کد خبر: 1043146
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
فریدون حسن
استفاده از ظرفیت‌های استان‌ها و شهرستان‌ها در امر ورزش و رسیدگی و توجه به استعداد‌های ورزشی حاضر در استان‌ها موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان ورزش کشور و فدراسیون‌های ورزشی قرار گیرد.

بدیهی است اهمیت دادن به این مقوله می‌تواند نقش مؤثری در پشتوانه‌سازی و پیشرفت ورزش کشور در رشته‌های گوناگون داشته باشد. از سوی دیگر توجه به این مهم باعث از بین رفتن تمرکز‌زدایی در ورزش و تقسیم عادلانه آن در سطح کشور خواهد شد. قهرمانی تیم‌های شهرستانی در مسابقات کشوری و لیگ‌های رشته‌های گوناگون تاکنون اتفاقاتی بوده که تنها به صورت مقطعی روی داده و تداوم نداشته است، اما در چند سال گذشته شاهد این بوده‌ایم که اهمیت دادن به ورزش از سوی استان‌ها به‌رغم مشکلات زیاد و عدم توجه کافی از سوی مسئولان بلندپایه ورزش باعث شده شاهد رشد و ترقی ورزش در استان‌ها باشیم.

نمونه این رشد و ترقی را می‌توان در رشته‌هایی، چون والیبال، بسکتبال و کشتی مشاهده کرد که تیم‌های خوب شهرستانی چگونه گوی سبقت را از تیم‌های تهرانی و متمول ربوده‌اند و در مسیر موفقیت گام برمی‌دارند. البته در این میان باید به نقش برجسته هیئت‌های استانی هم اشاره و عنوان کرد که فدراسیون‌ها باید نگاه خود به این هیئت‌ها را تغییر دهند، نباید صرفاً به این هیئت‌ها نگاه انتخاباتی داشته باشند و هر چهار سال یک‌بار سراغی از آن‌ها بگیرند تا رأی‌شان را به سود خود جلب کنند. بدیهی است هیئت‌های استانی به عنوان ارکانی که به صورت مستقیم با ورزشکاران و استعداد‌های اقصی نقاط کشور سروکار دارند، نقش قابل توجهی در شناسایی و پرورش آن‌ها دارند و می‌توانند با حمایت درست و بیشتر از آن‌ها عملاً آینده ورزش کشور را تأمین و بیمه کنند.

از طرفی باید به این نکته مهم هم توجه داشت که هیئت‌های استانی زمانی در پیمودن این مسیر مهم و سخت موفق خواهند بود که خود مورد توجه فدراسیون‌های مربوطه قرار داشته باشند و مجبور نباشند برای بدیهی‌ترین امکانات و مایحتاج خود دست به دامان این و آن شوند و به فدراسیون‌ها التماس کنند. این اتفاق خوب در حال حاضر در فدراسیون کشتی رخ داده و توجه ویژه رئیس این فدراسیون به استان‌ها و سفر‌های مکرر و ارزیابی وضعیت کشتی استان‌ها این نوید را می‌دهد که به زودی کشتی کشور به همان رشد و درجه بالای چند سال قبل در امر استعدادیابی دست پیدا کند.

والیبال نیز در شروع این حرکت روند مثبتی داشته و باید حرف‌های رئیس این فدراسیون در خصوص اهمیت دادن به هیئت‌های استانی را به فال نیک گرفت، چراکه اهالی والیبال به این نتیجه رسیده‌اند که تعامل با یکدیگر به خصوص هیئت‌های استانی این شانس را نصیب این رشته پرهوادار و جذاب می‌کند که از تمام ظرفیت‌های خود برای رشد و ارتقا استفاده کند.

این اتفاق می‌تواند در تمام فدراسیون‌های ورزشی رخ دهد. اتفاقی که همانطور که گفتیم باعث رشد و ارتقای ورزش و استعدادیابی درست در آن می‌شود. اتفاقی که تاکنون روند معکوس آن را شاهد بوده‌ایم، یعنی اینکه با فراخواندن استعداد‌ها به مرکز عملاً برای آن‌ها حاشیه درست کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم آن‌ها را درست مدیریت کنیم، از این‌رو باعث از بین رفتن استعداد‌ها شده‌ایم، در حالی که اگر امکانات مناسب را برای آن‌ها در استان‌ها با کمک هیئت‌های استانی فراهم می‌کردیم هم شاهد شکوفا شدن استعداد آن‌ها بودیم و هم شاهد رشد و ترقی ورزش استان‌ها. بنابراین آنچه مهم است اهمیت دادن به هیئت‌های استانی، رسیدگی به مشکلات آن‌ها و تعامل و همکاری با آنهاست تا در تمام رشته‌ها شاهد رشد و ترقی باشیم. اتفاقی که در چند فدراسیون رخ داده و انتظار می‌رود که به تمام فدراسیون‌ها و رشته‌های ورزشی گسترش پیدا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار