کد خبر: 1087686
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
گزارش خبرنگار «جوان» از نخستین نشست خبری شهردار تهران
روز گذشته اولین نشست خبری علیرضا زاکانی، شهردار تهران با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. زاکانی در این نشست از برنامه‌های شهرداری در حوزه حمل و نقل، بازپروری معتادان متجاهر، رونق ساخت و ساز مسکن، فعالیت قرارگاه جمعیت، پرونده رسا تجارت و اقدامات برای شفاف‌سازی در شهرداری تهران خبر داد.
مهسا گربندی

روز گذشته اولین نشست خبری علیرضا زاکانی، شهردار تهران با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. زاکانی در این نشست از برنامه‌های شهرداری در حوزه حمل و نقل، بازپروری معتادان متجاهر، رونق ساخت و ساز مسکن، فعالیت قرارگاه جمعیت، پرونده رسا تجارت و اقدامات برای شفاف‌سازی در شهرداری تهران خبر داد.

در ابتدای این نشست خبری، شهردار تهران با اشاره به اینکه در شرایط جراحی بزرگ اقتصادی هستیم، گفت: «کاری که سالیان گذشته کسی جرئت اجرای آن را نداشت، در حال انجام است و کمک به دولت، مجلس و قوه قضائیه امری قطعی است.» او ادامه داد: «دشمنی‌های بسیاری در این ۴۳ سال برای ممانعت از استمرار مسیر انقلاب انجام شده‌است. امروز نیز دشمنان تلاش می‌کنند نگذارند این الگو تشکیل شود و انقلاب را در مقام شعار و حرف خلاصه کنند؛ بنابراین توجه به ابعاد و تغییر و تحول در کشور، ضرورت و تلاش برای ساختن این الگو امری حیاتی است و هر کسی به این کار کمک کند، به تسریع آرمان‌های انقلاب و ساخت این تمدن کمک کرده و هر کس در این مسیر سنگ‌اندازی کند، آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.» وی در ادامه افزود: «شهرداری تهران ۹۰کلان پروژه را دنبال می‌کند و ۴۸۵ پروژه در دست اقدام خواهیم داشت.»
پس از آن از خبرنگاران رسانه‌های مختلف دعوت شد و هر کدام از آن‌ها به نوبت، پشت تریبون حاضر شدند و سؤال یا نقد خود را مطرح کردند.
هزار واگن کم داریم
یکی از خبرنگاران درباره عمده برنامه شهرداری برای حل مشکلات تهران در حوزه ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی سؤال پرسید که زاکانی پاسخ داد: «برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلند‌مدت در این زمینه داریم، در بخش کوتاه مدت تلاش می‌کنیم تشدید خدمت را در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشته باشیم.»
وی با بیان اینکه در برنامه‌های میان‌مدت توجه ما به ظرفیت‌های مترو است، ادامه داد: «سال ۱۴۲۰ باید طبق سند حمل و نقل تهران ۳۰ میلیون مسافر جابه‌جا شود و ۱۰ میلیون آن سهم مترو است، در موضوع مترو آنچه ظرفیت و سرمایه خلق می‌کند در میان‌مدت صورت می‌گیرد.»
شهردار تهران ادامه داد: «هفت خط مترو داریم که باید تکمیل شود و در این خطوط یک هزار و ۵۰۰ واگن داریم که دو سوم آن‌ها نیاز به بازسازی دارند، در واقع هزار واگن کم داریم، چراکه باید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار جابه‌جایی در این هفت خط انجام شود که نیاز به ۲ هزار و ۵۰۰ واگن دارد، در چهار خط دیگر نیز وظیفه مترو این است که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر را روزانه جابه‌جا کنند که در این بخش نیز غیر از خط ۱۰ در مقطع کوتاهی، کاری انجام نشده‌است.»
برنامه‌های کوتاه‌مدت در حوزه حمل و نقل عمومی
شهردار تهران در خصوص برنامه‌های کوتاه‌مدت در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: «زمانی که وارد شهرداری شدیم ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس به ما تحویل شد که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشتند، به طوری که جوابگوی بار حمل و نقل مسافر نبود. بنابراین برای خرید ۱۷۵ دستگاه قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده و ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می‌کنیم.»
شهردار تهران افزود: «اضافه کردن ۳هزارو۲۵۰ دستگاه اتوبوس را برای امسال برنامه‌ریزی کردیم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛ ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و بخشی از آن را نیز مجوز گرفتیم که یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تأمین کنیم و تعداد آن هزار مورد است. ۵۰ دستگاه نیز اتوبوس برقی است که قرارداد بستیم.»
سهولت تردد با وسایل حمل و نقل عمومی تا ۴ سال آینده
در ادامه خبرنگار «جوان» پرسید هر کدام از این برنامه‌های اعلام شده برای توسعه حمل و نقل عمومی چقدر زمان خواهد برد و پایتخت‌نشینان چه زمانی سهولت تردد را با وسایل حمل و نقل عمومی تجربه خواهند کرد، زاکانی پاسخ داد: «در برنامه کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری ما روی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها است و مردم نتیجه این کار را تا پایان سال خواهند دید. در میان‌مدت نیز قرار است دستگاه‌های واگن وارد شود و خطوط مترو توسعه یابد که این کار حداقل دو الی چهار سال زمان خواهد برد. بنابراین پس از این اقدامات، مردم سهولت در تردد با حمل و نقل عمومی را تجربه خواهند کرد.»
بازچرخانی آب در تهران برایمان تبدیل به یک اصل شده‌است
زاکانی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار «جوان» مبنی بر برنامه شهرداری برای حل مشکل بحران آب تهران در کنار رونق ساخت و ساز‌ها گفت: «مسئله کمبود آب در رونق ساخت و ساز‌ها دیده شده و توجه به تأمین آب و گلوگاه‌های آب برایمان مهم است؛ به همین دلیل بازچرخانی آب در تهران برایمان تبدیل به یک اصل شده‌است؛ مثلاً تا ۱۴۱۰ مسیری را خواهیم رفت که ۲۱۰ میلیون متر مکعب آب را با بازچرخانی آب در تهران جبران کنیم و از این راه هم منابع آبی و هم فضای سبز شهر را حفظ کنیم. البته این مسئله را هم در نظر داریم که فرهنگ‌سازی برای استفاده بهینه از آب نیز باید انجام شود.»
شناسایی ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در شهر
خبرنگار دیگری نیز درباره برنامه شهرداری تهران برای جمع‌آوری معتادان متجاهر سؤال پرسید. زاکانی در این رابطه گفت: «مدیریت شهری قبلی معتقد بود که حضور معتادین متجاهر در شهر به گونه‌ای است که این‌ها زیستی دارند و باید رها شوند، با همین تفکر تعداد آن‌ها از ۱۰ هزار معتاد متجاهر به حدود ۲۱ هزار نفر رسید، اما ما گفتیم این‌ها آسیب‌های شهر هستند و در قرارگاه اجتماعی با تغییر رویکرد، به دنبال بازگرداندن این افراد به جامعه هستیم.»
او ادامه داد: «در حال حاضر حدود ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در تهران شناسایی شده‌است که حجم عظیمی از معتادان در آن حضور دارند، تاکنون حدود ۴۵ پلاک اعمال قانون شده‌اند.»
نوبت به خبرنگار دیگری رسید که با کنایه به شهردار تهران گفت: «آماری که از جمع‌آوری معتادان متجاهر اعلام می‌کنید با آن چیزی که در سطح شهر می‌بینیم همخوانی ندارد، چراکه همچنان این معتادان در میدان شوش مشاهده می‌شوند.» شهردار تهران پاسخ داد: «شهرداری برای جمع‌آوری معتادان متجاهر اقدام نمی‌کند، بلکه این موضوع توسط مجموعه مرتبط انتظامی انجام می‌شود و پس از این مرحله بهزیستی با غربالگری این افراد را در مجموعه‌های ما توزیع می‌کند. آن وقت ما برای بازگرداندن این افراد به زندگی عادی تلاش می‌کنیم و اقداماتی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.»
تراکم‌فروشی نمی‌کنیم و آن را خط قرمز می‌دانیم
شهردار تهران در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر چرایی بلند مرتبه‌سازی‌ها گفت: «ما تراکم‌فروشی نمی‌کنیم و این موضوع را خط قرمز خود می‌دانیم و تا به امروز هم این کار را انجام نداده‌ایم، اما به دنبال ساخت و ساز هستیم و اگر ساخت و ساز را رونق ندهیم، تهران به مشکل می‌خورد و بر همین اساس اعلام کردیم سالانه ۱۸۰ هزار واحد می‌سازیم و این هم براساس تعهد قانونی است که به شهرداری داده‌شده‌است، بنابراین ما به دنبال انجام مسئولیت خود هستیم و، اما اینکه در شهر بلند مرتبه‌سازی وجود دارد مربوط به قبل هستند البته بلند مرتبه‌سازی در تهران ممنوع نیست.»
وی ادامه داد: «ما تراکم‌فروشی نمی‌کنیم، اما به شدت به دنبال نوسازی شهر هستیم، زیرا مسکن تبدیل به بلای جان مردم شده‌است و شهروندان باید هزینه زیادی را برای خرید و اجاره مسکن بدهند. متأسفانه امروز داشتن یک خانه برای بسیاری از افراد تبدیل به آرزو شده‌است.»
افتتاح سامانه شفافیت در خردادماه
پس از آن خبرنگار دیگری پشت تریبون آمد و درباره برنامه شهرداری تهران برای شفاف‌سازی سؤال پرسید که شهردار تهران در این‌باره گفت: «تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه و کارشناسان دادگستری به سمت شفافیت پیش می‌رود تا از طریق سامانه‌ها امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود. مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.»
آخرین وضعیت پرونده رساتجارت
زاکانی در پاسخ به خبرنگار دیگر درباره وضعیت پرونده رسا تجارت نیز گفت: «اقداماتی از قبل انجام شده‌است. این شکایت را دوباره فعال کرده‌ایم و سیر قضایی آن در حال انجام است. آنچه ناظر به ماست، این است که حق و حقوق شهر را از طلبی که داریم پس بگیریم.»
وی با اشاره به اینکه تمام حق و حقوق مربوط به آن را لیست کرده‌ایم و به زودی خبر خوشی برای مردم خواهیم داشت، ادامه داد: «یک‌سری پرونده از سابق مانده بود که آن‌ها را دنبال کردیم تا سره را از ناسره تفکیک کنیم.»
تعهد برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن
یکی دیگر از خبرنگاران نیز از شهردار تهران درباره مشخص کردن یک زمان برای مسکن‌سازی این نهاد سؤال پرسید که او پاسخ داد: «در بحث مسکن تعهد ما ۱۸۰ هزار واحد در سال است، اما مسکن یک ساله ساخته نمی‌شود و جنس مسکن حداقل دوساله است. از این میزان ۱۱۷ هزار واحد در قاعده جهش مسکن و تفاهم با وزارت راه انجام می‌شود تا بافت فرسوده و ناپایدار و زمین‌های راکد شهری را وارد چرخه کنیم، الباقی را باید از طریق تسهیلات تسهیل کنیم و برای این کار قرارگاه تشکیل دادیم و در آن میزان سهم ۲۲ منطقه مشخص شده‌است.»
اعلام مشوق‌ها در قالب قرارگاه جمعیتی همزمان با هفته جمعیت
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر درباره فعالیت قرارگاه جمعیت گفت: «شهرداری توسعه تهران را با هویت‌های مختلف دنبال می‌کند. یکی از این محورها، محور خانواده است. شرایط کشور در زمینه جمعیت بحرانی است. باید برای فرهنگ‌سازی در این باره تلاش شود. مشوق‌هایی در قالب قرارگاه جمعیت تعیین می‌شود که شرح آن در آستانه هفته جمعیت بیان می‌شود.»
۳۰ میلیارد تومان نشتی پس از پرداخت مستقیم حقوق کارگران!
شهردار تهران درباره اجحاف در حق و حقوق برخی از کارگران شهرداری که سؤال خبرنگار دیگری بود، گفت: «حداقل حقوق پایه کارگران باید رعایت شود، اما برخی از پیمانکاران این مسئله را رعایت نمی‌کنند. بنابراین باید چارچوبی تعیین شود تا حق و حقوق را درست پرداخت کنیم.»
وی افزود: «حقوق افرادی را که مستقیم با شهرداری در ارتباطند پرداخت می‎کنیم که با این پرداخت مستقیم و متمرکز ۳۰ میلیارد تومان در یک سازمان صرفه‎جویی شد، اما در مورد کارگران که پرداخت آن‌ها در تعهد پیمانکار است، الزامی برای پیمانکار ایجاد می‎ کنیم تا اگر انجام نشد، جریمه شوند.»
ساماندهی دستفروشان تهران
در ادامه خبرنگار دیگری که پشت تریبون قرار گرفت، درباره ساماندهی دستفروشان تهران سؤال پرسید که شهردار تهران با اشاره به جمع‌آوری دستفروشان گفت: «برای ساماندهی دستفروشان اقدامات جدی را انجام می‌دهیم و در این میان میادین شهر و غرفه‌ها در حال ساماندهی هستند و به دنبال این هستیم که دستفروشان بتوانند فعالیت خود را انجام دهند.»
طراحی ادامه بزرگراه صیاد به آزادگان با شیوه‌ای نوین
زاکانی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری به تکمیل بزرگراه صیاد اشاره کرد و گفت: «پروژه شهید متوسلیان، ادامه بزرگراه صیاد را به آزادگان می‌‎رساند و طول آن ۵/۹ کیلومتر است. البته طراحی اولیه آن به صورتی است که برای نخستین‌بار در غرب آسیا با این شیوه انجام می‌شود و حدود سه سال زمان لازم است. توجیه اقتصادی آن نیز فوق العاده است.»
آن‌هایی که ناکارآمدی‌شان را به تحریم گره زدند، بی‌عرضه بودند
پس از آن خبرنگاری دیگر صحبت از تناقض گفتار مسئولان نسبت به نقش تحریم‌ها در پیشرفت کار‌ها به میان آورد که زاکانی در این رابطه گفت: «پیش از اینکه به عنوان شهردار تهران مشغول کار شوم، معتقد بودم که نقش تحریم‌ها ۲۰ درصد است و مابقی مربوط به فعالیت‌های ما می‌شود و در حال حاضر که هشت ماه از مدت فعالیت من در شهرداری تهران می‌گذرد، معتقدم که این عدد ۱۰ درصد است.»
زاکانی ادامه داد: «درست است که تحریم‌ها کار ما را کند می‌کند، اما به نظر من آن‌هایی که ناکارآمدی‌شان را به تحریم گره زدند، بی‌عرضه بودند.» شهردار تهران با بیان اینکه پشت سر من صحبت زیاد است، گفت: «مردم متوجه کار من هستند و باید عینک سیاسی را برداشت، زیرا مردم مهم هستند.»
چگونگی حل معضل آلودگی هوا
شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی بر چگونگی حل معضل آلودگی هوا گفت: «آلودگی هوا یک موضوع ملی است و ۲۳دستگاه مسئول آن هستند و نه فقط شهرداری تهران. تمهیدات جدی در شهرداری برای کاهش آلاینده‌های مربوط به منابع متحرک صورت گرفته تا ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقلی سبب کاهش آلودگی هوا شود، اما باید سایر دستگاه‌های مسئول نیز برای این مسئله تلاش کنند و من نوکر نوکر مردم هستم و اگر سایر دستگاه‌ها برای حل معضل آلودگی هوا تلاش کنند وظیفه من کمک به آنهاست.»
او افزود: «شهرداری به سمتی حرکت می‌کند تا موتور‌های کاربراتوری را به انژکتوری و سپس به سمت موتور‌های برقی و خودرو‌های هیبریدی تبدیل کند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار