کد خبر: 1088020
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
«شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شبکه «الجزیره» در حالی با لباس و تجهیزات خبرنگاری روز گذشته از ناحیه سر هدف اصابت گلوله مستقیم قرار گرفت و به شهادت رسید که در طول دهه‌های اخیر همواره خبرنگاران، روزنامه نگاران و حتی ساختمان خبرگزاری‌هایی که تحولات میدانی فلسطین را پوشش می‌دهند با موشک‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی مورد حمله مستقیم قرار گرفته اند
مصطفی شاه کرمی

«شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شبکه «الجزیره» در حالی با لباس و تجهیزات خبرنگاری روز گذشته از ناحیه سر هدف اصابت گلوله مستقیم قرار گرفت و به شهادت رسید که در طول دهه‌های اخیر همواره خبرنگاران، روزنامه نگاران و حتی ساختمان خبرگزاری‌هایی که تحولات میدانی فلسطین را پوشش می‌دهند با موشک‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی مورد حمله مستقیم قرار گرفته اند. بر اساس گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران مستقر در نیویورک از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۲۰، ۱۵ روزنامه‌نگار در اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست جان باخته‌‎اند. البته این آمار به غیر از ۴۶ روزنامه نگار فلسطینی است که از سال ۲۰۰۰ توسط این رژیم کشته شده‌اند.

رژیم کودک‌کش صهیونیستی در ایام سالگرد حمله هوایی و تخریب برج ۱۳ طبقه‌ای «جلا» با اصابت سه موشک که محل استقرار دفتر شبکه الجزیره (به زبان انگلیسی) و خبرگزاری آسوشیتدپرس در نوار غزه بود، شیرین ابوعاقله یکی از سرشناس‌ترین و قدیمی‌ترین خبرنگاران خبرگزاری الجزیره که در حال پوشش میدانی و خبری درگیری نظامیان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در اردوگاه «جنین» بود؛ را از ناحیه سر هدف اصابت گلوله مستقیم قرار دادند. ظاهراً سران این رژیم اشغالگر طی سالیان اخیر عمدا بیشترین حملات و کشتار خبرنگاران و اصحاب رسانه را در ماه می‌میلادی انجام می‌دهند و قصد یک نوع عملیات ادراکی و شناختی بر اذهان جوامع بین‌الملل و رسانه‌ها دارند، چون تا کنون بیشترین کشتار خبرنگاران از سوی نظامیان این رژیم در همین ماه صورت گرفته است.
شلیک به رسانه در کمال خونسردی
شبکه «الجزیره» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در یک جنایت فجیع که نقض قوانین و عرف بین‌الملل است، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی با خونسردی خبرنگار الجزیره را ترور کردند.»
الجزیره در ادامه این جنایت فجیع را که هدف آن جلوگیری از ادای رسالت رسانه‌هاست، محکوم کرد و افزود: «دولت اسرائیل و نظامیان اشغالگر را مسئول قتل شیرین ابوعاقله می‌دانیم. عاملان این جنایت را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهیم و جامعه بین‌الملل نیز باید این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.» این جنایت آشکار در حالی رخ داده که شبکه الجزیره در بیانیه اش تأکید کرد: «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره در جریان پوشش خبری حوادث و درگیری‌های اردوگاه جنین، به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر صهیونیست جان باخت. این در حالی است وقتی او هدف گلوله صهیونیست‌ها قرار گرفت، جلیقه خبرنگاری به تن داشت. کشته شدن خبرنگار الجزیره موج محکومیت عظیم بین‌المللی به راه انداخته است و در همین رابطه «عمر نزال» عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی امروز (روز کشته شدن خبرنگار الجزیره) را روزی سیاه برای ملت فلسطین و روزنامه‌نگاران خواند.
در حالی که موج محکومیت این جنایت از سوی محافل متعدد خبری، رسانه‌ای و حتی سیاسی و بین المللی ادامه دارد «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی اکاذیبی مدعی شد، احتمال دارد که فلسطینی‌های مسلح که به صورت بی هدف اقدام به تیراندازی کرده اند، باعث شهادت ابوعاقله شده باشند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که «شذا حنایشه» یکی از خبرنگارانی که در لحظه شهادت با ابوعاقله بوده، گفته است: ارتش رژیم اشغالگر منتظر رسیدن ما به فضایی باز بود و بلافاصله شروع به تیراندازی به سمت ما کرد. به دلیل تیراندازی گسترده نظامیان صهیونیست امکان کمک‌رسانی به شیرین وجود نداشت.
«علی السمودی» دیگر خبرنگار حاضر در محل حادثه نیز گفت: «ابتدا یک تیر به کمر من شلیک شد و سپس همکارم شیرین هدف گرفته شد.»
شلیک صهیونیست‌ها به آزادی بیان
واقعیت این است که کشته شدن خبرنگاران و هدف قرار دادن مراکز خبری، رسانه ای، آمبولانس‌ها و حتی نیرو‌های امدادی از سوی رژیم صهیونیستی سابقه‌ای طولانی دارد. در سال ۲۰۲۱ و در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، «اتحادیه روزنامه نگاران فلسطین» (PJS) گزارش داد که در جریان حمله نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دستکم ۱۷۰ روزنامه‌نگار فلسطینی مجروح و ۳۳ سازمان رسانه‌ای بمباران شدند. «ناصر ابوبکر»، رئیس PJS همان موقع گزارش داد که «دفاتر ۳۳ سازمان رسانه‌ای در جریان حمله اسرائیل به غزه منهدم شد.»
در جریان این حمله هوایی رژیم صهیونیستی در پانزدهم ماه می‌سال ۲۰۲۱ چندین ساختمان و یک برج که ده‌ها دفتر رسانه‌های خارجی از جمله آسوشیتدپرس و تلویزیون الجزیره را در خود جای داده بودند، ویران شدند. نکته قابل توجه اینکه در این برج ۱۳ طبقه همچنین تعداد زیادی مطب پزشک، دفاتر حقوقی و منازل مسکونی نیز وجود داشت و بر اثر حمله جنگنده‌های اسرائیل با خاک یکسان شد. «اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی» تأکید کرده که رژیم صهیونیستی سابقه طولانی در هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران را دارد. این نهاد فلسطینی در سال ۲۰۲۰ با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ فقط بیش از ۴۶ روزنامه نگار فلسطینی را هدف قرار داده و به شهادت رسانده است.
این بیانیه می‌گوید «اتحادیه سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ حمله و جنایات اشغالگران صهیونیست علیه روزنامه‌نگاران فلسطینی را رصد می‌کند و زمان آن فرا رسیده که این جنایات متوقف شود و کسانی که مرتکب این جنایات شده‌اند و کسانی که دستور صادر کرده‌اند، پاسخگو باشند.»
هرچند بسیاری از رسانه‌ها سال ۲۰۱۴ را خونین‌ترین سال برای روزنامه‌نگاران در فلسطین می‌دانند، اما رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته هم سابقه طولانی در هدف قرار دادن خبرنگاران دارد. چه اینکه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران مستقر در نیویورک از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۲۰، ۱۷ مورد تأیید شده از کشته شدن روزنامه‌نگاران در اراضی اشغالی فلسطین را ثبت کرده و از این تعداد، ۱۵ روزنامه‌نگار در اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست جان باخته‌‎اند. بسیاری از ناظران بین‌المللی معتقدند که تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه روزنامه‌نگاران «با هدف ساکت کردن و جلوگیری از انتقال تصویر واقعی جنایات به جهان است.» در واقع این شلیک مستقیم به صورت خبرنگار غیر مسلمان الجزیره بعد از رسوایی نگاه نژادپرستانه سران کشور‌های غربی در قضیه جنگ اکراین، برملا کننده دروغگویی آن‌ها در زمینه دفاع از آزادی بیان و مطبوعات است؛ ظاهرا این آزادی فقط در اختیار توهین کنندگان به ادیان آسمانی و معتقدات چند میلیارد مسلمان است.
بیانیه و همدردی اهالی رسانه
معاونت برون‌مرزی رسانه ملی نیز با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت به‌شهادت‌رساندن شیرین ابوعاقله توسط رژیم صهیونیستی نوشت: «معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدامات دامنه‌دار نظامیان صهیونیست را در حذف فیزیکی گزارشگران آنچه در سرزمین‌های اشغالی و قدس شریف بر مردم مظلوم فلسطین روا داشته می‌شود، محکوم می‌کند. بی‌گمان این دست جنایت‌ها که نه فقط خبرنگاران، که پزشکان، پرستاران و دیگر نیرو‌های همیشه مصون از تعرض نظامی بر اساس پیمان‌ها و هنجار‌های بین‌المللی را هدف قرار داده و اکنون شیرین ابوعاقله را در جنین و حین انجام وظیفه اطلاع رسانی به خیل بسیار شهدا و قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی به حقوق بشر و انسانیت و آزادگی سپرد، در حافظه تاریخی بشریت خواهد ماند.»
جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه کشورمان نیز که در حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل فعالیت دارند در بیانیه‌ای کشته شدن «شیرین ابوعاقله» را محکوم کرده و نوشته‌اند: «جنایت رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهیده شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه خبری الجزیره قطر که در حال انجام وظیفه انسانی خود برای آرمان قدس و فلسطین بود را شدید محکوم می‌کنیم.»‌در ادامه این بیانیه ضمن درخواست برخورد جدی سازمان ملل و نهاد‌های حقوق بشری با این حرکت شنیع رژیم صهیونیستی آمده است: «محکومیت بین‌المللی و برخورد موثر با اقدامات جنایت کارانه رژیم صهیونیستی تنها راه مقابله با عمل شنیع رژیم صهیونیستی در شهادت رساندن خبرنگاران است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار