کد خبر: 1090325
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
۵ هدف ایران از عملیات علیه نفتکش‌های یونان در خلیج‌فارس
سفسطه‌بازی غربی‌ها با بازی یونانیان در طرفه‌العینی با رفتار مقتدرانه و حکیمانه ایرانیان خنثی شد. «دزدان دریایی» نماد فرهنگ دزدمآبانه و قلدرمآبانه و سرمایه‌جوی غربی و امریکایی است که این‌بار نمایش دزدی دریایی را با نقش‌آفرینی یونانیان که پدران فرهنگ غربی‌اند، اجرا کردند، اما در این سفسطه‌بازی از «حکمت ایمانیان و ایرانیان» غافل بودند. باید در گوش مجریان دزدی دریایی از اروپا تا امریکا این قطعه سروده شیخ بهایی را تکرار کنیم: چند و چند از حکمت یونانیان/ حکمت ایمانیان را هم بخوان!

اگر روزگاری چند قایق کوچک شبانه و با تعدادی مسلسل ازکارافتاده به کشتی‌ها حمله می‌کردند و به اموال و کارکنان آن صدمه می‌زدند، حالا دولت‌های غربی به صورت علنی و در روز روشن کشتی‌های کشور‌های مختلف را توقیف می‌کنند و بار آن‌ها را می‌دزدند. به صورت طبیعی برخورد با این دزدی سازمان‌یافته و دولتی با دادن بیانیه دیپلماتیک و احضار چند سفیر و کاردار امکانپذیر نیست!

به گزارش مشرق، روز جمعه نیروی دریایی سپاه پاسداران دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام‌گرفته در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد. توقیف این دو کشتی پس از آن صورت گرفته است که دولت یونان یک نفتکش روسی حامل نفت ایران را به صورت علنی دزدیده و تحویل امریکایی‌ها داد. اواخر فروردین‌ماه امسال گارد ساحلی یونان نفتکش «لانا» را در جزیره «ائوبویا» توقیف کرد. در حالی اتحادیه اروپا به بهانه تحریم، نفتکش روسی را متوقف کرده بود که بر اساس پروتکل‌های دریایی کشتی روس، نفت ایران را جابه‌جا می‌کرد و پرچم کشورمان روی عرشه آن در اهتزاز بود.
دزدی دریایی دولتی
پس از اقدام غیرقانونی یونانی‌ها وزارت امور خارجه ایران، سفیر یونان و نیز کاردار سوئیس در تهران را احضار و سعی کرد با روش‌های دیپلماتیک به آتن اخطار لازم را بدهد، اما یونانی‌ها به جای اجرای قوانین کشتیرانی و دریانوردی در اقدامی عجیب تسلیم فشار امریکایی‌ها شدند و نفت ایران را مصادره کردند. بر اساس گزارش شرکت انگلیسی اطلاعات دریایی لویدز لیست، ایالات‌متحده امریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل گرفتن محموله نفتی ایران، به یونان اعزام کرد و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری امریکا، به این کشور تحویل شد. در آن زمان سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با صدور بیانیه‌ای، این اقدام دولت یونان را «مصداق بارز دزدی دریایی» دانست.
جمهوری اسلامی ایران سال‌ها تجربه مقابله با دزدان دریایی را در کارنامه خود دارد. نیرو‌های مسلح کشورمان بار‌ها با اشرار مسلح در خلیج‌فارس، شمال باب‌المندب تا خطوط ساحلی سومالی و حتی اقیانوس هند مقابله و امنیت منطقه را در برابر اقدامات مسلحانه تأمین کرده‌اند، اما با آغاز دوران «فشار حداکثری ترامپ» و اجرای قانون تحریم‌های ثانویه، مدل دزدی دریایی تغییر کرده است! اگر روزگاری چند قایق کوچک شبانه و با تعدادی مسلسل ازکارافتاده به کشتی‌ها حمله می‌کردند و به اموال و کارکنان آن صدمه می‌زدند، حالا دولت‌های غربی به صورت علنی و در روز روشن کشتی‌های کشور‌های مختلف را توقیف می‌کنند و بار آن‌ها را می‌دزدند. به صورت طبیعی برخورد با این دزدی سازمان‌یافته و دولتی با دادن بیانیه دیپلماتیک و احضار چند سفیر و کاردار امکانپذیر نیست! از این رو رزمندگان سپاه پاسداران بار‌ها با انجام عملیات‌های اطلاعاتی و تاکتیکی در خلیج‌فارس ضربه سنگین به حیثیت این دزدان دریایی مدرن زده‌اند.
جنگ جدید نفتکش‌ها از نگاه روزنامه عبری
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت درباره اهمیت اقدامات عملیاتی ایران می‌نویسد: «توقیف نفتکش‌های ایرانی در منطقه طرحی بود که موساد آن را به عنوان «جنگ جدید نفتکش‌ها» پیش می‌برد. هدف آن بود که تهران به گونه‌ای تحت فشار قرار بگیرد که با اجرای تحریم‌ها و کنترل میدانی فروش نفت، فلج شود و حتی نتواند یک قطره نفت نیز صادر کند، اما سپاه ورق بازی را برگرداند.»
این روزنامه عبری‌زبان در ادامه این گزارش مهم نوشته است: «وقتی نیروی دریایی سپاه کشتی انگلیسی «استنا ایمپرو» را به تلافی دزدی دریایی لندن در تنگه جبل‌الطارق متوقف کرد، اتاق عملیات اطلاعاتی مشترک متوجه شد این بازی دیگر مثل قبل نیست، زیرا افسران ایرانی پرچم انگلیس را پایین کشیدند و روی عرشه آن اذان پخش کردند. آن زمان حیثیت انگلیس بر باد رفت، زیرا وقتی سپاه می‌خواست نفتکش انگلیسی را توقیف کند، یک واحد نیروی دریایی انگلیس در ناو جنگی «اچ‌ام‌اس مونتروز» در یک پیام بی‌سیمی به فرمانده «استنا ایمپرو» تأکید می‌کند که به مسیر خود ادامه دهد، اما یکی از افسران سپاه که این مکالمه را شنود می‌کرد، روی خط گفتگو میان انگلیسی‌ها می‌آید و از ناو جنگی ملکه انگلیس می‌خواهد در ماجرا دخالت نکند و مسیرش را عوض کند. فرمانده ارتش سلطنتی بریتانیا وقتی متوجه شد سپاه در اجرای عملیات جدی است و تعارفی با هیچ کس ندارد، مجبور به ترک آن منطقه شد!»
پس از آن، ارتش رژیم‌صهیونیستی سعی کرد در خلیج‌فارس با انجام چند عملیات خرابکارانه جور کم‌کاری ناو‌های جنگی غربی‌ها را در منطقه بکشد، این جنگ دریایی در نهایت به گونه‌ای رقم خورد که ژنرال «الیعاز چنی ماروم» فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل در شرح آن در روزنامه «یسرائیل هیوم» نوشت: باختیم! جنگ دریایی از دو سال پیش و در سناریو‌های مختلفی اجرا شد، اسرائیل نیز با حمله به نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت برای سوریه به صورت علنی وارد آن شد، اما در نهایت ترابری تجاری اسرائیل دچار مشکل و کشتی‌های در مالکیت اسرائیل در سرتاسر جهان با چالش بزرگی مواجه شدند. اجرای این عملیات مایه سرافکندگی موساد است.
در ماجرای سرقت محموله نفتی ایران در ساحل یونان، امریکایی‌ها با نقض قوانین بین‌المللی و دریانوردی در مسیر انتقال انرژی اخلال ایجاد کردند. توقیف دو نفتکش یونانی نشان داد، آمادگی رزمی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با عوامل اختلالگر قاطع و قطعی است. روزنامه واشنگتن‌پست در شرح این عملیات غرورآفرین نوشته است: «دو نفتکش یونانی توقیف‌شده حامل ده‌ها هزار بشکه نفت صادراتی عراق، فروخته‌شده به ایالات‌متحده امریکا بودند که پس از بارگیری در بندر بصره در روز پنج‌شنبه، به مقصد ایالات‌متحده امریکا به راه افتادند. نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از شناسایی نفتکش‌ها و مالک محموله نفتی آن‌ها را توقف کرد.
بنا بر اطلاعات دریافتی، پهپاد‌های شناسایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج‌فارس دو کشتی یونانی را رهگیری کردند و در نهایت، پس از نزدیک شدن به موقعیت با عملیات نیرو‌های ویژه نیروی دریایی سپاه این دو کشتی توقیف شدند. نیروی دریایی سپاه با استفاده از قایق‌های تندرو دو نفتکش به نام‌های «پرودنت واریور» (Prudent Warrior) و «دلتا پوزایدون» (Delta Poseidon) به ترتیب در ساعت ۱۵ و ۱۸ به وقت تهران توقیف کرده است. در این عملیات پرچم یونان پایین کشیده شد و در نهایت دو نفتکش به سمت بندر‌های جنوب ایران هدایت شدند. امریکایی‌ها پس از توقیف این دو نفتکش ادعا کرده‌اند سیستم ناوبری آن‌ها خاموش شده است، در حالی که قبل از اجرای عملیات خدمه کشتی سیستم‌های رهیابی را از کار انداختند تا با چراغ خاموش از تنگه هرمز عبور کنند! توقیف دو نفتکش یونانی اشراف اطلاعاتی و رصد سپاه را به رخ حریف کشید.»
۵ پیام
توقیف دو کشتی یونانی در خلیج‌فارس در پاسخ به دزدی دریایی مشترک اروپایی‌ها و امریکا چند پیام راهبردی برای منطقه دارد:
۱- در خلیج‌فارس یک قاعده ساده وجود دارد: اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند نفت بفروشد، دیگران نیز نمی‌توانند!
۲- سرقت نفتکش ایرانی در اروپا، نشانه‌ای از قانون جنگل امریکایی‌ها بود. در این بازی، حالا دزدان دریایی چشم آبی با همه تبصره‌های «قانون سپاه» در خلیج‌فارس به خوبی آشنایی پیدا کرده‌اند.
۳- سرعت واکنش جمهوری اسلامی ایران و اشراف دقیق سپاه روی تنگه هرمز از یک سو و شناسایی سریع و عملیات همزمان برای انتقال نفتکش‌ها از سوی دیگر هشداری مهم برای سایر کشور‌های همکار با دزدان دریایی دارد؛ هر دولتی که برای کاخ سفید خوش‌رقصی کند، باید هزینه اقدامات ضدایرانی را نیز بپردازد. پیش از این کره‌جنوبی مشمول این قاعده مهم شده است. دولت‌هایی که در حمایت از «تحریم‌های ثانویه» امریکایی‌ها با واشنگتن همکاری کنند، برای عبور کشتی‌های خود از تنگه هرمز باید همیشه نگرانی‌های خاص داشته باشند.
۴- بچرخ تا بچرخیم! گروه دزدان دریایی بایدن نشان داد بازگشت به شعار دیپلماسی تنها طبلی توخالی در ستاد جنگ روانی است، در عمل رئیس‌جمهور امریکا همچنان تابع روحیات ترامپی است، بایدن اگرچه آلزایمر گرفته و بر امور شخصی خود نیز اشراف ندارد، اما مشاوران او به خوبی به یاد دارند که در دوره اوباما چگونه افسران ارشد امریکایی در جزیره فارسی خود را خیس کردند و به زانو درآمدند.
۵- باز و بسته شدن تنگه هرمز معطوف به اراده جمهوری اسلامی ایران است، آنچه از خلیج‌فارس به خارج صادر می‌شود، به بازیگردانی تهران بستگی دارد و نه ناوگان پنجم دریایی متجاوزان در بحرین! کشور‌های مختلف در شرایطی حق دارند از تنگه هرمز عبور کنند که حرکت آن‌ها ضرر و ناامنی برای ایران نداشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار