کد خبر: 1045407
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
در شرایطی که کشور ما با بحران جمعیت مواجه است، راه‌های غیرقانونی بحرانی‌تر کردن اوضاع جمعیت ایرانی هم از همیشه در دسترس‌تر است. آمار‌ها از ۴۰۰ هزار سقط غیرقانونی حکایت دارد
زهرا چیذری

سرویس جامعه جوان آنلاین: ۲۷، ۲۸ ساله به نظر می‌رسد و پسربچه‌ای سه، چهار ساله و زنی مسن او را همراهی می‌کنند. بچه تشنه و خسته است و بی‌قراری می‌کند و زن جوان با بی‌حوصلگی چند باری سعی می‌کند بچه‌اش را آرام کند و وقتی با گریه و بی‌قراری دنباله‌دار کودکش مواجه می‌شود، سیلی محکمی به صورت بچه می‌زند. صدای گریه پسربچه بلندتر می‌شود و زن میانسال او را در آغوش می‌کشد. نگاه زن با نگاهم گره می‌خورد و متوجه ناراحتی‌ام از رفتارش می‌شود. خودش هم در چشمانش اشک حلقه زده و سر صحبت را باز می‌کند: «این هم یکی می‌شود مثل پدرش» و قصه‌اش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «شوهرم زیر سرش بلند شده و پای کس دیگری در میان است. حالا من مانده‌ام و دو تا بچه! البته نمی‌گذارم این یکی به دنیا بیاید. دو ماهه حامله‌ام، اما داروی سقط گرفته‌ام؛ می‌اندازمش قبل از دادگاه و قبل از اینکه دردسر شود»! داروی سقط جنین را از ناصرخسرو گرفته بدون کمترین دردسری، اما انگار تهیه این دارو‌ها در ناصرخسرو‌های مجازی و در شبکه‌های اجتماعی حتی راحت‌تر از این حرف‌هاست! آن‌قدر از همسر و زندگی‌اش ناراضی است که هیچ حرفی در گوشش نمی‌رود و با رسیدن به ایستگاه مورد نظر بچه را از مادرش می‌گیرد و در آغوش می‌کشد و از اتوبوس پیاده می‌شود. این زن یکی از هزاران مادری است که پیش از تولد، نوزادشان را می‌کشند!

 

یک جست‌وجوی ساده در اینترنت یا یکی از شبکه‌های اجتماعی کافی است تا فهرستی از راهکارها، دارو‌ها و حتی مراکز زیرزمینی و غیرقانونی سقط جنین را در پیش چشم شما ردیف کند. حالا مادرانی که بخواهند به زندگی جنین‌شان پایان دهند به لطف فضای مجازی ر‌هاشده و تخلفات برخی پزشکان و ماما‌ها و یا مراکز زیرزمینی و غیرمجاز سقط جنین که خیلی وقت‌ها توسط افرادی که کمترین اطلاعی از مسائل بهداشتی و پزشکی ندارند گردانده می‌شود، گزینه‌های متعددی برای قتل فرزندان‌شان دارند آن‌هم بدون آنکه این بچه‌ها فرصتی برای تولد و تجربه زندگی پیدا کنند. در این میان خرید و فروش دارو‌های غیرمجاز سقط جنین در بازار سیاه اینترنتی و مکان‌هایی همچون ناصرخسرو و تحویل این دارو‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و حتی در منزل یا هر جای دیگری که خریدار اراده کند، موجب شده تا آمار‌های سقط جنین در کشور روندی افزایشی داشته باشد و سقط روزانه بیش از هزار جنین و سالانه حدود ۴۰۰ هزار جنین، بخش مهمی‌از جمعیت بالقوه کشور را پیش از تولد به کام مرگ بکشد. اما سقط جنین و در کنار آثار و تبعات اجتماعی‌اش می‌تواند سلامت جسمی و حتی سلامت روحی زنانی که اقدام به چنین کاری می‌کنند را موجب شود و این مادران خیلی وقت‌ها تا پایان عمر با عذاب وجدان ناشی از قتل فرزندان‌شان دست به گریبان خواهند بود.

سقط‌های غیرقانونی ۴۰ برابر سقط‌های قانونی است

گاهی وقت‌ها مادر یا جنین بیمارند و ادامه بارداری از منظر پزشکی امکان‌پذیر نیست و می‌تواند به عسر و حرج برای مادر و یا تولد نوزاد ناقص‌الخلقه‌ای منجر شود. به همین خاطر قانون برای موارد این‌چنینی تمهیداتی اندیشیده و در مواردی که اندیکاسیون‌های آن طبق قوانین سازمان پزشکی قانونی مشخص است به مادران و پزشکان اجازه می‌دهد تا به بارداری خاتمه دهند. آمار سقط‌های قانونی، اما لااقل در مقایسه با آمار سقط جنین غیرقانونی چندان بالا نیست.

طبق آمار‌های رسمی اعلام شده سالانه حدود ۱۰ هزار سقط جنین قانونی در کشور اتفاق می‌افتد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه جمعیت و خانواده و حتی برخی گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت آمار سقط جنین غیرقانونی را حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار مورد در سال عنوان می‌کنند. به بیان دیگر آمار سقط جنین غیرقانونی ۴۰ برابر آمار سقط جنین قانونی است! بنابراین هرچند در طرح‌هایی همچون طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده که این روز‌ها با حواشی متعددی همراه بوده، تدابیری برای سخت‌تر کردن سقط قانونی و بحث‌های پیرامون غربالگری ایجاد شده، اما به سند آمار، سقط جنین غیرقانونی چالش اصلی جامعه و پدیده‌ای است که می‌تواند در نهایت بر روی رشد جمعیت جامعه اثرگذار باشد و حدود یک‌سوم موالید کشور در این ماجرا از دست می‌روند.

آمار و ارقام قابل تأمل سقط جنین در شرایط کنونی و با توجه به پیری هرم سنی جامعه و کاهش چشمگیر میزان رشد جمعیت کشور تا ۶/ ۰ درصد لزوم برخورد با این معضل اجتماعی را جدی‌تر از قبل مطرح می‌کند.

حراج جان جنین در ناصرخسرو‌های مجازی

سقط جنین با دارو و در ماه‌های اولیه بارداری، یکی از معمول‌ترین روش‌های سقط جنین است و درصد بالایی از آمار سقط جنین را به خود اختصاص می‌دهد. دارو‌های سقط جنین، اما خارج از سیستم درمانی و تجویز پزشک جزو دارو‌های مجاز نیستند و در داروخانه‌ها و مکان مجاز امکان تهیه آن‌ها وجود ندارد و باید برای پیدا کردن این دارو به بازار سیاه سر زد. در عین حال تهیه این دارو‌های غیرمجاز به هیچ عنوان کار سختی نیست.

اگر در گذشته برای پیدا کردن دارو‌های نایاب و کمیاب باید نسخه به دست راهی بازار سیاه ناصرخسرو می‌شدند، حالا نیازی نیست برای تهیه این دارو‌های نایاب یا غیرمجاز راهی این بازار شد، هرچند بازار سیاه ناصرخسرو و دلالانش همچنان پابرجا هستند.

تهیه دارو‌های سقط جنین چه در بازار سیاه ناصرخسرو و چه در ناصرخسرو‌های مجازی چندان کار سختی نیست و ظرف مدت زمان کوتاهی می‌توان انواع و اقسام این دارو‌ها را تهیه کرد. هزینه تهیه دارو‌های سقط جنین هم چندان بالا نیست و در اغلب موارد با قیمتی کمتر از یک میلیون تومان زنان خواهان سقط جنین، داروی مورد نظر را تهیه کرده و به زندگی جنین‌شان پایان می‌دهند.

این در حالی است که خرید و فروش و معامله هرگونه دارو در فضای مجازی ممنوع است.

اگرچه بسیاری از این سایت‌ها و صفحات کلاهبردار هستند و هر از چند گاه نیز با پیگیری‌های پلیس فتا برخی از باند‌های فروش دارو‌های غیرمجاز منهدم و اعضای آن‌ها دستگیر می‌شوند.

اواخر سال گذشته هم پلیس فتا دو باند فروش دارو در فضای مجازی را شناسایی و منهدم کرد. در مجموع از این افراد، ۳۰۰ هزار قلم انواع دارو از جمله دارو‌های مرتبط با درمان کرونا، انسولین، سقط جنین، دارو‌های اعصاب و روان و... کشف و ضبط شد که عمده این دارو‌ها غیرمجاز است و تعداد زیادی از آن‌ها هم در شرایط نامطلوب و غیراستاندارد نگهداری می‌شد یا تاریخ مصرف گذشته بود و می‌توانست فرد مصرف‌کننده را با مخاطرات جدی روبه‌رو کند.

به گفته سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ علاوه بر جرم بودن این اقدام، غالب این افراد نیز کلاهبردار هستند، بسیاری از این افراد اصلاً دارویی در اختیار ندارند و با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی به اطلاعاتی دست پیدا می‌کنند و مدعی داشتن دارو‌های نادر هستند.

تذکر نمایندگان به وزیر بهداشت درباره وفور ارائه دارو‌های سقط جنین

بحران جمعیت در کمین جامعه است. حالا نمایندگان مجلس یازدهم در کنار تلاش برای به ثمر رساندن طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده و کاهش سقط‌های قانونی از مسیر غربالگری با توجه به انتقاداتی که در محافل علمی نسبت به این ماجرا وجود دارد، چندی پیش نیز در تذکری به وزیر بهداشت خواهان برخورد با سقط جنین‌های غیرقانونی و نظارت بر خرید و فروش‌های اینترنتی و غیرمجاز دارو‌های سقط جنین شدند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد به همراه ۳۸ نفر از نمایندگان در تذکری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار نظارت سازمان نظام پزشکی بر مطب‌ها و تبلیغات درخصوص سقط جنین غیرقانونی، شدند و تأکید کردند: «اقدامات در این راستا بازدارنده نیست.»

پژمانفر و ۳۵ نفر از نمایندگان در تذکر دیگری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم نظارت معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی به سقط جنین غیرقانونی و کلینیک‌های دولتی و غیردولتی تأکید کرده و خواستار برخورد قانونی با عاملان شدند.

این نماینده مجلس به همراه ۴۵ نفر از نمایندگان در تذکر دیگری به «سعید نمکی» نسبت به وفور ارائه دارو‌های سقط جنین بدون مجوز از سازمان غذا و دارو در فضای مجازی انتقاد کرده و از وزارت بهداشت خواستند برای حذف این پدیده راهکار‌هایی را ارائه نماید.

مجازات سقط جنین

بر اساس اصل ۱۲۳ قانون اساسی کشورمان، تبلیغ دارو و محصولات آسیب‌رسان به سلامت جامعه در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی غیرقانونی و ممنوع است، اما دارو‌های غیرمجازی همچون دارو‌های سقط جنین به راحتی و به وفور در فضای مجازی تبلیغ می‌شود.

طبق ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۷۵، «هر کس عالماً و عامداً به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.» بر اساس ماده ۶۲۳ همین قانون هر شخصی به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن شود، به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و اگر عالماً و عامداً زن حامله‌ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری کند که جنین وی سقط شود، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد؛ مگر این که ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر است و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد. در ماده ۶۲۴ همین قانون نیز آمده است: «اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی اقدام می‌کنند، وسایل سقط جنین را فراهم سازند یا مباشرت به سقط جنین کنند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت».
 
نظر کارشناس
 
مهم‌ترین ابزار سقط غیرقانونی قرص است
 
سقط جنین بحث مهمی است و هم‌اکنون آماری بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار سقط در سال مطرح می‌شود، اما این عدد‌ها مهم نیست، چون حدسی هستند چراکه اولاً سقط جنین یک اقدام غیرقانونی است و، چون خود فرد درخواست سقط دارد و فرد مقابل هم آن را با رضایت انجام می‌دهد و شاکی نداریم نمی‌توانیم عدد و رقم درستی عنوان کنیم. بالاترین آمار سقط غیرقانونی در خانه‌ها اتفاق می‌افتد و مهم‌ترین ابزار سقط غیرقانونی قرص است، این قرص‌ها باعث سقط ناقص یا کامل می‌شود و بعد مادران به دلیل خونریزی نیاز به بیمارستان پیدا می‌کنند.

بنا بود تا قرص‌های سقط جنین در دسترس نباشد، اما با یک جست‌وجو در اینترنت قرص سقط جنین در کمتر از یک ساعت به دست فرد می‌رسد و دسترسی به این قرص‌ها آسان است و باید پلیس فتا و دادستان‌ها به موضوع سقط غیرقانونی و عرضه این قرص‌ها در فضای مجازی ورود کنند و اینکه یک بهورز، مادر بارداری را به مرکز سقط غیرقانونی ارجاع دهد نابخشودنی است و باید محکم برخورد کنیم و با کوچک‌ترین تخلفات برخورد و از بروز این تخلفات کوچک جلوگیری کرد.

اما سقط غیرقانونی پدیده شو‌می است و باید از آن جلوگیری کرد و یکی از توصیه‌های بهورزان و پیگیری‌ها باید در این زمینه باشد تا مادران باردار به دنبال سقط غیرقانونی نروند. هرچند دلایل بسیاری برای این اقدام وجود دارد، اما باید دانست که سقط غیرقانونی قتل نفس بوده و کاری حرام و گناه کبیره است و بهورزان باید مراقبت کنند تا در جمعیت تحت پوشش چنین اقدا‌می رخ ندهد و حتی با کوچک‌ترین تخلفی در این زمینه برخورد کنیم.

دکتر علیرضا رئیسی
معاون بهداشت وزارت بهداشت
 
دارو‌های سقط جنین که در شبکه‌های مجازی به فروش می‌رسند، تقلبی و قاچاق هستند
 
فضای مجازی بستر نامناسبی برای خرید و ارائه دارو ایجاد کرده است که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. تا زمانی که موضوع فرهنگ‌سازی درباره خرید دارو از طریق فضای مجازی حل نشود، نمی‌توان جلوی این قانون‌شکنی را گرفت.

سازمان غذا و دارو، برای تبلیغ هیچ دارویی در فضای مجازی به هیچ شرکت و داروخانه‌ای مجوز نمی‌دهد. بازرسان سازمان غذا و دارو، به طور تخصصی بر تبلیغ دارو در فضای مجازی نظارت دارند و فضای مجازی را رصد می‌کنند. البته شهروندان هم تبلیغات سوء را به اطلاع بخش بازرسی می‌رسانند و نیز، پلیس فتا هم تبلیغات دارویی که در فضای مجازی وجود دارد را رصد می‌کند و نتایج رصد را به بخش بازرسی سازمان می‌رسانند.

البته داروخانه‌های خاصی اجازه فروش دارو‌های سقط جنین را دارند؛ داروخانه‌های بیمارستانی می‌توانند دارو‌های سقط جنین را با تجویز پزشک متخصص و با شرایط قانونی، شرعی و البته حقوقی خاص عرضه کنند. دارو‌های سقط جنینی که در شبکه‌های مجازی به فروش می‌رسند، تقلبی و قاچاق هستند و از نظر سازمان غذا و دارو غیر قابل مصرفند و گزارش‌هایی از عوارض مصرف دارو‌های تقلبی سقط جنین که از فضای مجازی خریداری شده، به ما می‌رسد.

علی رزازان
سرپرست گروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآورده‌های سازمان غذا و دارو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار