کد خبر: 1061846
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
زهرا چيذري

هر چند هم اکنون برخی از مراکز تست‌های سریع یا پی سی آر را رایگان انجام می‌دهند، اما همچنان اغلب افراد حتی آن‌هایی که با تشخیص و تجویز پزشک متخصص و فوق تخصص باید تست پی سی آر انجام دهند ناگزیرند تا هزینه ۳۵۰ هزار تومانی این تست را از جیب بپردازند. بیمه‌های تکمیلی در صورت منفی بودن جواب تست هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند و بیمه تأمین اجتماعی هم هر چند بنا بود تست پی سی آر را تحت پوشش قرار دهد، اما تاکنون از این کار سرباز زده‌اند و شیوه‌نامه رایگان شدن تست تشخیص کرونا را ابلاغ نکرده‌اند. حالا هم مدیر کل درمان غیر‌مستقیم سازمان تأمین اجتماعی آب پاکی را روی دست بیمه‌شدگان این سازمان ریخته و گفته است: «اگر از ۸۰ میلیون نفر جمعیت منهای ۲۰ میلیون جوان یعنی ۶۰ میلیون، فقط ۲۰ درصد آن‌ها بخواهند آزمایش پی سی آر دهند می‌شود ۱۲ میلیون آزمایش رایگان که از هزینه واکسن بیشتر می‌شود و در صورتی که مدیریت نشود، منابع زیادی می‌خواهد.»

با سر به زیری پیک پنجم و افزایش واکسیناسیون در کشور و واکسینه شدن حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور با یک دوز واکسن کرونا، می‌توان به مهار ویروس برای موج‌های بعدی امیدوار بود، اما در کنار ضرورت واکسیناسیون گسترده جمعیت بالای ۷۰ درصد از جمعیت کشور برای کنترل ویروس، غربالگری و بیماریابی وسیع و انجام تست‌های تشخیصی برای بیماریابی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برای مدیریت بیماری کروناست. با وجود این بعد از ۱۸ ماه از همه‌گیری کرونا تا کنون ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۹۱۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده که هزینه بخش اعظم این تست‌ها را مردم از جیب‌شان پرداخت کرده‌اند.
پا پس کشیدن تأمین اجتماعی از تست رایگان کرونا
پیشگیری بهتر از درمان است. توجه به اصول پیشگیرانه همچون واکسیناسیون و بیماریابی و غربالگری با تست‌های گسترده نسخه‌هایی است که وقتی پای صحبت کارشناسان می‌نشینید برای مهار کرونا می‌پیچند. با وجود این از آمار و ارقام اعلامی وزارت بهداشت می‌توان دریافت آمار تست‌های تشخیصی کرونا آنچنان که باید باشد، نیست. هزینه ۳۵۰ هزار تومانی تست پی‌سی‌آر هم موجب شده تا بسیاری از پزشکان برای تشخیص کرونا برای بیماران اسکن تجویز کنند که آن هم عواقب و عوارض خود را دارد و بیماران مشکوک به کرونا که با تجویز پزشک یا برای اطمینان از بیمار و ناقل نبودن به سراغ تست تشخیص پی‌سی‌آر می‌روند باید هزینه ۳۵۰ هزار تومانی آن را از جیب پرداخت کنند! رسانه‌ای‌شدن این ماجرا حدود دو هفته قبل موجب شد تا سازمان بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی در اطلاعیه‌هایی تست پی‌سی‌آر را رایگان اعلام کنند، اما با گذشت زمان از رایگان شدن این تست‌ها خبری نشد و حالا معلوم شده گویا بیمه‌های پایه از رایگان کردن تست پی‌سی‌آر یا حتی پوشش درصدی از هزینه‌های آن پشیمان شده‌اند و شیوه‌نامه مربوط به رایگان شدن تست پی سی آر را ابلاغ نکرده‌اند؛ چراکه با یک حساب و کتاب سر انگشتی متوجه شده‌اند این کار برایشان گران تمام می‌شود! حالا عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت تأکید کرد که هر چه سریع‌تر شیوه‌نامه مربوط به رایگان‌شدن تست پی سی آر ابلاغ شود.
تستی که بنا بود رایگان شود
ششم شهریور ماه بود که دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با ارسال نامه‌ای، رایگان شدن فرانشیز تست تشخیصی کووید ۱۹ را به مراکز درمانی و تشخیصی کشور اعلام کرد. در نامه دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت آمده‌است: «به منظور کاهش پرداخت از جیب مردم و شناسایی به موقع افراد مشکوک مبتلا به کووید۱۹ با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، خود پرداخت (فرانشیز) به منظور دریافت تست گلوبال تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ با کد ۸۰۵۱۱۹ کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، در بخش سرپایی با رعایت شرایط ذیل تا سقف تعرفه بخش دولتی رایگان و به طور کامل توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت خواهد شد.»
پس از آن بود که شهرام غفاری، مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره هزینه تست پی سی آر نیز توضیح داد: «اگر تست مذکور در مراکز ملکی سازمان انجام شود، رایگان است. تا به امروز مقررات این گونه بود اگر بیمه شده‌ای در مراکز دولتی که از طرف وزارت بهداشت اعلام شده و مجاز هستند، تست بدهد، ۷۰ درصد هزینه را تأمین اجتماعی و ۳۰ درصد را بیمه‌شده می‌پرداخته‌است و در بخش بستری نیز ۹۰ درصد هزینه تست بر عهده تأمین اجتماعی و ۱۰ درصد برعهده بیمه شده بود، اما اخیر‌اً طی مصوبه شورای عالی بیمه مقرر شده هزینه تست PCR رایگان شود که منتظر پروتکل‌های اعلامی از سوی دبیرخانه هستیم، اعم از اینکه مثلاً یک تست چندبار می‌تواند رایگان انجام شود؟ کدام پزشک باید بنویسد؟ و در چه مراکزی باید انجام شود؟ منتظر دستورالعمل هستیم که اگر ابلاغ شود این تست هم رایگان خواهد شد.».
اما تاکنون با گذشت بیش از ۱۰ روز از این ماجرا خبری از رایگان شدن تست پی سی آر نیست.
شیوه‌نامه تست رایگان پی سی آر ابلاغ نشده
حالا مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در پیگیری برای رایگان شدن هزینه تست پی سی آر اینگونه توضیح می‌دهد: «هزینه آزمایش پی سی آر ۷۰ - ۳۰ بود که در مراکز جامع سلامت رایگان شده‌است، ولی در مراکز دیگر هنوز شیوه‌نامه‌اش به ما ابلاغ نشده‌است. شیوه‌نامه باید به ما اعلام شود که هر بیماری چند‌بار می‌تواند برای آزمایش رایگان مراجعه کند.»
به گفته غفاری اگر از ۸۰ میلیون نفر جمعیت منهای ۲۰ میلیون جوان یعنی ۶۰ میلیون، فقط ۲۰ درصد آن‌ها بخواهند آزمایش پی‌سی‌آر دهند می‌شود ۱۲ میلیون آزمایش رایگان که از هزینه واکسن بیشتر می‌شود و در صورتی که مدیریت نشود منابع زیادی می‌خواهد و باید مشخص شود کدام پزشکان و کدام بیماران و در چه شرایطی این کار‌ها را انجام دهند.
حالا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت تأکید کرد که هر چه سریع‌تر شیوه نامه مربوط به رایگان شدن تست پی سی آر ابلاغ شود. در این نامه آمده است: «با عنایت به لزوم و ضرورت انجام آزمایش (تست) پی سی آر برای تشخیص ابتلا به ویروس منحوس کرونا و هزینه بالای آن برای خانواده‌ها و همچنین با توجه الزام انجام آزمایش پی‌سی‌آر برای مسافرین، مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت شیوه‌نامه مربوطه تهیه و ابلاغ شود.»

نمای نزدیک
محدودیت تردد شبانه لغو شد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت شبانه خبر داد. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت تردد شبانه خبر داد و گفت: اگر محدودیتی ایجاد شده‌بود برای حفظ سلامت مردم بود تا دور‌همی صورت نگیرد.
وی ادامه داد: با توجه به بحث مهم واکسیناسیون و سرعت واکسیناسیون این اقدام صورت گرفت و این به معنای آزاد شدن دور همی نیست. برخی مراکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته مشغول فعالیت هستند و منع تردد شبانه باعث می‌شد برخی از هموطنان نتوانند به مراکز واکسن بروند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از آن ابراز داشت: رفع محدودیت شبانه به این معنی نیست تا مردم به راحتی بچرخند و فکر نکنیم، چون واکسن بزنیم ایمن هستیم و نیاز به ماسک زدن نداریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار