کد خبر: 1056121
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
سازمان بسیج مستضعفین برای نقش‌آفرینی در کاهش مصرف انرژی و به خصوص برق، حرکتی را با عنوان «رزمایش مردمی کاهش مصرف برق» آغاز کرده‌است. مدیریت مصرف برق، کمک به جلوگیری از خاموشی‌ها، استفاده از ظرفیت بسیج در دستگاه‌های دولتی و راه‌اندازی نهضت مردمی کاهش مصرف برق به میزان ۱۰ درصد، از اهداف اصلی این رزمایش است.
علیرضا سزاوار

سازمان بسیج مستضعفین برای نقش‌آفرینی در کاهش مصرف انرژی و به خصوص برق، حرکتی را با عنوان «رزمایش مردمی کاهش مصرف برق» آغاز کرده‌است. مدیریت مصرف برق، کمک به جلوگیری از خاموشی‌ها، استفاده از ظرفیت بسیج در دستگاه‌های دولتی و راه‌اندازی نهضت مردمی کاهش مصرف برق به میزان ۱۰ درصد، از اهداف اصلی این رزمایش است.
رزمایش مردمی کاهش مصرف برق در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیج و برای ایجاد نهضت عمومی در اصلاح الگوی مصرف برق است. این حرکت با همکاری تمام بخش‌های بسیج از هفته آخر تیرماه آغاز می‌شود و دو هفته نخست مرداد را هم دربرمی‌گیرد.
حرکتی جهادی در ۳ هفته
سازمان بسیج مستضعفین اینبار برای کمک به کاهش مصرف انرژی پیشقدم شده‌است. این نهاد مردمی به خصوص برای کاهش برق، رزمایشی سه هفته‌ای برگزار کرده‌است. این سه هفته گرم‌ترین روز‌های سال هستند که اوج پیک مصرف برق را میزبانی می‌کنند. ایجاد هم‌افزایی در نهادها، دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم از ظرفیت‌های‌های بسیج است. ظرفیتی که در راستای کنترل خاموشی‌ها می‌تواند باری از دوش مردم بردارد. خاموشی‌های اخیر نه‌تن‌ها بسیاری از مردم را با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو کرده‌است، بلکه به تعداد زیادی از کارگاه‌ها و صنایع تولیدی هم ضربه زده‌است. بسیج ادارات یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که در این رابطه می‌تواند نقش ایفا کند. ادارات دولتی همواره در صدر مصرف‌کنندگان انرژی قرار دارند و گاهی توجه جدی به کنترل مصرف انرژی در این ادارات به حاشیه می‌رود.
اراده تمام سپاه‌های استانی در مصرف بهینه انرژی
به تازگی نیز جلسه مشترک قرارگاه امام هادی (ع) با حضور فرمانده سپاه‌های استانی، سردار سید قاسم قریشی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و محمد حسن متولی‌زاده مدیر عامل توانیر برگزار شد.
قرارگاه امام هادی (ع) نهادی است که تمام سپاه‌های استانی برای کاهش مصرف انرژی و کمک به متولیان صنعت برق تشکیل داده‌اند. این قرارگاه موظف شده تا برای حل مشکل خاموشی‌ها به صورت میدانی و با فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، نقش‌آفرینی کند.
در همین راستا جانشین سازمان بسیج مستضعفین از کاهش حداقل ۱۰ درصد از مصرف برق در کشور به واسطه این رزمایش، اظهار امیدواری کرد و به خبرگزاری بسیج گفت: عوامل مؤثر بر افزایش مصرف و قطعی برق از جمله گرمای بی‌سابقه هوا، کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی و فعالیت‌های بی‌رویه مزارع رمز ارز هستند.
سردار قریشی افزود: سازمان بسیج برای نقش‌آفرینی در کاهش مصرف انرژی و به خصوص برق تحت عنوان رزمایش مردمی کاهش مصرف برق را آغاز کرده‌است و این رزمایش مبتنی بر کاهش مصرف در حوزه‌های گفتمانی، تبلیغی، مدیریتی و کنترلی است.
وی تصریح کرد: بسیج ادارات و اصناف با مدیریت مصرف بهینه برق در ادارات دولتی و اصناف، با نظارت بر نحوه استفاده درست از کولر‌های گازی و آبی در ادارات و اصناف باید به دنبال مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف برق باشند.
نقش‌های با اهمیت در رزمایش
رزمایش مردمی کاهش مصرف برق فعالیت خود را از استان‌های بزرگ و پر مصرف کشور آغاز کرده و تا هفته آینده به دیگر استان‌ها هم گسترش می‌یابد. این رزمایش از استان مرکزی شروع شد و در همین زمینه فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی به خبرگزاری تسنیم گفت: سپاه و بسیج با تمام توان برای عملیاتی کردن اهداف این رزمایش پای کار است و امید می‌رود که این رزمایش برای مدیریت شرایط موجود مؤثر واقع شود.
سردار سرتیپ دوم محسن کریمی افزود: نقش ائمه جمعه، مدیران و فعالان دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ها و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی در عرصه‌های تبلیغی و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف برق در این رزمایش بسیار با اهمیت و مهم است. گروه‌های جهادی باید در اجرای این رزمایش سهیم باشند و با انجام اقدامات تخصصی همچون تعمیرات وسایل برقی و خصوصاً کولر‌ها و دعوت مردم و جامعه هدف به صرفه‌جویی نقش‌آفرینی کنند.
زمینه‌ساز دیگر رزمایش‌های اجتماعی
گفتنی است در شرایطی که کشور هر چند وقت یکبار درگیر موج‌های سنگین کرونا بود، جهادگران بسیجی با اجرای طرح شهید سلیمانی، ظرفیتی مؤثر در کنترل و کاهش آسیب‌ها داشتند.
در راستای همین اقدامات، بسیج در اوج پیک مصرف برق به راه‌اندازی پویشی برای کم‌مصرف کردن انرژی روی آورد. ضمن اینکه فرهنگ مصرف بهینه انرژی یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب هم بوده‌است. در صورتی که رزمایش مردمی کاهش مصرف برق به درستی انجام شود در رفع بسیاری از مشکلات مؤثر است و می‌تواند زمینه‌ساز دیگر رزمایش‌های اجتماعی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار