کد خبر: 1081276
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
رهبر انقلاب به مناسبت روز درختکاری ۲ نهال مثمر غرس کردند
رهبر انقلاب به مناسبت روز درختکاری با غرس دو نهال میوه خرمالو و نارنج بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک تأکید کردند.

رهبر انقلاب به مناسبت روز درختکاری با غرس دو نهال میوه خرمالو و نارنج بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک تأکید کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همزمان با روز درختکاری و هفته منابع طبیعی پس از کاشت دو نهال مثمر با تبریک روز ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به ملت ایران، آن وجود شریف را کانون عشق ملت ایران و همه ملت‌های مسلمان اعم از شیعه و غیرشیعه دانستند. ایشان کاشت درخت را یک حرکت کاملاً دینی و انقلابی خواندند و افزودند: البته نگهداشت و حفظ درختان نیز کار بسیار مهمی است که باید رعایت شود.
رهبر انقلاب، گیاه زنده را آسایش‌بخش روح و نگهدارنده جسم انسان و منبع رزق خدادادی و همه‌جانبه برای آحاد بشر دانستند و تأکید کردند: به همین علت تخریب جنگل‌ها و محیط‌زیست و پوشش‌های گیاهی، تخریب منافع ملی است و ویران کردن بخشی از جنگل‌ها برای ساخت و ساز جز در موارد اضطراری، قطعاً به ضرر ملت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با رد نگاه تزئینی و حاشیه‌ای به محیط‌زیست، این موضوع را از جمله اساسی‌ترین مسائل کشور برشمردند و گفتند: یکی از کار‌های جدی در حفاظت از محیط‌زیست، حفاظت و پرهیز از برخورد مسرفانه با آن‌ها است که در این زمینه مسئولان باید به راهنمایی‌های متخصصان توجه کنند.
همچنین «حفاظت از حیات‌وحش» مسئله دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بی‌توجهی به آن را به ضرر منافع ملی دانستند و گفتند: در اسلام، شکار فقط در صورت نیاز به تغذیه مجاز است و در غیر این‌صورت، غیرمجاز و خلاف است و حتی سفر شکار، سفر حرام شمرده شده‌است، بنابراین باید جلوگیری از شکار غیرقانونی را جدی گرفت و به موضوع حفظ حیات‌وحش اهتمام داشت.
ایشان سازمان محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی را موظف به جلوگیری از تبدیل زمین‌های کشاورزی دانستند و افزودند: این کار به ضرر منافع ملی است و زمین‌های کشاورزی باید توسعه پیدا کند.

تأکید بر توسعه انرژی‌های غیر فسیلی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک گفتند: توسعه انرژی‌های غیر‌فسیلی مانند انرژی هسته‌ای که استفاده از آن در دنیا روزافزون است و کشور‌های منطقه ما نیز در حال حرکت به سمت آن هستند و نیز انرژی‌های بادی و خورشیدی باید جدی گرفته شود.
ایشان در پایان آحاد مردم را به کاشت و نگهداشت درختان فراخواندند و گفتند: انجام همه کار‌های مهم نیازمند پشتوانه ملی است و درختکاری نیز از جمله کار‌هایی است که همه مردم می‌توانند با کاشتن و حفظ درختان و جلوگیری از محو درختان و باغ‌های اطراف و درون شهرها، به گسترش پوشش گیاهی در کشور کمک کنند.

رئیسی: دستگاه‌های دولتی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممانعت کنند
پس از آزاد‌سازی سواحل و آغاز صدور سند به نام مردم برای استفاده از حریم سواحل رئیس‌جمهور از همه دستگاه‌های ذی‌ربط خواست با تمام توان در مقابل تغییر کاربری اراضی کشاورزی بایستند و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند سوداگران با انگیزه‌های مادی، در مسیر تخریب محیط‌زیست گام بردارند.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در مراسم روز درختکاری با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام‌حسین (علیه السلام) و گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: اگر چه در زمینه محیط‌زیست و گسترش فضای سبز شهرداری‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست و دستگاه‌های مختلف مسئولیت دارند، اما صیانت اثربخش از محیط‌زیست و موفقیت در این عرصه در گروی همراهی و مشارکت همه مردم است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شرایط برای کاشتن میلیون‌ها درخت در سراسر کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: در کنار تلاش برای حفاظت از درختان و فضای سبز موجود، هر کس در طول زندگی خود می‌تواند ده‌ها درخت غرس کند.
رئیسی با بیان اینکه حفظ محیط‌زیست بر توسعه اولویت دارد، اظهار داشت: اگر محیط‌زیست دچار آسیب شود، زندگی مردم مختل می‌شود، بنابراین گسترش فضای سبز و صیانت از محیط زیست وظیفه عمومی و همگانی است.

جنگل کاری ۱۲۵۰ هکتاری در اطراف شهر تهران
رئیسی همچنین از اقدام جهادی شهرداری تهران در زمینه درختکاری قدردانی کرد و گفت: آغاز هزار و ۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری در اطراف تهران اقدام درخور تقدیر و پسندیده‌ای است که شهرداری تهران با رویکرد جهادی آن را کلید زده‌است.
وی افزود: امروز گسترش فضای سبز برای همه شهر‌ها به ویژه شهر تهران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند هوای سالم و پاکی را برای ساکنان شهر‌ها به ارمغان بیاورد.
رئیس‌جمهور برخورداری از هوای پاک و سالم را حق مردم دانست و گفت: امروز آلودگی و آلاینده‌ها مردم را اذیت می‌کند، از این‌رو لازم است مسئولان با همت مضاعف و با استفاده از مشارکت و ظرفیت‌های مردمی در جهت رفع این مشکل گام بردارند. رئیسی تأکید کرد: تمام دستگاه‌های مسئول در قانون هوای پاک سریعاً وظایف قانونی خود را انجام دهند و اگر در جایی مشکل دارند با مردم در میان بگذارند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اهتمام سازمان محیط‌زیست و شهرداری‌ها برای توسعه درختکاری و فضای سبز در کشور گفت: امروز بر اساس محاسباتی که انجام‌شده است، زمینه کاشت میلیون‌ها درخت در سراسر کشور وجود دارد و با این کار امیدواریم شاهد هوای سالم و پاک برای همه شهروندان باشیم.

قطع دست متصرفان به حریم طبیعت، جنگل‌ها و محیط‌زیست
رئیس قوه‌قضائیه نیز پس از غرس نهال به مناسبت روز درختکاری با بیان اینکه دستگاه قضایی دستان متصرفان به حریم طبیعت، جنگل‌ها و محیط‌زیست را با اجرای قانون قطع می‌کند، گفت: برخورد با متعدیان و متجاوزان به منابع طبیعی و محیط‌زیست باید بازدارنده باشد تا هر ساله شاهد تخریب جنگل‌ها و قطع اشجار و وارد آمدن صدمه به محیط‌زیست از سوی سودجویان و متصرفان نباشیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از کاشت نهال میوه در سخنانی با اشاره به اهمیت حفظ محیط‌زیست و فضای سبز به‌عنوان قلب تپنده زیستگاه‌های بشری اظهار کرد: حفظ محیط‌زیست و فضای سبز با توجه به تأثیراتی که این مقوله در سلامت زیستی مردم و شهروندان دارد، بسیار حائز اهمیت است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های آحاد مردم و دستگاه‌های دولتی و حکومتی در حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی تصریح کرد: قوه قضائیه در امر صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی دارای مسئولیت‌های خطیری است و در گام نخست وظیفه پیشگیری از تعدی و تعرض به منابع طبیعی و محیط‌زیست از سوی متجاوزان و سودجویان را دارد.
رئیس عدلیه افزود: دستگاه قضایی در گام بعدی پس از آنکه سودجویان و متجاوزان به حریم طبیعت، جنگل‌ها و محیط‌زیست با تذکر از اقدامات متخلفانه و مجرمانه خود دست نکشیدند، مصمم است دستان متجاوزان و متصرفان را با اجرای قانون قطع کند تا از حقوق عامه صیانت و پاسداری شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: برخورد با متعدیان و متجاوزان به منابع طبیعی و محیط‌زیست باید بازدارنده باشد تا هر ساله شاهد تخریب جنگل‌ها و قطع اشجار و وارد آمدن صدمه به محیط‌زیست از سوی سودجویان و متصرفان نباشیم.
رئیس قوه قضائیه گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز در زمره دستگاه‌هایی است که در امر صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست دارای مسئولیت‌ها و وظایف خطیری است و این انتظار وجود دارد مسئولان و متولیان امر در این دستگاه نیز تا آنجایی که در حیطه اختیارات قانونی‌شان است در مقابل سودجویان و متجاوزان به حریم طبیعت بایستند و در موارد موردنیاز نیز به ضابطان خاص و عام قوه قضائیه و خود دستگاه قضایی مراجعه کنند تا جلوی اعمال متخلفانه و مجرمانه متجاوزان و متعدیان به منابع طبیعی و محیط‌زیست گرفته شود.
رئیس دستگاه قضا مقوله فرهنگ‌سازی در امر صیانت و حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی را بسیار حائز اهمیت دانست و بر نقش عموم مردم در این زمینه و همچنین ایجاد فضا برای کاشتن درخت‌های پرثمر و حفظ و پرورش فضای سبز از ناحیه خود مردم تأکید کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
0
کمی دیر تر اقدام شود دهیاران و شوراهای روستائی مخصوصا در مناطق خوش آب و هوا زمینهای درخت کاری شده و زیر کشت را به مرفهین بی درد که چیزی دیگر نمانده است واگذار و تخریب خواهند کرد؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار