کد خبر: 1042584
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:بهار ۱۴۰۰ با آغاز موج چهارم کرونا همراه شد. حالا رئیس‌جمهور به طور رسمی ورود دو استان کشور به موج چهارم کرونا را تأیید کرد. با روند کنونی پیش‌بینی می‌شود موج چهارم کرونا به سایر استان‌ها هم تسری پیدا کند. آمار فوتی‌های کرونا هم که روز ۱۳ فروردین برای نخستین بار سه رقمی شده‌بود، در شنبه کاری ۱۴۰۰ نیز همچنان سه رقمی ماند و ۱۲۳ خانواده دیگر داغدار عزیزانشان شدند. وضعیت کشور‌های همسایه از جمله ترکیه هم هشدار‌آمیز شده و رفت و آمد با این همسایه‌ها می‌تواند کار دستمان دهد. حالا وزیر بهداشت که پیش از این اثبات‌شده، حرفش در هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا خریدار ندارد، این بار دست به دامن وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا شده و در نامه‌ای به وی خواستار توقف یک هفته‌ای رفت و آمد با ترکیه شده است. تعداد شهرستان‌های نارنجی و قرمز هم به ۱۷۳ شهر افزایش‌یافته و فقط ۲۸ شهر در نقشه کشور آبی باقی مانده‌اند. روند بستری در اکثر نقاط کشور به سرعت افزایشی است و به زودی شهر‌های بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز خواهد شد. معاون کل وزارت بهداشت هم با اشاره به افزایش موارد بیماری کرونا در کشور گفت: «قطعاً وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور صعودی خواهد شد.»

در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۹۴ نفر رسید. در همین زمان، ۱۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۹۹۹ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۴۱۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۱۳ میلیون و ۳۸ هزار و ۷۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. روند بستری در اکثر نقاط کشور به سرعت افزایشی است و به زودی شهر‌های بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز خواهد شد.

البرز و ایلام در پیک چهارم کرونا

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «طبق پیش‌بینی‌ها با توجه به خرید‌های شب عید، مهمانی‌ها، سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها و ازدحام‌ها، شاهد خیز جدید بیماری در خیلی از استان‌های کشور هستیم و به طور کلی روند کشوری بیماری صعودی است. الگو‌های اپیدمیولوژیک هم نشان‌دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی است و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است.»

به گفته وی در ایام عید نوروز امسال تردد جاده‌ای نسبت به سال قبل صددرصد افزایش یافته‌است. رئیسی تصریح کرد: «در حال حاصر البرز و ایلام وارد پیک کرونا شده‌اند و خیز بلند در آنجا آغاز شده‌است و برخی استان‌ها هم در آستانه ورود به پیک جدید هستند. استان‌های مازندران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان در آستانه ورود به موج جدید بیماری هستند و سایر استان‌ها هم کم و بیش روند صعودی دارند و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبی روند صعودی آغاز شده‌است.»

به گفته وی اگر این روند ادامه‌دار شود در هفته آینده یا ۱۰ روز آینده که تازه اثرات سفر‌ها را مشاهده می‌کنیم، قطعاً موج بسیار بلندی خواهیم داشت. رئیسی با اشاره به عبور آمار بستری‌ها از مرز ۱۳۰۰ نفر تصریح کرد: «بر این اساس در ۱۰ روز آینده مرگ‌های سه رقمی ادامه‌دار می‌شود».

وی به مسافران نوروزی توصیه کرد در چند روز آتی دورهمی برگزار نکنند، زیرا ممکن است آلوده باشند و سایرین را بیمار کنند. همچنین کسانی که سفر نرفتند هم با افرادی که سفر رفته‌اند، در ارتباط نباشند، زیرا ممکن است آن‌ها ناقل ویروس باشند و بیماری را انتقال دهند. تا پنج روز کسانی که سفر رفته‌اند نباید رفت و آمد داشته باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: «هفته جاری بسیار مهم است، زیرا خیلی‌ها سالم بودند و سفر رفتند، اما اکنون آلوده شدند و بازگشتند و می‌توانند اقوام، اعضای خانواده و دیگران را آلوده کنند. وی به کارمندان ادارات هم توصیه کرد از تجمع در یک مکان و دید و بازدید پس از تعطیلات خودداری کنند.

جریمه ۱۵ هزار کرونا مثبتی که به سفر رفته‌اند

به گفته رئیسی بیش از ۱۵ هزار کرونا مثبت در این ایام نقض قرنطینه کردند که کد ملی آن‌ها به مراجع قانونی داده شده و به ازای هر روز ۲۰۰ هزارتومان جریمه می‌شوند و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم درباره احتمال بروز موج چهارم کرونا در کشور گفت: «ما قطعاً وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم، در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ و میر ما صعودی خواهد شد. ما با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلاً پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود چهار هفته آینده روند رو به صعودی به ویژه در مرگ و میر کرونا داشته باشیم.» به گفته وی، رعایت دستورالعمل‌ها تنها راه مقابله با کروناست.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم با اشاره به افزایش مراجعات سرپایی و میزان بستری‌ها در تهران افزود: «اگر در استان تهران مثلاً دو شهرستان قرمز داریم به دلیل پیوستگی و نزدیکی شهرستان‌های استان از همین حالا باید مصوبات ستاد ملی چه در خصوص حضور کارمندان و چه در کاهش تجمعات تشدید شود.»

وزیر بهداشت دست به دامان وزیر کشور شد!

آمار‌های صعودی تعداد مبتلایان به کرونا در ترکیه نشانگر این است که این کشور همسایه در آستانه پیک حاد کرونا قرار دارد.

شمار مبتلایان در این کشور به طور نگران‌کننده‌ای رو به رشد است، به طوری گفته می‌شود تنها ظرف مدت یک شبانه‌روز تعداد مبتلایان به کرونا به ۳۲ هزار نفر رسیده‌است. در چنین شرایطی و با پیش‌بینی قبلی، سعید نمکی وزیر بهداشت خواستار لغو هرگونه سفر به این کشور شد. وی با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرز‌های هوایی و زمینی با کشور مذکور و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تأکید کرد. این درخواست در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز ستاد ملی مقابله با کرونا به هشدار‌های وزیر بهداشت چندان توجهی نشان نداده‌بود؛ نمونه بارز این بی‌توجهی را در ماجرای ممنوعیت سفر‌های نوروزی شاهد بودیم و حالا تبعات آن گریبانگیر مردم و نظام سلامت شده و بهار ۱۴۰۰ را با موج چهارم کرونا همراه کرده‌است؛ امری که قابل پیشگیری بود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار