کد خبر: 1062170
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از ورود اولین نفتکش سوخت ایرانی به لبنان، آن را معادله جدیدی از بازدارندگی در منطقه خواند و گفت که به‌زودی نفتکش‌های دیگری وارد لبنان می‌شوند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از ورود اولین نفتکش سوخت ایرانی به لبنان، آن را معادله جدیدی از بازدارندگی در منطقه خواند و گفت که به‌زودی نفتکش‌های دیگری وارد لبنان می‌شوند.

سید حسن نصرالله، به واردات سوخت از ایران اشاره کرد و گفت که نفتکش رسیده از ایران حاوی گازوئیل است و نفتکش دوم در روز‌های آتی به بانیاس در سوریه وارد خواهد شد. به گزارش شبکه العالم، نصرالله با اشاره به ارسال نفتکش‌ها از ایران گفت: «سخن اساسی امروز ما درباره وعده‌مان درباره نفتکش ایرانی است؛ دو مقصد درباره نفتکش حاوی مشتقات نفتی داشتیم که لبنان یا سوریه بود. برای آنکه دولت لبنان را در معرض تحریم قرار ندهیم تصمیم گرفتیم که مقصد نفتکش ایرانی، ابتدا سوریه باشد و سپس محموله وارد لبنان شود.» وی خاطرنشان کرد: «رهبری سوریه حرکت نفتکش را در بندر بانیاس برای انبار کردن محموله و انتقال آن به مرز تسهیل و تانکر‌هایی را برای انتقال آن تأمین کرد. انتقال مشتقات نفتی به بقاع روز پنج شنبه آغاز می‌شود و محموله در انبار‌های مشخصی در بعلبک ذخیره و پس از آن در مناطق مختلف لبنان توزیع می‌شود.» به گزارش شبکه المیادین، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه پهلو گرفتن نفتکش ایرانی در بنادر سوریه و انتقال آن به لبنان را تحول جدیدی در منطقه عنوان کرد و گفت: «اسرائیل در تنگنا بود و معادله بازدارندگی زمینه را برای رسیدن نفتکش اول فراهم کرد و ان‌شاءالله بقیه نفتکش‌ها نیز سالم خواهند رسید. نفتکشی که رسیده حاوی گازوئیل است و نفتکش دوم در روز‌های آتی وارد بانیاس خواهد شد.» نصرالله افزود: «مقدمات اداری اعزام سومین نفتکش به لبنان که حاوی بنزین است، مهیا شده است. بنزین در نفتکش سوم بارگیری شده و توافق کردیم که چهارمین نفتکش حاوی گازوئیل آماده شود، هدف ما کمک به کاهش رنج‌های مردم است، نه رقابت با شرکت‌ها یا پمپ‌بنزین‌ها.» دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: دولت جدید لبنان که به‌تازگی تشکیل شده است، درباره کشتی‌های بعدی تصمیم خواهد گرفت.» وی همچنین از ایران و مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی ایران تشکر کرد و گفت: از برکات آغاز این مسیر، این است که در‌های جدیدی باز شد و سبب شد که امریکا به دنبال رساندن گاز از مصر به لبنان باشد و این برای کاهش رنج مردم خوب است.» نصرالله در سخنرانی روز عاشورا با اعلام این خبر که نفتکش سوخت از ایران راهی لبنان شده، به صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها هشدار داد که اگر مانع رسیدن این نفتکش به لبنان شوند، باید عواقب آن را هم بپذیرند.
بازتاب سخنان نصرالله در رسانه‌ها
سخنان نصرالله در رسانه‌های عربی منطقه هم بازتاب داشته است. شبکه الجزیره در خبری با عنوان «نخستین محموله سوخت ایران پنج شنبه وارد لبنان می‌شود»، انتقال سوخت از ایران به لبنان را بخشی از تلاش‌های حزب‌الله برای کاهش بحران شدید سوخت ناشی از فروپاشی اقتصاد لبنان توصیف کرد. روزنامه «الاخبار» لبنان نیز با انتشار کامل سخنان نصرالله نوشت: «سیدحسن نصرالله از ورود نخستین کشتی‌های نفتی ایران به بندر بانیاس سوریه خبر داد و گفت همان گونه که همه آرزوهای‌تان بر باد رفت و همه توطئه‌های شما شکست خورد، بار دیگر نیز شکست خواهید خورد و نا امید خواهید شد.» بر اساس این گزارش، نصرالله ادامه داد که با ورود کشتی سوخت ایران به سوریه همه توطئه‌ها و تهدید‌های پوشالی ناکام ماند و همان گونه که پیش‌تر قول داده بودیم سوخت نفت کوره (مازوت) آشکارا و در روز روشن برای ارسال به لبنان وارد سوریه شد. دبیرکل حزب‌الله گفت که فروش سوخت ایران با پول لبنان (لیره) صورت خواهد گرفت و حزب‌الله قصد دارد که بازار سیاه سوخت و طمع احتکار‌کنندگان را از بین ببرد. خبرگزاری اسپوتنیک هم اظهارات نصرالله را مهم ارزیابی کرد و در خبری به نقل از وی نوشت که نصرالله زمان و تاریخ ورود چهار کشتی سوخت ایرانی به لبنان را اعلام کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار