کد خبر: 1091810
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
‌ایران و عراق تفاهمنامه همکاری امضا کردند
وزیر کشور عراق که به کشورمان سفر کرده، روز گذشته با وزیر کشور، وزیر دفاع و وزیر امورخارجه دیدار کرد و درباره روابط دوجانبه در موضوعات مختلف امنیتی و تسهیل تردد زائران ایرانی به عراق گفتگو کردند؛ دیداری که علاوه بر امضای تفاهمنامه همکاری امنیتی، لغو روزانه ۲ هزار روادید برای زائران ایرانی حاصل این توافقات بود.

به گزارش ایرنا، احمد وحیدی، وزیر کشور پس از دیدار با عثمان الغانمی، همتای عراقی خود در جمع خبرنگاران گفت: در نشست با وزیر کشور عراق درباره مسائل مرزی، توسعه همکاری استان‌های مرزی و توسعه زوار دو کشور صحبت کردیم. نتیجه این نشست امضای دو تفاهمنامه امنیتی و مربوط به زوار اربعین بود و با توجه به بحث‌های خوبی که انجام شد امیدواریم مسائل خوبی در بحث امنیت و تجارت مرزی و زوار داشته باشیم.
وزیر کشور درباره فراهم شدن تسهیلات زوار عراقی از سوی ایران گفت: قصد و اراده طرفین تسهیل این موارد است و دوستان ما در عراق قول‌های خوبی دادند تا زائران ما برای عتبات و عالیات و در ایام عرفه، محرم و اربعین با سهولت و با لغو روادید بتوانند حضور پیدا کنند. در مقابل ما هم زمینه را فراهم خواهیم کرد شرایط زائران عراقی برای حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) و مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه (س) و سایر مراکز مذهبی تسهیل شود.
لغو روزانه روادید برای ۲ هزار زائر ایرانی
عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق هم در جمع خبرنگاران درباره حذف روادید برای سفر زمینی به عراق گفت: امروز سفر دوستانه به جمهوری اسلامی و دیدار طولانی با وزیر کشور ایران را داشتیم. بحث امنیت مرز‌های مشترک دو کشور و بسیاری پرونده‌های دیگر در این نشست بررسی شد. همچنین بحث عبور غیرقانونی از مرزها، قاچاق مواد مخدر و انسان مورد بحث قرار گرفت. الغانمی‌خاطرنشان کرد: همه‌گیری کرونا بر سفر تأثیر منفی داشت. اکنون با وجود مهار این بیماری شاهد باز شدن گذرگاه‌های هوایی بین دو کشور بودیم و لغو روادید برای مسافران هوایی دو کشور انجام شد. وی ادامه داد: دیروز قبل از سفر به ایران موافقتی از طرف دولت عراق و از طرف شخص نخست‌وزیر به دستم رسید مبنی بر اینکه ۲هزار زائر از طریق گذرگاه‌های زمینی می‌توانند با لغو روادید وارد عراق شوند و در مدت کوتاهی با هماهنگی دو کشور مکانیزم لازم برای ورود این افراد به عراق طراحی می‌شود و به تدریج شاهد لغو کامل روادید خواهیم بود.
وزیر کشور عراق با اشاره به هزینه بالای سفر هوایی گفت: هزینه سفر هوایی زیاد است و مردم مایلند زمینی بروند لذا از هیچ کوششی برای فراهم کردن تمهیدات لازم برای زائران اربعین دریغ نخواهیم کرد.
الغانمی درباره بحث امنیت در ایام اربعین و تفاهم‌نامه‌های امضا شده، گفت: پیش از این یک یادداشت تفاهمی بین ایران و عراق وجود داشت که در این جلسه امنیت مشترک و نوار مرزی، کامل و مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: در شورای امنیت ملی ما، بحث این یادداشت تفاهم مطرح شد و به عنوان وزیر کشور مکلف به امضای آن شدم.
وزیر کشور عراق تصریح کرد: در این نشست هم روی موضوعات قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر قرار شد دو کمیته از طرف ایران و عراق تشکیل و مواد این یادداشت تفاهم به شکل مشترک دنبال شود.
ضربه بزرگ پارلمان عراق به رژیم صهیونیستی
امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران هم در دیدار با الغانمی با درود به روان پاک همه شهدای سال‌های اخیر به ویژه دو قهرمان صدیق مبارز، شهید سپهبد قاسم سلیمانی و برادر ابومهدی مهندس که در مبارزه با تروریست‌های داعشی و برای امنیت مردم عراق و منطقه جانشان را فدا کردند طی سخنانی اظهار داشت: در زمان حمله داعش به عراق جمهوری اسلامی ایران نه تنها امکانات و تجهیزات نظامی در اختیار نیرو‌های مسلح عراق قرار داد بلکه رزمندگان ایرانی دوشادوش رزمندگان عراقی در صحنه نبرد نیز مجاهدانه حضور داشتند.
امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اشتراکات اجتماعی، مذهبی و تاریخی که نقش تعیین‌کننده‌ای در تعمیق و تقویت بیشتر پیوند‌های دو کشور ایران و عراق داشته است، افزود: نگاه ما به عراق تابعی از سه رکن اساسی حمایت از وحدت و یکپارچگی عراق، کمک به تحکیم ثبات و امنیت و مشارکت در توسعه و آبادانی کشور عراق است.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برخی از کشور‌ها با دوستی و همدلی کشور ایران و عراق موافق نیستند تصریح کرد: بر همین اساس مسئولان دو کشور می‌بایست نگاه جدی‌تر و عمیق‌تر جهت مقابله با این تخریب‌ها و کارشکنی‌ها داشته و نسبت به تقویت همکاری‌ها اهتمام و انسجام بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق در منطقه حساسی از غرب آسیا واقع شدند خاطرنشان ساخت: تروریسم به عنوان یکی از ابزار‌های غرب و نظام سلطه برای توجیه حضور خود در منطقه و عاملی برای اختلاف بین کشور‌های اسلامی و تضعیف و فرسایش ظرفیت امت اسلامی است. امیر آشتیانی با اشاره به اقدامات مشترک کشور‌های عراق و ایران و سوریه در نبرد با تروریسم گفت: معتقدیم این کشور‌های منطقه و غرب آسیا هستند که باید امنیت منطقه را مدیریت کنند و تا زمانی که نیرو‌های فرامنطقه‌ای در این خطه حضور داشته باشند امکان دستیابی به ثبات و صلح غیر ممکن است.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدام شایسته پارلمان عراق در خصوص تصویب قانون جرم انگاری روابط با رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام ضربه بزرگی به سیاست عادی‌سازی روابط با این رژیم نامشروع وارد ساخت.
امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین اصول سیاست خارجی رئیس‌جمهور ایران همگرایی، تقویت، همبستگی و همکاری با کشور‌های همسایه، خصوصاً عراق است گفت: این موضوع در جمهوری اسلامی ایران در بالا‌ترین سطح بر توسعه و تعمیق روابط با عراق فارغ از تغییرات و جابه‌جایی دولت‌ها تأکید شده است. وزیر دفاع با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه ارزشمندی در مبارزه با تروریسم دارد گفت: طراحی، تولید و ساخت و فناوری تسلیحات و تجهیزات کلیه نیرو‌های مسلح (نظامی و انتظامی) در وزارت دفاع صورت می‌گیرد و حوزه‌های مأموریتی وزارت کشور عراق بسیار مرتبط با حوزه محصولات تولیدی نظامی و انتظامی وزارت دفاع است که این موضوع می‌تواند در کمک به تأمین هر چه بیشتر امنیت در کشور عراق موثر باشد.
الغانمی، وزیر کشور جمهوری عراق نیز در این دیدار با تأکید بر پیشینه همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: ایران همواره در برهه‌های مختلف در کنار عراق ایستاده است و ما هیچ‌گاه کمک‌های این کشور و زحمت مجاهدان ایرانی را در مبارزه با تروریسم فراموش نمی‌کنیم. وی با تأکید بر همکاری همه‌جانبه جمهوری عراق با کشور ایران تصریح کرد: قطعاً همکاری دو کشورایران و عراق می‌تواند به تکامل بخش‌های مختلف جمهوری عراق به ویژه امنیت و بخش‌های اقتصادی این کشور کمک‌های شایانی کند.
روایت امیرعبداللهیان از دیدار با وزیر کشور عراق
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در دیدار با وزیر کشور جمهوری عراق راه‌های توسعه و تحکیم بیشتر مناسبات دو کشور بررسی شد، گفت: در این دیدار در خصوص مهار پدیده ریز گرد‌ها و رفع محدویت تردد زمینی اتباع دو کشور به‌خصوص در ایام اربعین گفتگو شد.
حسین امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار خود با وزیر کشور عراق در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏امروز با جناب عثمان العانمی، وزیر کشور جمهوری عراق دیدار داشتم. راه‌های توسعه و تحکیم بیشتر مناسبات دو کشور بررسی شد. بر لزوم همکاری برای حفظ ثبات و امنیت از جمله در مبارزه با تروریسم تأکید شده و در خصوص مهار پدیده ریز گرد‌ها و رفع محدویت تردد زمینی اتباع دو کشور به‌خصوص در ایام اربعین گفتگو شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار