کد خبر: 1062173
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
یک هفته بعد از سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد

رئیس‌جمهور سوریه روز دو شنبه با همتای خود در مسکو دیدار کرد تا در کمتر از یک هفته پس از سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به روسیه، بی‌نتیجه بودن تلاش طرف اسرائیلی برای تنش‌زدایی با مسکو آشکار شود.
یائیر لاپید در نخستین سفر خارجی خود از زمان تصدی وزارت خارجه، اواسط شهریورماه راهی روسیه شد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که این سفر به منظور تنش‌زدایی از روابط بین مسکو و تل‌آویو در دستور کار قرار گرفته است. روسیه در چندین هفته‌ای که کابینه بنت در تل‌آویو روی کار آمده، دست‌کم سه مرتبه اکثر موشک‌های اسرائیلی را که به سمت سوریه شلیک می‌شد، رهگیری کرده و همین باعث گمانه‌زنی‌های بیشتر درباره مناسبات تنش آمیز میان دو طرف شده است. حالا، روز دو شنبه و کمتر از یک هفته پس از سفر لاپید به مسکو که ملاقاتی هم بین او و پوتین انجام نشد، بشار اسد در سفری از پیش اعلام نشده با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو دیدار کرد و دو طرف در مورد حمایت نظامی روسیه از دولت اسد در شش سال گذشته صحبت کردند. پوتین در این دیدار، نیرو‌های خارجی را که بدون تصمیم سازمان ملل متحد در سوریه مستقر شده‌اند، مانعی برای ایجاد ثبات دانست. وی درباره نتایج انتخابات نیز گفت: «این نتیجه نشان می‌دهد که مردم به شما اعتماد دارند و با وجود همه سختی‌های سال‌های گذشته و مصیبت‌های آن، مردم سوریه روند بهبود و بازگشت به یک زندگی عادی را مدیون شما می‌دانند.»
‌پوتین همچنین گفت: «بسیار امیدوارم که روند گفتگو با مخالفان ادامه پیدا کند. تنها مشورت تمامی نیرو‌ها به کشور اجازه ایستادگی روی پا‌های خود را می‌دهد و توسعه و حرکت به جلو آغاز خواهد شد.»
‌بشار اسد نیز در این دیدار از پوتین برای توقف گسترش تروریسم در سوریه، تشکر کرد و تحریم‌هایی را که برخی کشور‌ها علیه سوریه اعمال کرده‌اند، ضد انسانی و نامشروع توصیف کرد. وی بر عزم کشورش برای توسعه همکاری‌ها با سوریه در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.
روزنامه شرق‌الاوسط در پی سفر لاپید به روسیه نوشته بود که مسکو به تل‌آویو قول داده که کمک‌های نظامی به سوریه محدود خواهد بود، اما طبق تفاهم بین دو کشور، روسیه موشک‌های اس ۳۰۰ را به سوریه فروخت و پس از آن سوریه استفاده از این سامانه را علیه جنگنده‌-بمب‌افکن‌های اسرائیلی آغاز کرد. از این رو، اسرائیل از اینکه روسیه تسلیحات اثربخشی به سوریه داده است تا حملات هوایی این رژیم به نقاط مختلف سوریه را خنثی کند، ناخرسند است. سفر اخیر اسد به روسیه نشان داد که تلاش‌های لاپید در هموار کردن مسیر تعامل با روسیه چندان موفق نبوده است.
تعویق دیدار رئیسی با پوتین
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد، پوتین در پی شناسایی مواردی از بیماری کووید-۱۹ در بین اطرافیانش قرنطینه خواهد شد و پوتین که تست کرونا داده است، در نشست شورای سران پیمان امنیت دسته‌جمعی و نشست شورای سران سازمان همکاری شانگ‌های که این هفته در «دو شنبه» برگزار می‌شود، به‌طور مجازی شرکت می‌کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در عین حال که خاطرنشان کرد، قرنطینه مانع کار فشرده پوتین نمی‌شود، از به تعویق افتادن برنامه دیدار وی با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران خبر داد. پیش از این کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در حاشیه ششمین مجمع رسانه‌ای خزر، به خبرنگاران گفته بود: «رئیسی و پوتین می‌توانند در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های در شهر دو شنبه دیدار کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار