کد خبر: 1065041
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
شیوا نوروزی

مرتفع کردن چالش‌های مدیریتی در هیچ حوزه‌ای یک‌شبه حاصل نمی‌شود. برای تحقق این هدف لازم است تمامی ارکان فعال در حوزه‌های مختلف از جمله ورزش دست به دست هم دهند و با اجرای دقیق قوانین و انجام کامل مسئولیت خود برای کاهش چالش‌ها تلاش کنند. میزان قانون‌مداری و انجام وظایف افراد در سمت‌های مختلف تأثیر مستقیمی بر عملکرد مدیریتی دارد.
در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به نحوه انتخاب بازرس‌ها و شرح وظایف آن‌ها اشاره دقیق شده است. بازرس‌ها در مجامع عمومی فدراسیون‌ها انتخاب می‌شوند و بر اساس ماده ۳۱ اساسنامه مورد تأیید هیئت دولت، نظارت بر اجرای آیین­‌نامه‌ها و عملکرد فدراسیون‌ها، اظهارنظر درباره صحت اطلاعاتی که مدیران فدراسیون در اختیار مجمع عمومی قرار می‌دهند و مطالبه اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به فدراسیون برای هرگونه رسیدگی و بازرسی از جمله وظایف مهم آن‌ها محسوب می‌شود. حالا باید دید تاکنون بازرسان منتخب فدراسیون‌ها تا چه اندازه انجام وظیفه کرده‌اند و از عهده مسئولیت‌شان برآمده‌اند. البته اطلاعات دقیقی در این زمینه در دسترس نیست، ولی حجم بالایی از قانون‌گریزی‌ها، سوءمدیریت‌ها و مشکلات برخی فدراسیون‌ها در سال‌های گذشته حاکی از آن است که این سمت در فدراسیون‌ها بیشتر تشریفاتی است تا اجرایی.
در چنین شرایطی تأکید وزیر ورزش بر نقش بازرسان در امور فدراسیون‌ها را باید به فال نیک گرفت. حمید سجادی اخیراٌ در نشستی با حضور همه بازرسان، نظارت و ارزشیابی را عامل موفقیت یک مجموعه خواند: «بخشی از پازل مدیریتی ورزش ایران به دست بازرسان است که آن‌ها با رصد فرآیندها، وظایف مهمی برعهده دارند و آنچه مسلم است، مجموعه‌ای که کنترل و نظارت نداشته باشد قابل ارزشیابی نیست. به همین دلیل نقش بازرسان نمود عینی در موفقیت یک مجموعه دارد.» دقیقاً همین‌طور است؛ نظارت بر عملکرد آنقدر مهم است که می‌تواند سرنوشت یک مجموعه را تغییر دهد. ناظری که به وظایفش واقف باشد و نسبت به انجام آن‌ها احساس مسئولیت کند از طرق مختلف برای بررسی امور، زیر نظر گرفتن فعالیت فدراسیون و مدیرانش تلاش می‌کند. در صورت بروز هرگونه تخلف، اهمال‌کاری و سوءمدیریت بعد از دادن تذکرات لازم، مراتب را به نهاد بالادستی خود یعنی وزارت ورزش ارجاع می‌دهد تا هرچه زودتر جلوی هرگونه تضییع حقوق مردم، بیت‌المال و ورزشکاران گرفته شود. اگر شرایط به همین منوال پیش برود بسیاری از تخلفات ریز و درشت مدیریتی و مالی قبل از رسیدن به مرحله بحران در نطفه خفه می‌شوند و افراد خاطی و متخلف نیز بیش از این اجازه سوءاستفاده از موقعیت خود را پیدا نمی‌کنند.
اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که بازرسان آنچنان که باید و شاید نسبت به مسئولیت خود احساس وظیفه نمی‌کنند، در مواقع لازم مدیران فدراسیون مربوطه را مورد بازخواست قرار نمی‌دهند و قدمی برای جلوگیری از تشدید اهمال و سوءمدیریت آن‌ها برنمی‌دارند، آن وقت است که پرونده‌های شکایت، تخلف و فساد یک فدراسیون به قدری زیاد می‌شود که کسی مسئولیتش را نمی‌پذیرد. در فدراسیون پرخرجی، چون فوتبال اگر ناظران و بازرسانش در ادوار مختلف نسبت به تخلفات گسترده و دهن‌کجی‌های مداوم به قانون فدراسیون واکنش نشان می‌دادند، بدهی‌ها و پرونده‌های شکایتمان در سطح بین‌المللی تا این اندازه سنگین نبود. به حاشیه رفتن بازرسان و نقش آن‌ها در فدراسیون‌ها باعث شده در بیشتر موارد بازرسی سمتی تشریفاتی محسوب شود و بسیاری از مدیران عملاً نگرانی بابت مؤاخذه و حتی اعمال قانون شدن نداشته باشند. خیز سجادی برای احیای این پست تأثیرگذار نویدبخش روز‌های بهتری برای اجرای قانون در فدراسیون‌هاست. در این صورت بازرسان با نگاه تیزبینانه‌تری نسبت به گذشته امور فدراسیون خود را زیر نظر خواهند گرفت، چراکه وزیر ورزش منتظر است میزان تأثیرگذاری آن‌ها در مجموعه ورزش کشور را به عینه ببیند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار