کد خبر: 1093914
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
با تصرف سورودونتسک، تقریباً تمام منطقه لوهانسک به دست روسیه می‌افتد
نیرو‌های روسیه در ادامه پیشروی‌های خود در مناطق شرقی اوکراین، این بار شهر استراتژیک سورودونتسک را به کنترل خود درآوردند، شهری که تقریباً کنترل کامل لوهانسک را در اختیار روس‌ها قرار می‌دهد.

در شرایطی که برخی کشور‌های غربی از پیروزی اوکراینی‌ها مقابل روسیه سخن می‌گویند، آنچه در عرصه میدانی رقم می‌خورد برخلاف ادعای غربی‌ها است. نیرو‌های روسیه که در هفته‌های اخیر پیشروی‌های زیادی در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین داشته‌اند، این بار نیز یک شهر مهم را به کنترل خود درآوردند. فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین روز سه شنبه گفت که نیرو‌های روسی تقریباً شهر استراتژیک سِوِرودونِتسک را تصرف کرده‌اند و نیرو‌های اوکراینی تنها یک کارخانه را در اختیار دارند. به گزارش بی‌بی‌سی، سرهئی هایدایی گفت که نیرو‌های اوکراینی در کارخانه شیمیایی آزوت موضع گرفته‌اند؛ جایی که صد‌ها غیرنظامی نیز به آن پناه برده‌اند. پیش‌تر درحالی که غیرنظامیان در زیرزمین آزوت پناه گرفته بودند، نیرو‌های اوکراین و روسیه برای کنترل شهر در بیرون این کارخانه می‌جنگیدند. در هفته‌های اخیر شهر سِوِرودونِتسک صنعتی کانون اصلی حملات روسیه بود و درگیری‌های شدیدی در آن رخ داد. با تصرف سِوِرودونِتسک، کنترل تقریباً تمام منطقه لوهانسک به دست روسیه می‌افتد. در جریان این درگیری‌ها هر دو طرف تلفات زیادی متحمل شدند.
همزمان با تصرف شهر سورودونتسک، نیرو‌های روسیه حملات به شهر خارکف را نیز شدت بخشیده‌اند. رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که هرچند روسیه بمباران اطراف شهر خارکف را شدت بخشیده است، اما نیرو‌های زمینی و پیاده این کشور، موفق نشده‌اند خطوط دفاعی نیرو‌های اوکراینی را بشکنند. سی‌ان‌ان روز دوشنبه، به نقل از مقام‌های محلی گزارش داده است که حملات روسیه عمدتاً در اطراف خارکف در ساحات شمالی این کشور، تشدید یافته است. همزمان با تشدید حملات روس‌ها به اطراف خارکف، عفو بین‌الملل با نشر گزارشی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای از سوی نیرو‌های روسیه را مستندسازی کرده است.
پیشروی روس‌ها درحالی است که نیرو‌های اوکراین در روز‌های اخیر از کمبود تسلیحات مورد نیاز برای مقابله با روس‌ها خبر داده‌اند. لوهانسک یکی از استان‌های شرقی اوکراین است که در کنار دونتسک از سال ۲۰۱۴ به دلیل جمعیت زیاد روس‌تبارها، رهبران آن خواهان پیوستن به خاک روسیه بودند. باتوجه به اینکه مقامات روسی در روز‌های اخیر گفته‌اند که مناطق تصرف شده را دیگر به اوکراین تحویل نخواهند داد، به همین منظور امکان الحاق این مناطق به خاک روسیه در آینده نزدیک وجود دارد. حتی روس‌ها گفته‌اند که اوکراین ممکن است تا دو سال آینده از نقشه جهان حذف شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به رغم سیل کمک‌های نظامی و تسلیحاتی کشور‌های غربی به اوکراین، نیرو‌های این کشور در نبرد سنگینی که در منطقه «دونباس» در شرق اوکراین جریان دارد و عمدتاً به نبرد توپخانه‌ها تبدیل شده است، نسبت به نیرو‌های روسی تسلیحات و مهمات کمتری دارند و متحمل شکست شده‌اند. بر اساس این گزارش، نیرو‌های روسی می‌توانند برای ساعت‌ها آتش سنگین و مداوم را ادامه دهند، اما نیرو‌های اوکراینی نمی‌توانند در سلاح یا مهمات با آن‌ها برابری کنند و باید از مهمات خود با احتیاط بیشتری استفاده کنند. مقامات اوکراینی می‌گویند که حمایت در بوق و کرنا شده غربی‌ها از اوکراین کافی نیست و به اندازه کافی به سرعت به میدان نبرد برای این مرحله سخت و بسیار کشنده درگیری‌ها نمی‌رسد. مقامات اوکراینی همچنین می‌گویند که تا حدود ۲۰۰ نفر از نیرو‌های این کشور هر روز کشته می‌شوند. نیرو‌های روسی به آرامی در حال پیشروی در شرق اوکراین هستند، اما مقامات مذکور مدعی هستند که روس‌ها نیز متحمل خسارات سنگین شده‌اند. غربی‌ها و در رأس آن‌ها امریکا کمک‌های نظامی و تسلیحاتی متعددی به اوکراین اختصاص داده و ارسال کرده‌اند، اما به گفته متخصصان این مسئله در مقابل نیرو‌های روسی، میزان تسلیحات و مهمات و همچنین حجم آتش آن‌ها اصلاً مؤثر نیست. باتوجه به اینکه غربی‌ها نیز به تصرف مناطق شرقی و جنوبی اوکراین توسط روسیه اطمینان دارند، به همین منظور کمک‌های خود را تا حدی کاهش داده‌اند و نمی‌خواهند بیش از این متحمل هزینه شوند و این روز‌ها روی تنها اهرم خود که همان تحریم‌های اقتصادی است متمرکز شده‌اند تا در آینده بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.
پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا
با پیشروی روس‌ها در خاک اوکراین، اروپایی‌ها نیز تحرکات خود را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را افزایش داده‌اند. خبرگزاری بلومبرگ روز سه شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا این هفته وضعیت کاندیداتوری به اوکراین اعطا می‌کند. در نشست سفرای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، هیچ مقامی مخالف این تصمیم نبوده است. رئیس کمیسیون اروپایی چندی پیش گفته بود که مقامات اجرایی اتحادیه اروپا طی چند روز آینده اعلام می‌کنند که آیا وضعیت کاندیداتوری به اوکراین جهت پیوستن به این اتحادیه را اعطا خواهند کرد یا خیر. رهبران اتحادیه اروپا از تاریخ ۲۳ الی ۲۴ ژوئن در بروکسل با یکدیگر دیدار خواهند داشت و طی آن جلسه قرار است تصمیم‌گیری نهایی درخصوص اعطای وضعیت کاندیداتوری به اوکراین، مولداوی و گرجستان اعلام شود و همچنین هرگونه شروط در این زمینه هم از طرف اعضای این اتحادیه قبل از نهایی شدن تصمیم اعلام خواهد شد. این خبرگزاری به نقل از شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بپذیریم که آینده اوکراین، مولداوی و گرجستان به تصمیم اتحادیه اروپا بستگی دارد.» جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا هم در سخنانی احتمال عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را بسیار زیاد توصیف کرد. مقامات اوکراینی خواهان عضویت سریع این کشور در اتحادیه اروپا هستند و با وجود برخی مخالفت‌ها در ابتدای جنگ با عضویت اوکراین، در روز‌های اخیر این موانع نیز برطرف شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار