کد خبر: 1041908
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
هادی محمدی
بایدن و تیم جدید کاخ سفید به این نتیجه رسیده‌اند که کارت‌های بازی ترامپ در عرصه سیاست خارجی و به‌ویژه در غرب آسیا، ناکارآمد و ناقص و ناکام است، ولی ضمن حفظ همه طرح‌ها و پروژه‌هایی که در هر یک از کشور‌ها دنبال شده، برنامه و کارت‌های بازی جدید نیز تعریف کرده، تا در یک جنگ ترکیبی گسترده بتواند از چالش‌های راهبردی عبور کند. در عراق با یک برنامه ماسونی و پیچیده، اهداف وسیعی را در سفر پاپ به عراق در دستور کار دارد و برای شرایط اضطراری در یمن که آزاد‌سازی شهر مأرب، موازنه قدرت را به شدت به زیان امریکا و متحدان آن تحت تأثیر قرار می‌دهد، به دنبال یک برنامه کوتاه‌مدت و برنامه‌ای بلندمدت است. در برنامه کوتاه‌مدت خود در یمن، تنها راه باقی مانده برای جلوگیری از سقوط شهر مأرب، استفاده از ظرفیت‌های تروریستی و پهپادی ترکیه است تا مشکل فقدان نیروی با انگیزه را در کنار فعال شدن داعشی‌ها و القاعده در درگیری‌های مأرب جبران کند. اخبار موجود حاکی است که اماراتی‌ها با اینکه نمی‌توانند اخوانی‌ها و رهبران ترکیه را تحمل کنند، ولی پیامد‌های سقوط مأرب تاحدی است که حاضرند در کنار منصور هادی و اخوانی‌ها در این محور درگیری متمرکز شوند. نقش ترکیه در یمن یکی از مابه‌ازا‌های تغییر رویکرد بایدن برای مجازات اردوغان و ترکیه است. ترکیه پذیرفته است که با اشغال کوه‌های منطقه سنجار در شمال غربی عراق و با بهانه نیرو‌های پ. ک. ک، مقدمه و جغرافیای حضور جدید ۱۷ هزار داعشی تسلیم شده به نیرو‌های مسعود بارزانی را که از مقابل حشدالشعبی و ارتش عراق متواری بودند، برای امریکا فراهم کند. امریکا در کنار ده‌ها کارت بازی خود در عراق، پاپ را به میدان فرستاده و در یک بازی بزرگ‌تر، نیازمند فعال‌تر شدن مجدد داعش در حاشیه مرز‌های عراق و سوریه است.

همین نقش‌دهی به ترکیه توسط امریکا، به شمال سوریه و شرق فرات نیز کشیده شده و امریکا باقی ماندن در شرایط فرسایشی فعلی را در شرق فرات یا صحرای شرقی سوریه مفید نمی‌داند، لذا با ترکیه تقسیم کار کرده، تا نیرو‌های امریکایی با پایگاه‌سازی‌های جدید، از آسیب‌پذیری‌های غیر ضروری خود بکاهند. درخواست جدید امریکا از ترکیه و اردوغان، تسهیل‌گری روند‌های به بن‌بست رسیده افغانستان است. در همین راستا اردوغان مقدمات نشست مذاکرات بین‌الافغانی را در استانبول فراهم کرده و با پاکستان و دولت افغانستان و طالبان نیز هماهنگی و رایزنی کافی انجام داده است. امریکا علاقه‌مند است که وزن ترکیه در لیبی، در تعارض با دیگر متحدان امریکا نباشد و امکان به حاشیه بردن روسیه یا برخی کشور‌های اروپایی نیز فراهم شود، لذا آشتی ترکیه با مصر و ریاض، دستور کار فوری است و بعد از گام‌های اولیه با قاهره، نوبت ریاض می‌رسد.
با اینکه ترک‌ها اشتهای خوبی دارند تا در لبنان نیز سهم و نقشی داشته باشند و با سعد حریری و محور امریکایی لبنان روابط خود را فعال‌تر کرده‌اند و در مناطق سنی شمال لبنان تلا‌ش‌هایی به اجرا گذاشته‌اند، ولی فضای لبنان به نحوی است که خسارت‌های ترکیه را بیش از دستاورد آن خواهد کرد و در یک تعارض جدی قرار می‌گیرد، چرا که حماس، در پیوند و همگرایی جدی با حزب‌الله و ائتلاف ۸ مارس قرار دارد و زمین بازی حریری و ۱۴ مارس، ورود ترکیه را پرهزینه می‌کند. این نقش‌های فعال ترکیه در گره‌گشایی از سیاست‌های امریکا، برای فرار از تیغ مجازات بایدن و حذف اردوغان و حزب او از ساختار قدرت در ترکیه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار