کد خبر: 1045674
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
پس از کرونای انگلیسی، کرونای جهش‌یافته هندی و افریقایی هم به ایران رسیدند! به‌رغم نامه‌نگاری‌های وزیر بهداشت، وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا و وزیر راه برای بسته‌شدن تمامی مرز‌های هوایی و زمینی و دریایی با هند و حتی نامه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس برای این مهم، با گشتی کوتاه در سایت‌های فروش تور و بلیت به راحتی می‌شد برای هندوستان بلیت رفت و برگشت تهیه کرد و انگار از ممنوعیت مبادله کالا و مسافر با هند خبری نبود تا فرش قرمزی برای ورود ویروس هندی به کشور باشد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: حالا به گفته معاون استانداری بوشهر پنج هندی با کرونای مثبت در یکی از اقامتگاه‌های این استان شناسایی شدند. وزیر بهداشت هم از شناسایی سه مورد قطعی به کرونای افریقایی در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد. روز گذشته همچنین برنامه واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در آذربایجان شرقی آغاز شد. ۹۰ درصد این افراد پرونده الکترونیک دارند و از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آن‌ها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند. نامه‌نگاری‌ها برای بسته‌شدن مرز‌های شرقی کشور و ممانعت از ورود ویروس کرونای هندی به کشور ادامه دارد. روز گذشته هم وزیر بهداشت که پیش از این در نامه به وزیر کشور خواستار بسته‌شدن مرز‌های کشور علیه ویروس هندی شده‌بود، اینبار در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با توجه به شیوع ویروس هندی، خواستار کنترل مرز‌های شرقی و دریایی و پرواز‌های ورودی از هند و پاکستان شد. البته وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا هم در نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به ضرورت تدوین و ابلاغ دستورالعمل بهداشتی درمانی برای مقابله با ویروس هندی در مرز‌های شرقی کشور تأکید کرد. در کنار این‌ها رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار شد که در راستای ممانعت از ورود بیماری با سویه جهش‌یافته هندی مرز‌های سه‌گانه کشور فوراً مسدود یا به نحوی کنترل شود تا از طریق مسافر یا بار، این انتقال مرگبار صورت نگیرد، اما ظاهراً ویروس جهش‌یافته کرونا، منتظر نتیجه نامه‌نگاری‌ها نمانده و وارد کشور شده‌است.

۵ مورد مشکوک کرونای هندی در بوشهر

عبدالمحمد خواجه‌ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص انتشار خبری درباره شناسایی پنج مورد کرونای هندی در استان بوشهر گفت: «تعداد ۲۰ نفر از اتباع کشور هندوستان وارد استان بوشهر شده‌بودند که به دلیل حساسیت موجود روی سوش هندی ویروس کرونا، پس از بررسی از این افراد تست کرونا به عمل آمد که پاسخ آزمایش پنج نفر از این افراد مثبت و سه نفر نیز مشکوک گزارش شده‌است.»

به گفته خواجه‌ئیان پس از نمونه‌گیری، پاسخ آزمایش برای تعیین سوش به تهران ارسال شده‌است. این مسئول با بیان اینکه این هندی‌ها از طریق مرز استان‌های همجوار به بوشهر سفر کرده‌بودند، اظهار کرد: «افراد مذکور فعلاً و تا زمان مشخص‌شدن نتیجه نهایی آزمایش در قرنطینه به سر می‌برند و از سوی دیگر فعلاً هیچ دلیلی مبنی بر اینکه کرونای بیماران هندی، سوش جدید باشد، وجود ندارد و تا مشخص شدن نتیجه آزمایش در قرنطینه خواهند بود.»

مکاتباتی که دنبال نشد!

اما شناسایی سه مورد ویروس آفریقای جنوبی کرونا در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبری است که شخص سعید نمکی وزیر بهداشت آن را رسانه‌ای کرد. نمکی با تأکید بر در پیش بودن روز‌هایی سخت‌تر و مرگ‌های رو به افزایش ناشی از بستری‌های انبوه این روز‌ها ادامه داد: «ما لحظه به لحظه ورود ویروس‌های موتاسیون‌یافته دیگر را به کشور رصد می‌کردیم، اما ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند. همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را به قطب برساند. صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را هم پشت مرزهایمان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرز‌های شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما را تهدید می‌کند.»

وی با اشاره به بی‌توجهی به مکاتباتش برای کنترل مرزها تأکید کرد: «با توجه به اینکه علم به حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشور‌های همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشور‌های همسایه کرده‌بودم که به هر دلیل، مسائل دنبال نشد و متأسفانه دیشب گزارش شد که در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم.»

وزیر بهداشت ادامه داد: «در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک‌تر کنار خودمان می‌شنویم. تمام اتباع هندی و پاکستانی را که وارد شدند، بررسی می‌کنیم. دیروز در یکی از شهرستان‌هایمان مواردی از هندی‌هایی را که مبتلا به کرونا بودند، داریم ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم از نوع موتاسیون‌یافته هندی نباشند.»

وزیر بهداشت با تأکید بر رعایت پروتکل‌ها افزود: «امیدوارم بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم که از همه این‌ها سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن‌ها رویش جواب نداده و اگر هم جواب بده جواب مختصری است.»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنیم روند مرگ و میر در حداقل تا دو هفته آینده صعودی باشد، افزود: «بر اساس پیش‌بینی دانشگاه واشنگتن، تعداد مرگ و میر در کشورمان تا ۲۵ اردیبهشت به حدود ۷۸۰ نفر می‌رسد و کاهش آن در اوایل خرداد با حدود ۲۰۰ فوتی در روز است.»

آغاز واکسیناسیون سنین ۸۰ سال به بالا

نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به آغاز واکسیناسیون بالای ۸۰ ساله‌ها در کشور افزود: «امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون گروه‌های دیگری از جمعیت هدف و آسیب‌پذیر را آغاز کرده و بتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی شده، تا خرداد ماه گروه‌های هدف را که در برنامه به عنوان گروه‌های پرریسک قلمداد شدند، تمام کنیم.»

نمکی ادامه داد: «با مجموعه دیگری از شرکت‌های بایوتکنولوژی کشور که واکسن‌دیگری را با استرالیا پیش می‌برد، جلسه داشتم که آن هم یک نقطه امید است. خبر خوش دیگر امروزم این است که یک شرکت دیگر هم دارد به جمع سایر شرکت‌ها در فاز کلینیکال ترایال می‌پیوندد. از طرفی مجموعه واکسن اسپوتنیک وی در داخل کشور دارد، آغاز می‌شود و تولیدات داخلی هم در اوایل خرداد خواهیم داشت و سفارشات خارجی هم به دستمان می‌رسد تا از این ماه سرعت پوشش واکسیناسیون کرونا را در گروه‌های هدف طبق جدول سند ملی افزایش دهیم.»

هر چند وزیر بهداشت وعده داده واکسیناسیون کرونا سرعت گیرد، اما با ورود انواع جهش‌یافته ویروس اثرگذاری واکسن مبهم‌تر می‌شود. در این شرایط باید دید آیا نامه‌نگاری‌ها برای کنترل مرز‌های کشور به نتیجه می‌رسد یا حجم ورود ویروس جهش‌یافته هندی و افریقایی به کشور هم مانند ویروس انگلیسی غیر قابل کنترل خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
این یارو اگه لازم باشه با کیسه خوش کرونای برزیلی و مرگ سیاه وارد کنه باید کرونا شدید بشه تا انتخابات عقب بیفته تا مذاکرات قضیه اش جمع بشه برجام باید حل بشه تا نونشون کم نشه تا آبمون قطع نشه تا محیط زیست حل بشه تا اصلاحات جمع نشه تا ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار