کد خبر: 1077524
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مذاکرات وین در آخرین ساعات روز جمعه وارد یک تنفس نه‌چندان کوتاه‌مدت شد و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای تصمیم سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.
رضا عمویی

مذاکرات وین در آخرین ساعات روز جمعه وارد یک تنفس نه‌چندان کوتاه‌مدت شد و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای تصمیم سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند. نماینده دائم روسیه در وین از وقفه موقت در مذاکرات و بازگشت نمایندگان و دیپلمات‌های شرکت‌کننده در گفتگو‌ها به پایتخت‌های خود برای رایزنی درباره تصمیمات سیاسی خبر داد. همچنین سه کشور اروپایی عضو برجام تأیید کردند که مذاکرات در حال رسیدن به مراحل پایانی است. اعلام وقفه موقت در گفتگو‌ها بلافاصله پس از موج کناره‌گیری دیپلمات‌ها از تیم سیاسی امریکا صورت می‌گیرد. شاید امریکایی‌ها پس از برخی اختلافات داخلی در جریان مذاکرات در وین اکنون به دنبال سبک و سنگین کردن توافق با ایران هستند.

به گزارش «جوان»، در آخرین ساعات آخرین روز هفته گذشته، خبرنگاران حاضر در وین اعلام کردند که هیئت‌های دیپلماتیک شرکت‌کننده در مذاکرات با ایران در حال بازگشت به پایتخت‌های خود هستند. این موضوع را «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در همان زمان تأیید کرد و گفت: «وقفه موقت و کوتاه در مذاکرات و بازگشت نمایندگان و دیپلمات‌های شرکت‌کننده در گفتگو‌ها به پایتخت‌های خود برای رایزنی درباره تصمیمات سیاسی است.»
علاوه بر روسیه، یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه نیز با تأیید توقف مذاکرات در وین همزمان گفته است که نشانه‌هایی حاکی از توافق قابل حصول وجود دارد، هرچند گفتگو‌ها دشوار است. کشور‌های اروپایی عضو برجام موسوم به تروئیکای اروپایی نیز روز جمعه در بیانیه‌ای نوشتند، مذاکرات وین در حال رسیدن به مراحل پایانی است. این بیانیه می‌افزاید: «همه این را می‌دانند که در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی است. از این رو مذاکره‌کنندگان برای رایزنی به پایتخت‌های خود برمی‌گردند.»
«انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین نیز در پیام توئیتری مشابهی ضمن اعلام تنفس در دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌های ایران نوشت: «شرکت‌کنندگان در مذاکرات برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت‌های خود رفته و هفته آینده بازمی‌گردند. اکنون زمان اتخاذ تصمیمات سیاسی است.»

آمادگی ایران برای حرکت به سمت توافق
توقف موقت در مذاکرات وین در حالی صورت گرفته که به نظر می‌رسد تصمیم نهایی ایران در توافق احتمالی پیش رو مشخص است. این موضوع را یک منبع مطلع ایرانی نیز تأیید کرده و همین منبع به خبرگزاری فارس گفته است که اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد.
روز جمعه همچنین علی باقری، رئیس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا در هتل کوبورگ وین به گفتگو نشستند و بعد از این دیدار، نشستی هم با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی عضو برجام برگزار شد تا تیم ایرانی مواضع خود را برای توافق نهایی احتمالی اعلام کند.
دیپلمات‌های ایرانی در وین پیش از توقف موقت مذاکرات، علاوه بر دیدار با دیپلمات‌های اروپایی با هیئت‌های سیاسی چین و روسیه نیز برای مقایسه کردن یادداشت‌های‌شان با یکدیگر دیدار کردند و این دیدار را میخائیل اولیانوف، نماینده ویژه روسیه هم در حساب توئیتری خود تأیید کرد.

اختلاف در امریکا بر سر توافق با ایران
توقف موقت در مذاکرات وین در همان هفته‌ای اعلام شد که جدایی حداقل چهار دیپلمات امریکایی از تیم مذاکره‌کننده این کشور تأیید شد. نیویورک‌تایمز در این ارتباط گزارش داد که جدایی این دیپلمات‌ها از هیئت امریکا به دلیل اختلاف‌نظر بر سر چگونگی توافق با ایران بوده و آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌داد میان دیپلمات‌های امریکایی بر سر توافق با ایران هماهنگی و همسویی وجود ندارد.
از سوی دیگر، در واشنگتن نیز بر سر توافق با ایران اختلافات عدیده‌ای جریان دارد و در حالی که تیم مذاکره‌کننده این کشور در وین مشغول مذاکره بوده، سناتور‌های جمهوریخواه با ارسال نامه‌ای از بایدن خواستند اجرای تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی و خریداران نفت ایران را تشدید کند. سناتور‌های جمهوریخواه به رهبری کاتن در نامه خود به بایدن نوشتند: «رشد فروش نفت، خزانه ایران را که زمانی خالی بود، مجدداً پر کرده و اهرم مهم امریکا در قبال ایران را از بین برده است.» اختلافات در امریکا بر سر توافق با ایران در حالی است که نشریه «پولیتیکو» در گزارشی در خصوص مذاکرات وین نوشت در حالی که مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند تا راهنمایی‌های سیاسی در مورد اقداماتی که در روز‌های آینده باید انجام شود دریافت کنند، مقامات می‌گویند که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران در حال وارد شدن به مرحله نهایی خود است.
همچنین یک مقام امریکایی در همین خصوص به پولیتیکو گفته است: هیچ‌کس نباید تعجب کند که ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم و در سخت‌ترین مسائل به تصمیم‌گیری‌های سیاسی نیاز داریم، بنابراین همه (مذاکره‌کنندگان) به پایتخت‌ها برمی‌گردند.
پولیتیکو به نقل از منابع امریکایی در گزارش خود گفته است که پیشرفت‌هایی در موضوعات کلیدی از جمله نحوه برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده مجدد و چگونگی محدود کردن دوباره برنامه هسته‌ای ایران و از همه مهم‌تر نحوه ترتیب‌بندی این مراحل به دست آمده است. اما طبق این گزارش، مسئله توالی هنوز به طور کامل حل نشده است. مشکل این است که روند توالی نیازمند این است که مذاکره‌کنندگان به طور دقیق گام‌هایی را که در صورت بازگشت به توافق باید دو طرف ایران و امریکا طی ماه‌ها بردارند، ترسیم کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار