کد خبر: 1095041
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
محبوبه قربانی

خانواده ۱۹ قربانی حادثه کلینیک سینا اطهر با تجمع مقابل ساختمان محل حادثه از دستگاه قضایی خواستند با گذشت دو سال از ماجرا، عاملان آن را به شدت مجازات کنند.
به گزارش جوان، دومین سالگرد جانباختگان حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر روز سه‌شنبه هفتم تیرماه با حضور ۱۹ خانواده داغدار مقابل ساختمان محل حادثه برگزار شد. تصاویر ۱۹ قربانی حادثه بین دو بیرق اباعبدالله‌الحسین (ع) و ابوالفضل (ع) روی دیوار سوخته ساختمان نصب شده بود. صدای دعای فرج در فضا پیچیده بود و خانواده‌ها با چشم‌های گریان دسته‌گل‌هایی را که در دست داشتند روی عکس عزیزانشان پرپر می‌کردند. مرد جوانی پشت تریبونی که در محل قرار گرفته بود حاضر شد و گفت: «دو سال از زمانی که این ساختمان غرق در آتش بود، گذشت. آتشی که از تنور طمع سیاه و زیاده‌خواهی زبانه کشیده بود و عزیزانمان را در این قفس به اسارت درآورده بود. دو سال از فریاد‌های کمک‌خواهی عزیزانمان، از نفس‌های به شماره افتاده و از نگاه نگران خانواده‌ها، از ناامید شدن امید‌ها و پرپر شدن آرزو‌ها گذشت. دو سال از آخرین گفتگو‌ها و دیدارها، دیدار‌هایی که برای همیشه روی دیوار خاطراتمان ثبت شد، گذشت. می‌گویند خاک سرد است، ولی آتش فراغ عزیزانمان از سردی خاک بیشتر است. به همین خاطر امروز بعد از دو سال اینجا جمع شده‌ایم تا بعد از همدردی با یکدیگر، فریاد دادخواهی و تقاضای اشد مجازات برای عاملان و مقصران این فاجعه، به‌خصوص مالکان و مدیران مجموعه درمانی را خواستار شویم.»
یکی از اعضای خانواده قربانیان هم به خبرنگار ما گفت: «در آن حادثه شوم، ۱۹ نفر از کادر درمان از جمله ۱۵ زن و چهار مرد میان شعله‌های آتش جانشان را از دست دادند و عده‌ای هم مجروح شدند. ما بعد از وقوع حادثه از عاملان آن شکایت کردیم و انتظار داشتیم در کمترین زمان ممکن به درخواست ما رسیدگی شود، اما حالا دو سال از آن ماجرا گذشته و هنوز پرونده در دادسرای امور جنایی در حال بررسی است.»
براساس این گزارش بعد از مطرح شدن شکایت، ابتدا کمیسیون ۱۱ نفره از کارشناسان ایمنی و آتش‌نشانی، سازه و ساختمان، برق، الکترونیک و مخابرات، تأسیسات ساختمانی و مکانیک، تجهیزات و مهندسی پزشکی تشکیل شد. طبق گزارش این کمیسیون، آتش‌سوزی از سقف اتاقک انبار آغاز و بی‌توجهی به الزامات فنی و ایمنی، منجر به افزایش دمای محیط در این محل و نشت اکسیژن از اتصالات مربوط به شبکه لوله‌کشی در اتاقک سانترال شده بود. این موضوع در کنار انباشت سیلندر‌های یدک اکسیژن در این فضای نامناسب باعث تشدید و سرعت یافتن آتش‌سوزی شد.»
براساس نظر هیئت کارشناسی، جرقه‌های ناچیز از سقف اتاقک به داخل آن رسوخ کرد و در ادامه با انفجار سیلندر‌های اکسیژن، آتش به دیگر طبقات گسترش یافت و در نهایت حادثه اتفاق افتاد. کارشناسان پس از انجام تحقیقات تخصصی؛ ۱۷سازمان، وزارتخانه و شخص حقیقی و حقوقی از جمله هیئت مؤسسان کلینیک، هیئت مدیره و مدیرعامل کلینیک، پیمانکاران، مسئولان فنی کلینیک، مدیر مؤسسه تصویربرداری سینا اطهر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی را مقصر شناختند. کارشناسان میزان قصور هر یک از آن‌ها را نیز اعلام کردند، اما ۱۲شخص حقیقی و حقوقی که متهم پرونده بودند به نظریه کارشناسان درباره میزان قصورشان اعتراض کردند. با این اعتراض، موضوع از سوی هیئت ۱۱نفره کارشناسان بررسی و سپس همان نظریه قبلی تأیید شد. اما این نظریه باز مورد اعتراض قرار گرفت و این اعتراض این‌بار از سوی هیئت ۱۵نفره کارشناسان بررسی شد. اعضای این هیئت بعد از حضور در محل حادثه نظر خود را اعلام کردند. براساس این اعلام نظر، مؤسسان و هیئت‌مدیره شرکت خدمات پزشکی و جراحی سینامبین شمیرانات ۵۲درصد، وزارت بهداشت، دانشگاه شهید بهشتی، شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان‌های مرتبط دیگر مجموعاً ۴۸درصد مقصر شناخته شدند. همزمان این پرونده در سازمان نظام‌پزشکی برای رسیدگی به تخلفات پزشکان کلینیک پیگیری شد و براساس آن، چهار نفر از پزشکان به محرومیت از مشاغل پزشکی تا سه سال محکوم شدند، اما برای دیگر پزشکان قرار منع تعقیب صادر شد. با اعلام نظر کارشناسان، خانواده‌­های جانباختگان در اردیبهشت‌ماه سال جاری با مراجعه به دادسرای جنایی اعتراض خود را به صورت مکتوب اعلام کردند. آن‌ها تقاضای صدور قرار نظارت قضایی مبنی بر محرومیت از اشتغال به فعالیت‌های پزشکی برای هیئت‌مدیره کلینیک را خواستار شدند.»
محمدرضا زمانی‌علویجه، وکیل خانواده اولیای دم هم به خبرنگار ما گفت: «با اعتراض تعدادی از متهمان به نظریه هیئت ۱۵ نفره کارشناسی، بازپرس جنایی تهران با توجه به اختیارات قضایی در صورت نیاز به تغییر میزان درصدها، این تغییرات را اعمال خواهد کرد. حال قرار جلب دادرسی صادر و منتظر تصمیم دادستان امور جنایی هستیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار