کد خبر: 1062157
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
با استمرار روند واکسیناسیون، بالاخره نوبت به دهه شصتی‌ها برای تزریق واکسن کرونا رسید. آمار فوتی‌های کرونا همچنان بالای ۴۰۰ نفر است، اما خبر‌هایی که از طولانی‌تر شدن ساعات کاری مراکز واکسیناسیون به همراه تسریع در این روند رسانه‌ای می‌شود، گویای بهبود اوضاع کرونایی در آستانه مهر است.

با استمرار روند واکسیناسیون، بالاخره نوبت به دهه شصتی‌ها برای تزریق واکسن کرونا رسید. آمار فوتی‌های کرونا همچنان بالای ۴۰۰ نفر است، اما خبر‌هایی که از طولانی‌تر شدن ساعات کاری مراکز واکسیناسیون به همراه تسریع در این روند رسانه‌ای می‌شود، گویای بهبود اوضاع کرونایی در آستانه مهر است.

در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۳۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۴۳۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین مدت ۴۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشورمان به ۱۱۵ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.
بیش از یک میلیون دوز تزریق روزانه واکسن
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تا‌کنون ۲۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۷۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۷۶۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۷ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۵۱ دوز رسید. در شبانه‌روز منتهی به روز گذشته، یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۲۰۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده‌است. گویا قرار است آمار واکسیناسیون روزانه همچنان بالای یک میلیون دوز سیر کند. این موضوع سبب شده‌است سامانه اعطای نوبت تزریق واکسن کرونا به دهه شصتی‌ها برسد و برخی مراکز واکسیناسیون هم ۲۴ ساعته فعالیت کنند.
دهه شصتی‌ها به واکسن رسیدند
پیش از این در برخی استان‌ها مانند خوزستان و یزد از افراد متولد ۱۳۶۰ و ماقبل آن برای تزریق واکسن دعوت به عمل آمده‌است. حالا با واردات گسترده واکسن، دعوت از دهه شصتی‌ها برای تزریق واکسن سراسری شده و همه متولدین ۱۳۶۰ و قبل از آن می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir ساعت و مکان تزریق را تعیین کنند.
بابک عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اکنون در دانشگاه علوم پزشکی ایران ۴۶ مرکز واکسیناسیون وجود دارد که به صورت دو شیفته از ۸ صبح تا ۸ فعال هستند. وی افزود: در عین حال علاوه بر این، یک مرکز ۲۴ ساعته هم داریم. همچنین قرار است در تهران یک مرکز خودرویی دیگر هم اضافه کنیم. بر این اساس دو مرکز خودرویی است که یکی از این مراکز خودرویی که در استادیوم آزادی واقع است، ۲۴ ساعته می‌شود و مرکز خودرویی دیگرمان که واقع در مرکز دژبانی ارتش است تا ۱۲ شب فعال خواهد شد. در عین حال یک مرکز ثابت ۲۴ ساعته که مرکز سوله کردستان است هم داریم که آن هم ۲۴ ساعته است. یک مرکز ثابت دیگر هم داریم که سوله سازمان برنامه جنوبی است و آن هم تا ۱۲ شب فعال خواهد شد. در عین حال یک مرکز دیگر را هم باید ۲۴ ساعته کنیم که بعداً اعلام می‌کنیم.
عشرتی درباره وضعیت تأمین واکسن کرونا و تزریق آن گفت: در حال حاضر شرایط تأمین واکسن بسیار خوب است؛ به طوری که ذخیره خوبی داریم و اگر با همین روند پیش رویم بین هشت تا ۱۰ روز دیگر واکسن داریم. در عین حال در نظر داریم که تعداد تزریق روزانه‌مان را به ۱۰۰ هزار دوز در روز برسانیم. در ۲۴ ساعت منتهی به سه‌شنبه در تهران ۸۸ هزار دوز تزریق داشتیم که باید این میزان را به روزانه ۱۰۰ هزار دوز برسانیم و به نظر می‌رسد که می‌توانیم به این رقم برسیم.
دوز تقویتی برای همه لازم نیست
گفتنی است گروهی از متخصصان بین‌المللی از جمله کارشناسان سازمان غذا و داروی امریکا و سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: تزریق دوز تقویتی واکسن کروناویروس برای عموم افراد ضروری نیست. این کارشناسان تأکید کردند: لازم است شواهد بیشتری ارائه شود تا بتوان در مورد لزوم تزریق دوز تقویتی این واکسن به طور گسترده قضاوت کرد.
محققان تأکید کردند: هرگونه تصمیم‌گیری در مورد ضرورت تزریق دوز تقویتی یا زمان‌بندی تزریق دوز سوم باید بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های بالینی یا اپیدمیولوژیک یا هر دو مورد باشد که نشان‌دهنده کاهش مداوم و معنی‌دار ابتلا به نوع شدید بیماری باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار