کد خبر: 1064789
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سردار حسین رحیمی*

نیروی انتظامی از زمان تأسیس تاکنون اصل کار خود را توجه به خواسته‌های اساسی شهروندان در حوزه امنیت و پیشگیری از وقوع جرم نهاده است و تمام توان خود را برای تحقق این امر به کار گرفته‌است. مسلماً نیروی انتظامی، در این مسیر نمی‌توانست بدون مشارکت عمومی بر مشکلات غلبه کرده و موانع تحقق امنیت پایدار را از سر راه جامعه بردارد. نکته مهم در تعامل پلیس و مردم برای ایجاد امنیت پایدار، استمرار در مشارکت در روند جرم ستیزی در بستر جامعه، چه از جانب پلیس و چه از جانب شهروندان است. اصلی‌ترین بخش از تعامل شهروندان در تأمین امنیت در حوزه همکاری اطلاعاتی با پلیس است، شهروندان علاوه بر انعکاس نظراتی که برای ارتقای سطح فعالیت‌های پلیس می‌نمایند، می‌توانند به راحتی از راه‌های ارتباطی که نیروی انتظامی اعلام کرده، پلیس را در جریان مشاهدات خود جهت شناسایی و برخورد با هرگونه عمل مجرمانه و خلاف قانون قرار داده و بر سرعت عمل پلیس برای واکنش مناسب به این دست اعمال خلاف بیفزایند که این خود از مهمترین کمک‌های مردم به پلیس خواهد بود.
بخش دیگر از مشارکت عمومی شهروندان در عمل به توصیه‌هایی است که باعث کاهش روند وقوع جرم می‌شود. به طور مثال، شهروندان با توجه به توصیه‌های تخصصی پلیس برای پیشگیری از سرقت خودرو و منازل و سرقت‌های خیابانی و اقدام عملی در راستای این توصیه‌ها می‌توانند تا حد زیادی از خطر سرقت بکاهند. از دیگر سو برخی توصیه‌های پلیس براساس عدم انجام برخی اعمال و رفتار‌های آسیب‌زا به جامعه استوار است و پلیس در این موارد از شهروندان می‌خواهد که بر برخی از اقدامات خود کنترل کرده و توجه بیشتری داشته باشند تا بستر سوء استفاده و آسیب به جامعه فراهم نشود. به طور مثال در برخی از تجمعات که شاید خواسته برحقی در آن‌ها مطرح شود، عده‌ای معاند با سوء استفاده از موقعیت در صدد آن بر می‌آیند تا از این دست تجمعات آرام برای مقاصد شوم و غیر قانونی خود نهایت بهره را ببرند که این امر هوشیاری و ذکاوت شهروندان همیشه آگاه و بیدار را نسبت به وضعیت و جامعه خود و نگاه معاندین و دشمنان به آن را می‌طلبد.
هرچند ممکن است رعایت تمامی موارد یاد شده و اقدامات عملی متناسب با آنها، به ظاهر بسیار سهل و آسان به نظر آید، اما عمل به همین توصیه‌ها و اقدامات می‌تواند تأثیری بسیار مثبت و گسترده در روند کار پلیس داشته باشد و در نهایت به واسطه این همکاری، شاهد توسعه امنیت پایدار خواهیم بود که حاصل آن نه تنها در ارتقای سطح اقدامات پلیس، بلکه در زندگی روزمره شهروندان و رضایتمندی آنان نیز قابل مشاهده خواهد بود.
*فرمانده انتظامی پایتخت

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار