کد خبر: 1045690
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
شیوا نوروزی
استخدام مربیان خارجی در ورزش حرفه‌ای موضوعی هزینه‌بر و حساس است که اجرایی کردن آن به بررسی‌ها وارزیابی‌های تخصصی نیاز دارد. از این‌رو به محض حضور مربیان فرنگی در کشور و شروع به کارشان نباید فرصت را از دست داد.

استفاده کردن از دانش مربیان درجه یک دنیا هنری است که متأسفانه در ورزش ما توجهی به آن نمی‌شود و معمولاً فرصت طلایی انتقال دانش روز و حرفه‌ای با بی‌برنامگی مدیران و مسئولان از دست می‌رود. به همین خاطر است که اقدام فدراسیون والیبال برای بالا بردن دانش مربیان داخلی از طریق برنامه‌های آموزشی را باید به فال نیک گرفت؛ تعداد زیادی از مربیان والیبال کشورمان امیدوار بودند با حضور ولادیمیر آلکنو در تهران از نزدیک شیوه تمرین دادن او در تیم بزرگسالان را نظاره کنند، اما شرایط سخت کرونایی و قرنطینه بودن تیم و همچنین فشردگی برنامه‌ها باعث شد تا امکان حضور مربیان در تمرینات فراهم نشود، اما کمیته آموزش و پژوهش، مربیان و استعدادیابی فدراسیون به جای بهانه‌تراشی، تلاش کرده با تهیه فیلم از تمرینات شرایط انتقال دانش از آلکنو به مربیان ایرانی را فراهم کند. این دقیقاً همان مقوله‌ای است که در بسیاری از رشته‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.

در برخی رشته‌ها باتوجه به نیاز‌های موجود و برای رسیدن به سطح اول جهان نیاز به استفاده از مربیان درجه یک دنیا احساس می‌شود. اما از آنجا که تحقق این موضوع نیازمند درنظر گرفتن بودجه‌ای سنگین است، نباید تنها هدف ما از به‌کارگیری مربی خارجی هدایت یک تیم باشد. وقتی یکی از بهترین‌های مربیگری را به استخدام درمی‌آوریم علاوه بر موفقیت تیم ملی می‌بایست با نگاهی وسیع‌تر و آینده‌نگری از شرایط ایجاد شده بهره گرفت. قطعاً مسئولیت اصلی سرمربی خارجی موفقیت تیم ملی است، ولی فدراسیون‌ها با یک برنامه‌ریزی دقیق و گنجاندن بند‌های لازم در قرارداد او نباید از بحث‌های آموزشی، استعدادیابی و مشاوره دادن به تیم‌های پایه غافل شوند. اجرا شدن این برنامه‌ها موضوعی است که تنها با تعامل طرفین عملی می‌شود؛ از یک سو مدیران خواسته‌های حرفه‌ای و منطقی شان را در قرارداد بگنجانند و از سوی دیگر پس از شروع همکاری پیگیر برنامه‌های خود باشند و اجازه ندهند حساسیت مسابقات و تمرینات اهداف جانبی را تحت تأثیر قرار دهند. آموزش مربیان جوان تنها در صورتی محقق می‌شود که نسل جوان زیر نظر بهترین‌های دنیا آموزش ببینند و از تجارب آن‌ها بهره بگیرند. این وظیفه فدراسیون است که شرح وظایف جانبی سرمربی خارجی را تعیین و او را ملزم به انجام وظایفش کند. برگزاری همایش‌ها، جلسات هم‌اندیشی و کلاس‌های آموزشی از جمله کار‌هایی است که شرایط را برای انتقال دانش و تجربه به مربیان داخلی فراهم می‌سازد. متأسفانه در رشته‌هایی، چون فوتبال اهمیتی به این مقوله داده نمی‌شود. با اینکه کارلوس کی‌روش هشت سال در ایران بود، ولی اهمال فدراسیون باعث شد تا عملاً تجربه و دانش او به غیر از چند دستیار ایرانی‌اش به بقیه منتقل نشود. البته انتظار می‌رود مربیان کشورمان نیز از فرصت به دست آمده به خوبی استفاده کنند. سابقه نشان داده که برخی از مربیان داخلی نسبت به همتایان خارجی خود موضعی منفی دارند و همین دید منفی آن‌ها باعث شده تا بعضاً استقبال خوبی از کلاس‌ها و جلسات آموزشی نشود. از طرفی هیچ موضوعی نباید باعث مغفول ماندن بحث‌های استعدادیابی شود. سرمربی خارجی باید طبق برنامه از پیش تعیین شده به استان‌ها و شهر‌های مختلف سرکشی کند تا هم مربیان سراسر کشور با شیوه تمرینی و مدیریتی‌اش آشنا شوند و هم استعداد‌های ناب ایرانی فرصت شکوفایی پیدا کنند. کمبود امکانات، فشردگی برنامه‌ها، در پیش بودن رویداد‌های مهم و حتی کرونا بهانه‌هایی تکراری هستند برای شانه خالی کردن مدیران از مسئولیت. در حالی که همه این مشکلات راه‌حل‌های خودشان را دارند و یک مدیر و رئیس قوی به جای بهانه‌تراشی برای حل موانع موجود تلاش می‌کند تا هم بودجه دولتی را هدر نداده باشد و هم قدمی برای پیشرفت ورزش برداشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار