سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کتاب اسم تو مصطفاست محصول انتشارات بنیاد فرهنگی روایت فتح است که داستان زندگی عاشقانه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده را روایت میکند. این کتاب به روایت همسر این شهید بزرگوار در کمتر از یک سال توانست با استقبال مخاطبان به چاپ چهارم برسد، از این رو با مهدی محمدخانی، مدیر انتشارات روایت فتح به گپوگفت نشستیم تا هم در خصوص تقریظ کتاب «اسم تو مصطفاست» توسط رهبر معظم انقلاب و هم در خصوص وضعیت انتشارات روایت فتح در سالی که گذشت گفتگو کنیم.
رهبر انقلاب تاکنون چند عنوان از کتابهای شما را تقریظ کردهاند؟
در آخرین نمایشگاه کتاب که در سال ۹۸ برگزار شد، بعد از حضور حضرت آقا در غرفه روایت فتح و با توضیحاتی که خدمتشان ارائه کردیم، متوجه شدیم ایشان خیلی از آن کتابها را خوانده اند. از سویی مطلع شدیم حضرت آقا با خواندن کتاب «اسم تو مصطفاست» مطالبی را بر کتاب نوشتهاند که به رغم پیگیریهای متعدد تا روزهای گذشته موفق به کسب اطلاعات بیشتری نشدیم. در آستانه مبعث حضرت رسول اکرم (ص) یکی از رسانهها جملهای را به نقل از حضرت آقا و در ارتباط با شهید و کتاب منتشر کردند که «دنیای مادی معنی این حرفها را نمیفهمد...»، این جمله را ایشان در دیدار جمعی از خانوادههای شهدای مدافع حرم و درباره این کتاب نیز فرموده بودند. تا به حال سه کتاب شهید خلبان یاسینی از مجموعه کتاب آسمان و دلتنگ نباش از مجموعه مدافعان حرم و کتاب آخر یعنی اسم تو مصطفاست، مورد نظر و محبت رهبر عزیز قرار گرفته است.
این کتاب در کمتر از یک سال به چاپ چهارم رسید که نشان از اقبال مخاطبان و علاقهمندان به آن دارد. به نظر شما علت این میزان استقبال چه بوده است؟
کتاب شهدا تنها با نگاه خود شهدا روح میگیرد و قاعدتاً مورد استقبال قرار میگیرد و این نگاه پرمهر شهید بر تحقیق و تألیف و دیگر مراحل تولید اثر، راهبری میکند و همین نگاه باعث جلب نظر مخاطبان میشود. قلم خوب سرکار خانم راضیه تجار و همراهی همسر شهید خانم ابراهیمپور و نقل صادقانه از زندگی با شهید مصطفی صدرزاده نیز در این استقبال مؤثر افتاده است.
انتشارات روایت فتح در سال ۹۹ چندین عنوان کتاب با موضوع شهدای مدافع حرم را منتشر کرده است، بفرمایید آیا در سال ۱۴۰۰ نیز همین رویه ادامه خواهد داشت چند عنوان کتاب دیگر قرار است با همین موضوع از سوی روایت فتح منتشر شود؟
انتشارات روایت فتح در چند سال گذشته مجموعهای را تحت عنوان مدافعان حرم در ۱۵ جلد کتاب منتشر کرده است و در دو سال گذشته نیز نزدیک ۱۲ عنوان کتاب با موضوع شهدای مدافع حرم به صورت خارج از مجموعه به چاپ رسانده است. استقبال خوب علاقهمندان و همینطور زوایای ناگفته از شهدای مدافع حرم و اهمیت موضوع، راه را برای سال ۱۴۰۰ مشخص کرده و واضح است این چراغ باید روشن نگه داشته شود.
یکی از ویژگیهای خاص انتشارات روایت فتح حجم و شکل فیزیکی کتاب، طراحیهای خاص و جذاب روی جلد گرفته تا حجم و وزن سبک کتابهاست که مطالعه آن را برای علاقهمندان بسیار راحت و سهل کرده است، در این خصوص توضیح دهید.
فیزیک و همچنین گرافیک اثر از مهمترین بخشهای یک کتاب است. روایت فتح در چند سال گذشته با تأکید بر این بخش، زمان و تمرکز زیادی را صرف کرده و همکاران بخشهای فنی انتشارات سعی در جلب رضایت بیشتر مخاطبان داشتهاند. سبک بودن کاغذ مورد استفاده و همینطور خوانش بهتر متن بر آن و از طرفی تأکید حضرت آقا در بازدید از نمایشگاه کتاب در سالهای گذشته، بر انتخاب ما در استفاده از این کاغذ در چند سال گذشته صحه گذاشته است. در ارتباطی که با مخاطبان داریم نیز بازخوردهای بسیار مثبتی داشتهایم.
در سال ۱۴۰۰ در سایر حوزهها به غیر از شهدای مدافع حرم نیز برنامهای دارید؟
در سال آینده انتشارات روایت فتح سعی بر آن دارد که مسئله سبک زندگی را پررنگتر از قبل مدنظر قرار دهد و در این راه با طراحی مجموعهای تحت عنوان «زندگی» به سبک زندگی علمای عظام نظیر آیتاللهالعظمی مرعشی نجفی، آیتالله سیدعلی قاضی، آیتاللهالعظمی بروجردی، حضرت امام خمینی (ره) و... کتابهایی را درباره سبک زندگی شخصی آنان منتشر کند. از این مجموعه قبلاً دو کتاب علامه طباطبایی و شهید سیدمحمدحسین بهشتی منتشر شده است. از سویی کتابهایی با موضوع سبک زندگی شهدا در دست تألیف و چاپ خواهد بود. فعالتر کردن فروش کتاب در فضای مجازی و ارائه کتابهای صوتی روایت فتح از دیگر برنامههای ۱۴۰۰ خواهد بود.
امسال در نمایشگاه کتاب که به صورت مجازی برگزار شد نیز شما حضور پررنگی داشتید، آیا آمار دقیقی از میزان استقبال در بازه زمانی برگزاری نمایشگاه در اختیارتان است؟
برگزاری نمایشگاه مجازی تهران فرصت خوبی برای نشر و آغاز یک مسیر جدید برای ارتباط با مخاطب کتابخوان و فروش کتاب فراهم کرد. به نظر امروز مرتبطین حوزه کتاب بعد از استقبال خوب مردم، نگاهشان به این درگاه بهبود پیدا کرده است. این استقبال متوجه انتشارات روایت فتح نیز شده است. نزدیک ۳ هزار عنوان کتاب فروخته و بیش از هزارو ۵۰۰ بسته نیز برای آنان ارسال شد. به نوعی مردم نشان دادند پای کار کتاب شهدا ایستادهاند و این استقبال وظایف ما را در قبال آنان سنگینتر کرده است. پیشنهاد میکنیم بعد از دوره بیماری کرونا این نمایشگاه مجازی سالانه تکرار شود.
امسال به دلیل شرایط ویژه که به واسطه کرونا به وجود آمد، بیتردید آمار تهیه و خرید کتاب به صورت فیزیکی نسبت به سال گذشته پایینتر آمده است. لطفاً بفرمایید آمار پرمخاطبترین و پرفروشترین کتابهای سال ۹۹ به چه میزان بوده است؟
از کتابهای پرفروش انتشارات میتوانم به کتابهای زیادی اشاره کنم، مثل قصه دلبری، اسم تو مصطفاست، بیتو پریشانم، دلتنگ نباش، حاج قاسم سلام، اینک شوکران شهید مدق، او مرگ را کشت، به ماندنم عادت نکن، متهم دادگاه اولد بیلی و بسیاری از کتابهای دیگر که با استقبال بینظیری در سال گذشته مواجه شده است.