کد خبر: 1087275
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رژیم صهیونیستی در هفتادو چهارمین سالگرد تأسیس خود که فلسطینیان نام «یوم النکبه» روی آن گذشته‌اند، شاهد ششمین عملیات غافلگیرکننده فلسطینیان طی کمتر از یک‌ماه و نیم بود، عملیاتی که فلسطینیان منطقه جنین در کرانه باختری آن را در شهری اجرا کردند که غالب ساکنان آن را صهیونیست‌های تندروی هریدی تشکیل می‌دهند. دو فلسطینی ۱۹ و ۲۰ ساله با عبور از همه سد‌های امنیتی فاصله حدوداً ۱۰۰‌کیلومتری جنین تا شهر «العاد Elad» در ۲۵‌کیلومتری حومه تل‌آویو در قلب سرزمین‌های اشغالی، سه صهیونیست را کشته و چهار نفر دیگر را زخمی کردند.
حامد خبیری

رژیم صهیونیستی در هفتادو چهارمین سالگرد تأسیس خود که فلسطینیان نام «یوم النکبه» روی آن گذشته‌اند، شاهد ششمین عملیات غافلگیرکننده فلسطینیان طی کمتر از یک‌ماه و نیم بود، عملیاتی که فلسطینیان منطقه جنین در کرانه باختری آن را در شهری اجرا کردند که غالب ساکنان آن را صهیونیست‌های تندروی هریدی تشکیل می‌دهند. دو فلسطینی ۱۹ و ۲۰ ساله با عبور از همه سد‌های امنیتی فاصله حدوداً ۱۰۰‌کیلومتری جنین تا شهر «العاد Elad» در ۲۵‌کیلومتری حومه تل‌آویو در قلب سرزمین‌های اشغالی، سه صهیونیست را کشته و چهار نفر دیگر را زخمی کردند.

روز پنج‌شنبه یهودیان افراطی با حمایت نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در سالروز هفتادو چهارمین سالگرد صدور بیانیه تأسیس اسرائیل سرگرم تعرضی به بیت المقدس بودند که با یک حمله غافلگیر کننده فلسطینیان کرانه باختری در شهر العاد روبه‌رو شدند، شهری حدوداً ۴۹‌هزار نفری که اسرائیلی‌ها آن را در دهه ۱۹۹۰ با ساکن کردن یک جمعیت به شدت ارتدوکس صهیونیست معروف به هریدی ساختند. هریدی‌ها صهیونیست‌های افراطی هستند که طی هفته‌های اخیر، نقشی محوری در تعرض صهیونیست‌ها با مسجد الاقصی بازی می‌کنند. سه‌شنبه قبل بعد از چند هفته بسته شدن در‌های مسجد الاقصی روی صهیونیست‌های افراطی، پلیس رژیم صهیونیستی با گشایش در‌های آن روی صهیونیست‌های افراطی موافقت کرد که نتیجه آن تعرض چندین گروه از جمعیت راست‌گرای فعالان حامی هیکل به این مسجد در روز پنج‌شنبه، همزمان با هفتاد و چهارمین سالگرد صدور بیانه تأسیس رژیم صهیونیستی در سال‌۱۹۴۸، مطابق با تقویم عبری بود. جمعیت راست‌گرای فعالان حامی هیکل از چند روز قبل روز پنج‌شنبه با صدور فراخوانی خواستار تعرض دسته‌جمعی شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد‌الاقصی شده بودند که این اتفاق نیز زیر چتر امنیتی نیرو‌های اسرائیلی اتفاق افتاد. اداره اوقاف اسلامی در قدس اشغالی روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها طی سه‌ساعت حدود ۶۰۰ تن از شهرک‌نشینان یهودی به محوطه مسجدالاقصی یورش بردند. گروهی از صهیونیست‌ها با پرچم رژیم‌صهیونیستی وارد این مسجد شدند. نمازگزاران فلسطینی در واکنش به تعرض صهیونیست‌های افراطی، با شعار «با جان و با خون خود فدایت می‌شویم‌ای مسجدالاقصی» با سربازان اسرائیلی که از صهیونیست‌های افراطی دفاع می‌کردند، درگیر شدند که بنا به اعلام شاهدان عینی، چندین نمازگزار فلسطینی مورد ضرب و شتم نیرو‌های اسرائیلی قرار گرفته و زخمی شدند. شبکه الجزیره قطر پنج‌شنبه شب از کشف دو بمب دست‌ساز در داخل مصلای قبلی در مسجد مبارک الاقصی خبر داد. گروه‌های فلسطینی از جمله جهاد اسلامی، حماس درباره تعرض صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی هشدار داده و گفته بودند. کمیته‌های مقاومت فلسطین روز چهارشنبه، در واکنش به فراخوان صهیونیست‌های افراطی، از توده‌های ملت فلسطین، مردم قدس و کرانه باختری اشغالی خواستند که برای محافظت از مسجدالاقصی بسیج شوند. در یکی از صریح‌ترین فراخوان‌ها، یحیی السنوار از فلسطینیان خواسته‌بود «هر کس تفنگ داشته باشد اسلحه خود را بردارد و هر کس اسلحه‌ای ندارد یک ساطور قصابی بر دارد» تا از موجودیت قدس حمایت کند.
بهای زندگی در اسرائیل!
هنوز چند روز از فراخوان السنوار و گروه‌های فلسطینی نگذشته بود که پنج‌شنبه شب قبل از پایان جشن‌های سالگرد اعلام تأسیس رژیم‌صهیونیستی، دو فلسطینی به نام‌های «اسعد یوسف اسعد الرفاعی» ۱۹ساله و «صبحی عماد صبحی ابوشقیر» ۲۰ساله از ساکنان جنین در کرانه باختری، این جشن‌ها را برای صهیونیست‌ها تبدیل به عزا کردند. فاصله کرانه باختری تا العاد حدود ۵۰‌کیلومتر و فاصله جنین تا این شهر عمدتاً هریدی‌نشین حدود ۱۰۰ کیلومتر است که اسرائیلی‌ها با کمک تشکیلات خودگردان فلسطین، در آن چندین لایه امنیتی و محافظ ایجاد کرده‌اند. این دو فلسطینی با استفاده از چاقو و ساطور قصابی به صهیونیست‌ها در شهر العاد حمله کردند که در اثر آن دست‌کم سه صهیونیست کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده‌اند. منابع عبری زبان اعلام کردند که حال دو نفر از مجروحان عملیات به شدت وخیم است و دچار مرگ مغزی شده‌اند. بعد از عملیات‌های فلسطینیان در بعرشوا، خَدِرا، بنی‌باراک، تل آویو، آریل، این ششمین عملیات طی یک ماه و نیم اخیر است که به روش مشابه انجام شده و اغلب آن‌ها را هم ساکنان کرانه باختری انجام می‌دهند و در اثر این عملیات‌ها تا‌کنون ۱۹ صهیونیست کشته شده‌اند. اسرائیل تصویر دو مظنون عملیات در العاد را منتشر کرده و «عومر بارلو» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) هم گفته که نیرو‌های امنیتی اسرائیلی (تا لحظه تنظیم این گزارش) هنوز موفق به دستگیری عاملان این عملیات در شهرک العاد نشدند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که برای دستگیری دو جوان فلسطینی اطراف شهر العاد و اطراف آن با میله‌های آهنی مسدود شده و پلیس اقدام به ایجاد پست‌های ایست و بازرسی در این شهر و اطراف آن کرده‌است. بارلو پنج‌شنبه شب در محل عملیات دو فلسطینی حاضر شد که صهیونیست‌های افراطی با حمله به او خواستار استعفایش شدند. بارلو همچنین در اتاق فرماندهی پلیس در شهر العاد جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت امنیتی این شهر برگزار کرد و قبل از شروع این جلسه گفت که اسرائیل برای این حمله بهای سنگینی را پرداخت کرده‌است. وی با بیان اینکه نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در حال تعقیب عاملان این حمله هستند و آن‌ها را دستگیر خواهند کرد، افزود: «اگر مشخص شود که در پشت این حمله نهادی وجود دارد آن نهاد نیز پاسخ‌گو خواهد بود.» نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی که از عملیات العاد شوکه شده‌است، بامداد جمعه عاملان عملیات استشهادی را مخرب دانست و مدعی شد که آن‌ها بهای سنگینی را خواهند پرداخت. رئیس کنست رژیم‌صهیونیستی هم گفته که شادی روز استقلال به یک روز هولناک و غم‌انگیز تبدیل شد و این نشان‌دهنده بهای زندگی در این سرزمین است! همچنین ایلی آویدار عضو کنست رژیم‌صهیونیستی گفت که اگر اقدامی علیه السنوار انجام ندهیم، عملیات‌ها نه تنها ادامه خواهد یافت، بلکه بیشتر هم خواهد شد.
عباس و اوکراین محکوم کردند
جبهه خلق برای آزادی فلسطین گفته که عملیات العاد، پاسخی از جانب ملت و مقاومت فلسطین به حملات صهیونیست‌ها علیه مسجد الاقصی و تلاش برای یهودی‌سازی قدس است. جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای عملیات شهرک العاد که روی روستای مجدل الصادق بنا شده را تبریک گفت و آن را پیروزی برای قدس دانست. اسامه حرب یکی از رهبران جهاد اسلامی نامگذاری عملیات به نام العاد را بیانگر قیام مردم فلسطین برای انتقام از اشغالگری دانسته‌است که در قبال جنایت‌های مداوم آن علیه مقدسات به وجود آمده است.
د فتر سیاسی جنبش انصارالله یمن عملیات‌های دلاورانه فلسطینی‌ها در برابر دشمن صهیونیستی را به ملت فلسطین تبریک گفت. با این حال، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عملیات استشهادی العاد در شرق تل آویو را محکوم کرد. اوکراین نیز عملیات مجاهدین فلسطینی در العاد را محکوم کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار