب همچنین گفته شد که ترامپ حتی یک تماس هم با مأموران مجری قانون یا نهاد‌های امنیتی برای جلوگیری از این حادثه انجام نداده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار