کد خبر: 1091800
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
بیمـارسـتـان سیدالشـهدای اصفهان برای ششمین روز پی‌در‌پی از پذیرش بیماران سرطانی در نوبت پرتودهی خودداری کرد. دلیل این عدم پذیرش خرابی دستگاه پرتودرمانی بیمارستان است
زهرا چیذری

بیمـارسـتـان سیدالشـهدای اصفهان برای ششمین روز پی‌در‌پی از پذیرش بیماران سرطانی در نوبت پرتودهی خودداری کرد. دلیل این عدم پذیرش خرابی دستگاه پرتودرمانی بیمارستان است. چالش خرابی دستگاه‌های پرتو درمانی این بیمارستان و سرگردانی بیماران سرطانی حکایت تازه‌ای نیست و این ماجرا هر از چند گاه تکرار می‌شود و نوساز نشدن و عدم خرید دستگاه‌های جدید موجب شده فواصل زمانی این خرابی‌ها کوتاه‌تر شود. پزشکان می‌گویند فاصله افتادن بین نوبت‌های پرتودهی اختلال جدی در روند درمان ایجاد می‌کند و ممکن است پزشکان را مجبور به افزایش درمان کند، اما برخی از مسئولانی که خودشان در مراکز درمانی مجهز درمان می‌شوند یا حتی برای درمان به خارج از کشور می‌روند، هیچ تصوری نسبت به صف‌های طولانی ندارند و روز‌ها چشم انتظار درست شدن دستگاه پرتو درمانی یک بیمارستان دولتی برای بیماران فقیر و رنجور سرطانی نیستند؛ همین مسئله هم موجب‌شده تا نوسازی دستگاه‌های این بیمارستان دولتی همانند بسیاری از تجهیزات و حتی ساختمان‌های دیگر بیمارستان‌های دولتی فرسوده، پشت گوش انداخته شود.

در ایران پس از حوادث ترافیکی و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان سومین علت مرگ شناخته می‌شود.
چالش‌های بیماران برای درمان سرطان
رادیوتراپی و پرتو درمانی یکی از روش‌های اصلی درمان سرطان به خصوص سرطان بافت‌های جامد بدن مانند پوست، کلیه، استخوان، مغز، احشا و کبد غیر از سرطان خون است. هزینه بسیار پایین تولید پرتو‌های ایکس و الکترون با انرژی‌های مناسب و نیز رفع نیاز انبوهی از بیماران باعث‌شده که شتاب‌دهنده‌های خطی موفق‌ترین سیستم در پرتو درمانی تومور‌های سرطانی معرفی شوند، اما این روش درمانی نیازمند دستگاه‌هایی است که خرابی آن‌ها می‌تواند برای بیماران چالش‌زا باشد و روند درمان آن‌ها را با چالش مواجه کند؛ اتفاقی که در مراکز پرتو درمانی بیمارستان‌های دولتی به کرات می‌افتد و بیماران سرطانی را با مشکل مواجه و روند درمانی آن‌ها ر‌ا مختل می‌کند. بیمارستان سید الشهدای اصفهان یکی از این مراکز درمانی است که صرفنظر از شلوغی و میزان بالای مراجعه بیماران، هر از چند گاهی دستگاه‌هایش خراب می‌شود و بیماران را به دردسر می‌اندازد. حالا هم گویا چند روزی می‌شود این مرکز درمانی دوباره دستگاه پرتو درمانی‌اش خراب شده و بیماران را با مشکل مواجه کرده‌است.
امیدی که ناامید می‌شود
تنها امید بیماران سرطانی در بخش مرکزی کشور، بیمارستان امید یا سید‌الشهداست. بیمارستانی با تعداد زیاد مراجعه‌کننده که هر از چندگاه دستگاه‌های پرتو درمانی‌اش خراب است و این خرابی‌های پی در پی موجب شده در روند درمان بیماران اختلال ایجاد شود و هر آنچه پزشکان برای درمان بیماران سرطانی رشته‌اند با توقف نسبتاً طولانی در روند درمان پنبه شود و این مسئله هزینه گزافی را هم به بیماران و هم به نظام درمان تحمیل می‌کند.
چند تن از بیماران سرطانی که برای درمان به این مرکز مراجعه می‌کنند در تماس با «جوان» از خرابی هر ماهه این دستگاه‌ها گله کرده‌اند. یکی از این بیماران به «جوان» می‌گوید: «بار اولی نیست که این اتفاق می‌افتد و هر ماه اوضاع بر همین منوال است.» آنطور که این بیمار مبتلا به سرطان می‌گوید، به دلیل آنکه بیمارستان دستگاه نو ندارد، بیماران را به کاشان یا شهرکرد می‌فرستند. پزشک معالج این بیمار به او گفته است فاصله افتادن بین نوبت‌های پرتودهی اختلال جدی در روند درمان ایجاد و ممکن است مجبور به افزایش درمان شود.
طی سال‌های گذشته دستگاه‌های پرتودرمانی این بیمارستان هر چند وقت یک بار خراب می‌شود و تا زمان تعمیر دوباره که اغلب چند روزی هم طول می‌کشد، درمان بیماران به تعویق می‌افتد. بی‌توجهی به وضعیت بیماران در این بیمارستان گاهی موجب ازدحام بسیار زیاد آنان و اضافه‌شدن درد و رنج بیماران و همراهان می‌شود. این مسئله موجب سرگردانی بیماران شده‌است و حتی در مواردی بیمارانی که نباید روند درمانی‌شان متوقف شود برای ادامه درمان به کاشان مراجعه می‌کنند. این در حالی است که خرید و نوسازی تجهیزات پرتودرمانی بیمارستانی با این حجم مراجعه ضرورتی است که غیر ممکن هم نیست و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مردمی و خیران می‌شود دستگاه‌های پرتودرمانی این بیمارستان شلوغ و پر مراجعه دولتی را نوسازی کرد تا بیماران سرطانی که درد و رنج بیماری به اندازه کافی آزارشان می‌دهد برای درمانشان این همه به زحمت نیفتند.
شناسایی سالی ۸ هزار بیمار سرطانی جدید در اصفهان
به گفته بهروز کلیدری، معاون درمان سابق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هر سال ۷ تا ۸ هزار بیمار جدید سرطانی در این استان شناسایی می‌شوند و شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردم اصفهان هم سینه، پروستات، پوست، روده بزرگ، مثانه، معده و خون است.
سال گذشته کلیدری ضمن بیان این نکته که اصفهان مرکز رجوع بسیاری از بیماران سرطانی از استان‌های دیگر هم است و کمبود دستگاه پرتو درمانی در استان و تجهیز و نگهداری آن، بیماران زیادی را در انتظار نوبت درمان قرار داده گفته‌بود: «طبق مطالعات وزارت بهداشت هر سال ۱۱۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شوند که ۷ تا ۸ هزار بیمار اصفهانی هستند، همچنین نیمی از این بیماران به پرتو درمانی نیاز دارند و هر بیمار هم برای درمان به ۱۴ تا ۴۰ جلسه استفاده از دستگاه نیاز دارد.»، اما انگار این دستگاه‌ها تأمین نشده و بیماران سرطانی اصفهانی و همچنین بیمارانی که از مناطق اطراف به اصفهان می‌آیند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار