کد خبر: 1085020
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
پاپ فرانسیس: آغوش باز کشور‌های غربی مقابل اوکراینی‌ها نسبت به دیگر پناهجویان، نژادپرستی است
الان هر کجا را نگاه کنید، پوشش خبری، فریاد رسانه‌های اجتماعی، اعتراضات، بحث و جدل مداوم در مورد تهاجم روسیه به اوکراین را خواهید دید، معلمان در مدارس درباره آن صحبت می‌کنند، والدین درباره‌اش به فرزندانشان توضیح می‌دهند و هزاران نفر در سراسر جهان تجمع کرده‌اند تا در اعتراض به تهاجم روسیه فریاد بزنند. «برای اوکراین دعا کنید» پست ثابت و در حال دست به دست شدن رسانه‌های اجتماعی است

الان هر کجا را نگاه کنید، پوشش خبری، فریاد رسانه‌های اجتماعی، اعتراضات، بحث و جدل مداوم در مورد تهاجم روسیه به اوکراین را خواهید دید، معلمان در مدارس درباره آن صحبت می‌کنند، والدین درباره‌اش به فرزندانشان توضیح می‌دهند و هزاران نفر در سراسر جهان تجمع کرده‌اند تا در اعتراض به تهاجم روسیه فریاد بزنند. «برای اوکراین دعا کنید» پست ثابت و در حال دست به دست شدن رسانه‌های اجتماعی است. اما سؤال بزرگ این است که «چرا ما شاهد همین نوع اقدام در درگیری‌های دیگر سراسر جهان نیستیم؟» این بخشی از مقاله لارن کراسبی مدلیکوت، خبرنگار بدون مرز است که نیوزویک آن را حدود یک ماه و نیم پیش، در اولین روز‌های جنگ اوکراین منتشر کرد. مدلیکوت در توصیف این نوع برخورد نوشت: «این جهت‌گیری‌ها نژادپرستانه است». حالا همین واقعیت از زبان پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، با جملاتی متفاوت شنیده می‌شود.
پاپ فرانسیس در گفتگو با تلویزیون ایتالیایی RAI که به تازگی منتشر شده، گفته اینکه خیلی از کشور‌ها از پناهجویان جنگ زده اوکراینی در مقایسه با پناهجویان سایر کشور‌ها بیشتر استقبال کرده اند، نشان‌دهنده نژاد پرستی است. به گفته پاپ، در جریان جنگ ها، همیشه ضعیف تر‌ها در معرض آسیب‌پذیری بیشتری هستند: «آوارگان برحسب رنگ پوست و اینکه شما از یک کشور توسعه یافته آمده اید یا از کشوری توسعه نیافته، به درجه اول و درجه دوم تقسیم شده‌اند.»
‌به گفته پاپ این‌ها نشانه‌های نژاد پرستی هستند: «ما نژادپرست هستیم و این بد است.» به گفته رهبر کاتولیک ها، حتی در برخورد با پناهجویان اوکراینی هم، در پذیرش ساکنان آفریقایی تبار اوکراینی تبعیض اعمال شده و این «خشم مردم را برانگیخته است». پاپ به مصداق خاصی اشاره نکرده، ولی ظاهرا اشاره او به پذیرش ۶/۴ میلیون اوکراینی است که از زمان شروع جنگ، بنا به آمار سازمان ملل، این کشور را ترک کرده‌اند و در هیئت پناهجو وارد دیگر کشور‌ها شده‌اند.
رسانه‌های غربی اغلب در برخورد با پناهجویان اوکراینی دچار آن چیزی می‌شوند که «انحراف نژاد‌پرستانه» خوانده می‌شود. بر اساس گزارش پرس تی‌وی، رسانه‌های غربی هنگام گزارش بحران اوکراین از تعابیر تکان‌دهنده‌ای برای توصیف پناهجویان اوکراینی استفاده می‌کنند. دیوید ساکوارلیدزه، معاون دادستان کل اوکراین به بی‌بی‌سی گفته که از دیدن «مردم اروپایی با چشمان آبی و مو‌های بلوند که هر روز کشته می‌شوند» بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است. چارلی داگاتا، خبرنگار سی‌بی‌اس نیز حین گزارشی از کی‌یف گفت: «اینجا یک شهر نسبتاً متمدن و اروپایی است که انتظار ندارد در آن چنین اتفاقی بیفتد.»‌او همچنین گفته بود که اینجا «عراق یا افغانستان» نیست که از درگیری‌های بی پایان رنج می‌برند. نحوه گزارشگری «داگاتا» به اندازه‌ای نژاد پرستانه بود که او بعداً در یک برنامه عذرخواهی کرد.
در یک مورد دیگر، خبرنگار ان بی سی نیوز نیز با اشاره به اوکراین گفت «این‌ها پناهندگان سوری نیستند، این‌ها پناهندگان همسایگی (مان) اوکراین هستند... این‌ها مسیحی هستند، آن‌ها سفیدپوست هستند، آن‌ها خیلی شبیه مردمی هستند که در لهستان زندگی می‌کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار