کد خبر: 1041909
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
در جلسه شورای صنفی نمایش، قیمت بلیت سینما‌ها برای سال ۱۴۰۰ رقم ۳۰‌هزار تومان تصویب شد و این تصمیم برای اجرایی شدن نیازمند ابلاغ وزارت ارشاد است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بعد از یک سال تحمل سینمای تعطیل و نیمه‌تعطیل، در شرایطی که هنوز مشخص نیست کرونا سال آینده اجازه تنفس به سینما‌ها خواهد داد یا خیر، بلیت سینما با یک جهش بلند قرار است روی سکوی ۳۰‌هزار تومان بایستد.

۵۰ درصد افزایش!

بعد از چند روز تخمین و حدس و گمان درباره میزان قیمت بلیت سینما در سال پیش رو و اعلام ارقامی بین ۳۰ تا ۴۰‌هزار تومان، در جلسه روز ۲۴ اسفند شورای صنفی نمایش، مقرر شد نرخ بلیت سینما ۳۰‌هزار تومان باشد. این مصوبه به معنای افزایش ۵۰‌درصدی قیمت بلیت است. این افزایش چشمگیر در شرایطی رخ می‌دهد که در هیچ کدام از محاسبات انجام شده برای افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰، رقم ۵۰‌درصدی برای افزایش دستمزد‌ها در نظر گرفته نشده است. به معنای دیگر این افزایش قیمت، فشار بیشتری بر خانوار‌ها وارد خواهد کرد و باید درصد بیشتری از درآمد خانوار برای سینما هزینه شود.

سرعت بخشیدن به سیر نزولی مخاطب سینما

سینما به دلایل متعددی از جمله افزایش بی‌رویه قیمت بلیت طی سه دهه گذشته به طور مداوم با ریزش مخاطب روبه‌رو بوده است. در سال ۱۳۷۱، میزان بلیت‌های فروخته شده در سینما‌های کشور به رقم بیش از ۴۴‌میلیون رسید. این رقم به رغم ایجاد پردیس‌های سینمایی مدرن، افزایش فیلم‌های تولید شده و اکران گسترده‌تر فیلم‌ها، با کاهش معناداری روبه‌رو شده و در سال ۷۹ به ۳۱‌میلیون قطعه بلیت رسید.

این روند در سال ۹۸ یعنی آخرین سالی که سینما‌ها تقریباً بخش عمده‌ای از سال را باز بودند، به فروش ۲۵‌میلیون ۷۱۷‌هزار بلیت رسید. کاهش تعداد مخاطبان سینما رقمی است که به دلیل افزایش سالانه قیمت بلیت‌ها کمتر به چشم می‌آید و به همین دلیل وزارت ارشاد به جای اینکه روی رقم مخاطب سینما مانور دهد، بیشتر روی میزان فروش سینما تمرکز می‌کند.

برای مقایسه بهتر باید به قیمت بلیت سینما در سال ۸۷ نگاه کرد که نرخ بلیت‌هزار و ۵۰۰ تومان بود. این یعنی در سال ۱۴۰۰، هر یک بلیت سینما معادل ۲۰ بلیت سال ۸۷ برای سینما‌ها درآمد دارد. در اینجا سینما‌ها حتی با یک‌بیستم فروش نیز می‌توانند به همان درآمدی برسند که در سال ۸۷ داشتند.

پاس گل به «وی‌او‌دی»‌ها

همه‌گیری کرونا، اگر برای هیچ کس آب نداشت، برای «وی‌او‌دی»‌ها حسابی نان داشت. تعطیلی اکثر مراکز تفریحی، کاهش چشمگیر سفر‌های سیاحتی و زیارتی، تعطیلی سینماها، کافی‌شاپ‌ها، موزه‌ها و... همگی باعث شد تا مردم برای سرگرم شدن گزینه استفاده از «وی‌او‌دی»‌ها را در نظر بگیرند. میزبانی از اکران‌های آنلاین سینما نیز بر جذابیت «وی‌او‌دی»‌ها افزود. افزایش مخاطب و بازار بی‌رقیب برای «وی‌او‌دی»‌ها باعث شد تا آن‌ها نیز از «منوپول» به دست آمده به خوبی استفاده کنند و به یک باره تعرفه‌ها را افزایش دهند.

«از ابتدای امسال حق اشتراک فیلیمو و نماوا برای مدت یک‌ماه ۳۰ تا ۳۵‌هزار تومان بود که اکنون به ۵۹‌هزار تومان رسیده است، البته هر کاربر برای عضویت در این پلت‌فرم‌ها باید ۹‌درصد مالیات ارزش‌افزوده را نیز به حق‌اشتراک اضافه کند. هزینه اشتراک سه و شش ماهه نیز در نماوا به ترتیب ۱۴۱ و ۲۵۹‌هزار تومان تعیین‌شده و فیلیمو نیز برای سه و شش ماه اشتراک کاربرانش از آن‌ها به ترتیب ۱۷۷ و ۲۴۷‌هزار تومان پول می‌ستاند.»

اکنون برای خرید اشتراک یک ماهه دو سامانه پرطرفدار «وی‌او‌دی»، باید مبلغی نزدیک ۶۰‌هزار تومان پرداخت.
این رقم به تنهایی معادل قیمت دو بلیت سینما در سال آینده است. اگر تعرفه اینترنت ثابت که حدود ۵۰‌هزار تومان برای حدود ۴۰۰ گیگابایت اینترنت داخلی در نظر گرفته شود، یک خانواده چهار نفره می‌تواند به جای اینکه در یک ماه فقط یک بار به سینما برود، با خرید حق اشتراک «وی‌او‌دی» و مشترک شدن اینترنت پرسرعت، تقریباً هر شب بین سه تا چهار فیلم سینمایی نگاه و سریال‌های ویژه شبکه نمایش خانگی را دنبال کند و از محیط امن خانه و خطر کرونا در فضا‌های عمومی دور شود. بالارفتن ۵۰‌درصدی قیمت بلیت سینما‌ها برای سال ۱۴۰۰، در عمل به پاس گل به «وی‌او‌دی»‌ها تبدیل خواهد شد.

سرنوشت اکران نوروز

مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش درباره آخرین وضعیت اکران نوروزی به جلسه روز ۲۴ اسفند این شورا اشاره می‌کند و می‌گوید: «بر اساس تصمیمی که همه اعضای این شورا گرفتند، مقرر شد فیلم‌های اکران نوروزی از سه فیلم به پنج فیلم افزایش پیدا کند، از همین رو «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی پروانه پرتو و تورج منصوری و «تک خال» به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش از ۲۷ اسفندماه روی پرده می‌روند.» اسامی دو فیلم باقی مانده نیز در روز‌های آینده اعلام خواهد شد. از نکات جالب معرفی سه فیلم اکران نوروزی این است که هیچ کدام از فیلم‌ها در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور نداشتند.

فیلم سینمایی لاله که در دولت محمود احمدی‌نژاد کلید ساخت آن زده شد، به خاطر حمایت جریان انحرافی از آن، نیمه‌کاره باقی ماند و اکنون بعد از چندین سال توقف تولید و با تغییر تهیه‌کننده و فیلمبرداری سکانس‌های باقی‌مانده، رونمایی شده است. «خون شد» ساخته کیمیایی نیز در جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر حضور داشت و اکنون بعد از دو سال قرار است اکران شود.

فیلم سینمایی «تک خال» که نامش مشابه یکی از آثار سینمای فیلمفارسی است، از سوی یک کارگردان گمنام و فیلم اولی ساخته شده و گنجاندن آن در فهرست اکران نوروزی را می‌توان ناشی از اعمال نفوذ فرحبخش تهیه‌کننده این فیلم دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار