کد خبر: 1046170
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
با اعمال محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کم‌کم در مسیر مدیریت موج چهارم کرونا قدم می‌گذاریم. در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۳۹۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اعمال محدودیت‌های کرونایی انگار کم‌کم به ثمر می‌نشیند و بر آمار‌های شیوع کرونا در برخی نقاط کشور اثر گذاشته است. آنطور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست، اما در ۲۵ استان کشور به وضعیت با ثبات رسیده‌ایم و روند افزایشی متوقف شده‌است. در ۱۵ استان هم روند نزولی آغاز شده و در ۱۰ استان تقریباً به اوج بیماری رسیده‌ایم و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده از میزان ورودی به بیمارستان‌ها کاسته شود و روند نزولی را طی کنیم. شش استان تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، اما هنوز روند نزولی ندارند و احتمالاً طی روز‌های آینده به اوج بیماری برسند. در عین حال کرونای افریقایی به عنوان کشنده‌ترین نوع کرونا بیخ گوش کشور و به ویژه استان‌های جنوبی است. روند واکسیناسیون کرونا در کشور، اما سرعت گرفته و به گفته رئیس سازمان غذا و دارو از خرداد ماه تولید میلیونی واکسن ایرانی آغاز خواهد شد. پس از آن با تولید ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن، تا پایان سال همه مردم کشور در مقابل ویروس تاجدار واکسینه می‌شوند. تا آن زمان همچنان باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود. شب گذشته هم در نخستین شب احیای ماه مبارک رمضان از دومین سال کرونایی، اغلب مردم در خانه و از طریق تلویزیون و فضای مجازی احیا گرفتند و تعداد معدودی هم مراسم احیای شب قدر را در فضای باز و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار کردند.

با اعمال محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کم‌کم در مسیر مدیریت موج چهارم کرونا قدم می‌گذاریم. در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۳۹۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

در همین زمان، ۳۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۷۲ هزار و ۹۰ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۹۷۱ هزار و ۶۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵ هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

واکسن کالایی در اختیار دولت‌هاست

تا کنون ۸۸۹ هزار و ۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۱ هزار و ۸۲۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۹۱۷ دوز رسید.

محمد‌رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه ایران توانسته است همه پلتفرم‌ها یا روش‌های تولید واکسن را به دست جوانان ایرانی راه‌اندازی کند، ابراز امیدواری کرد در خرداد، اولین مجموعه میلیونی تولید داخل را داشته باشیم و در ماه‌های بعد، ماهانه بیش از ١٠ میلیون دوز واکسن تولید کنیم و بتوانیم تا پایان سال همه جمعیت کشور را واکسینه کنیم.

وی درباره واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی گفت: «واکسن کالایی است که در اختیار دولت‌هاست و دولت‌ها اجازه ندادند که شرکت‌های خصوصی برای منافع خود، خرید و فروش واکسن را به دست بگیرند، اما ما دست شرکت‌های خصوصی را نبستیم و چهار بار فراخوان واردات واکسن از بخش خصوصی را اعلام کردیم.»

به گفته شانه‌ساز، طبق مصوبه ستاد کرونا، فعالیت‌های بخش خصوصی جدى‌تر شد و ۴٩ شرکت اعلام آمادگی کردند و برای ٣۵ شرکت معرفی‌نامه مجوز واردات صادر شد، اما تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته است برای واردات از مسیر رسمی، موفق عمل کند.

واکسن‌ها برچسب گذاری و با کد ملی افراد تطابق داده‌می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو از واردات حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خبر داد، هر چند که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید ۷ تا ۸ میلیون واکسن وارد می‌شد که یک‌چهارم آن محقق شده‌است.

وی درباره رایگان یا پولی بودن واکسن کرونا تأکید کرد: «تا امروز قرار نیست از کسی پولی بابت واکسن کرونا دریافت شود و واکسن‌هایی که وارد می‌شوند، عمدتاً باید به وزارت بهداشت تحویل داده شود.»

به گفته شانه‌ساز از آنجایی که در شرایط مختلف قرمز و نارنجی تولید نباید متوقف شود و کارگران در محل‌های پرتجمع هستند، برخی شرکت‌ها قصد دارند هزینه واکسیناسیون پرسنل خود و همزمان واردات واکسن را بدهند و پرسنل خودشان را واکسینه کنند. البته قرار نیست که پرسنل و کارگران بابت واکسیناسیون پولی بپردازند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره روند واکسیناسیون و پیشگیری از تقلب و دستکاری اولویت‌های تزریق واکسن نیز اینگونه توضیح داد: «ما همه واکسن‌هایی را که وارد می‌شود، برچسب‌گذاری می‌کنیم و برچسب با کد ملی فرد دریافت کننده واکسن مطابقت داده می‌شود. در زمینه واردات واکسن از سوی بخش خصوصی هم این اتفاق خواهد افتاد. اگر شرکت‌هایی بخواهند برای پرسنل خودشان با اخذ نظر موافق وزارت بهداشت و ثبت در سامانه‌ها واکسن وارد کنند، این بخش امکان‌پذیر است، اما ثبت و ضبط باید به صورت کامل انجام شود.»

آغاز روند نزولی کرونا در ۱۵ استان

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه موج چهارم کرونا در ایران با گونه جهش‌یافته انگلیسی آغاز شد و تقریباً بیش از ۸۰ درصد ویروس‌های شناسایی شده در کشور ویروس جهش‌یافته انگلیسی بود، افزود: «به دنبال اقدامات انجام شده، در ۲۵ استان کشور به وضعیت با‌ثباتی رسیدیم گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست، اما روند افزایشی متوقف شده که نشانه خوبی است. در ۱۵ استان روند نزولی آغاز شده و در ۱۰ استان تقریباً به اوج بیماری رسیدیم و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده از میزان ورودی به بیمارستان‌ها کاسته شده و روند نزولی را طی کنیم.»

وی در عین حال تأکید کرد: «شش استان هنوز روند نزولی ندارند و نیاز است مراقبت بیشتری انجام دهند؛ این شش استان شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که به نظر می‌رسد طی روز‌های آینده احتمالاً به اوج بیماری برسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی بیماری در این استان‌ها باشیم.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین هشدار داد: «استان‌های جنوبی کشور به ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با توجه به در معرض خطر‌بودن در ارتباط با ویروس‌های جهش‌یافته به ویژه ویروس آفریقای جنوبی باید بیشتر مراعات کنند.»

اولین احیای رمضان در دومین سال کرونایی

شب گذشته اولین مراسم احیای ماه مبارک رمضان در دومین سال کرونایی برگزار شد. اغلب مردم روزه‌دار کشورمان مراسم شب احیا را از طریق جمع‌های مجازی و در خانه خودشان برگزار کردند و تعداد معدودی از مراسم‌ها در فضای باز و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. بسیاری از مردم هم نذورات‌شان را در قالب سبد‌های کالا یا انجام کار‌های خیر همچون کمک به آزادی زندانیان ادا کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار