کد خبر: 1062262
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
همان زمانی که اعتراض مشترکان خانگی به تغییر هزینه قبض برق در جامعه بالا گرفت، با توجه به جنس انتقاد و فراگیری این انتقاد‌ها برخی از کارشناسان معتقد بودند که وزارت نیرو باید به انتقاد‌ها رسیدگی کند. حال معاون برق و انرژی وزارت نیرو از دستور ویژه وزیر نیرو به شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور درخصوص بررسی قبض برق مشترکانی که در محاسبه قیمت ابهام دارند، خبر داد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: همان زمانی که اعتراض مشترکان خانگی به تغییر هزینه قبض برق در جامعه بالا گرفت، با توجه به جنس انتقاد و فراگیری این انتقاد‌ها برخی از کارشناسان معتقد بودند که وزارت نیرو باید به انتقاد‌ها رسیدگی کند. حال معاون برق و انرژی وزارت نیرو از دستور ویژه وزیر نیرو به شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور درخصوص بررسی قبض برق مشترکانی که در محاسبه قیمت ابهام دارند، خبر داد.

درست بعد از قطعی گسترده برق و مانور رسانه‌ای در مورد برق‌خواری ماینر‌های غیرمجاز و همچنین اخلال در قیمت برخی از محصولات تولیدی بنگاه‌های صنعتی همانند سیمان و فولاد به بهانه قطعی برق، نرخ قبض برق برخی از مشترکان خانگی با افزایش مواجه شد. در چنین شرایطی طبیعی است که مردم دلیل افزایش نرخ را از مراجعی، چون وزارت نیرو جویا شوند، زیرا مشترکی که بعد از قطعی ممتد برق در فصل تابستان، قبض برقش هم افزایش یابد، قطعاً جوش می‌آورد.
هزینه بالای قبض برق اخیراً در رسانه‌ها خبرساز شد. برخی از مشترکان برق خانگی و تجاری با ارسال پیام به رسانه‌ها از افزایش هزینه برق مصرفی خود ابراز تعجب کردند، اگر رشد قیمت برق چندان زیاد نبود بعید به نظر می‌رسید که مصرف‌کنندگان اصلاً متوجه افزایش هزینه قبض برق شوند، اما زمانی که بحث رشد صددرصدی در میان باشد، معمولاً اشخاصی که مسئول پرداخت قبض برق در منزل هستند، به سرعت متوجه افزایش هزینه می‌شوند؛ چراکه ناخودآگاه یک برآورد از میانگین هزینه مصرفی و پرداختی برق دارند.
در این بین، اگر افزایش هزینه برق مربوط به طبقات مرفه جامعه و خانه‌هایی با متراژ بسیار بزرگ و لوکس باشد، به فرض اعتراض ساکنان این خانه‌ها بعید است جامعه و رسانه خیلی نسبت به این اعتراض و انتقاد‌ها توجهی کنند، کما اینکه در جریان اعتراض یکی از فوتبالیست‌ها نسبت به هزینه قبض برقش دیدیم که جامعه کارشناسی با اشاره به یارانه‌ای بودن نرخ برق، افکار عمومی را برای بی‌پایه خواندن اعتراض مذکور با خود همراه کرد.
با توجه به اینکه اعتراض، نسبت به افزایش نرخ قبض برق عموماً خانه‌هایی با متراژ متوسط رو به پایین را در برمی‌گرفت، این باور در جامعه وجود داشت که وزارت نیرو حداقل باید به اعتراض و انتقاد‌های انجام گرفته نسبت به افزایش هزینه قبض برق طبقات مذکور رسیدگی کند و حتی اگر مدل نرخ‌گذاری نیز تغییر کرده است، به اطلاع مشترکان برق برساند.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو با بیان اینکه با بررسی قبض‌های صادر شده امسال در شرکت توانیر مشخص شده که حدود ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند، افزود: برای این گروه از مشترکان فقط ۷درصد افزایش سالانه براساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است.
همایون حایری در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه حدود ۱۵درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو مصرف داشته‌اند، ادامه داد: این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آن‌ها اعمال شده است.
وی اظهار کرد: بیشترین رقم قبض‌ها برای دسته سوم مشترکان خانگی بسیار پرمصرف صادر شده که کمتر از ۳درصد مشترکان معادل ۸۵۰ هزار مشترک را شامل می‌شود که بیش از دو برابر الگو مصرف داشته‌اند.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو اضافه کرد: بهای برق این دسته از مشترکان نیز براساس قانون بودجه به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود، بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف براساس نرخ غیریارانه‌ای برق محاسبه می‌شود.
حایری تأکید کرد: این گروه از مشترکان (کمتر از ۳درصد مشترکان خانگی) با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند، بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای در صورتحساب برق خود بهره‌مند شوند.
وی تأکید کرد: بنا به دستور وزیر نیروی دولت سیزدهم چنانچه اشتباهی نیز در بخش محاسبه قبض مشترکان رخ داده باشد، اصلاح می‌شود و حتی در صورت درخواست مردم، امکان پرداخت اقساطی قبوض نیز میسر
خواهد بود.
هم اینکه وزارت نیرو در‌های شرکت‌هایی، چون توانیر را برای پاسخگویی به مردمی که در مورد رقم قبض برقشان ابهام دارند، گشوده است که گام مثبتی در جهت شفافیت و پاسخگویی می‌باشد، اما باید توجه داشت که به ساده‌ترین روش‌های ممکنه باید مردم در جریان الگوی قیمتی حجم و میزان مصرف برق قرار بگیرند تا بتوانند مصرف خود را با هزینه مد نظر مطابقت دهند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
الهامیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
0
0
قبض ایندوره من دقیقا ۲ برابر شده یعنی از حدود ۹۰ تومن دوره قبل به حدود ۱۸۰ تومان در این دوره افزایش یافته . و ۲-۳ روز هم بیشتر مهلت پرداخت نداشت.
هر چه کردم از سایتش قبض را بگیرم و بررسی کنم نشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
0
0
این افزایش چند برابری از آخرین دسیسه‌های روحانی برای قرار دادن مردم رو به روی نظام بود. اکثر کسانی هم که قبض های نجومی برایشان آمده از قشر متوسط و کارمندها بوده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار