کد خبر: 1040493
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
ارتش و مقاومت مردمی یمن ۷۰‌درصد مأرب را تحت کنترل گرفته‌اند. حملات موشکی به عربستان هم سعودی‌ها را در وضعیتی شکننده قرار داد؛ شرایطی که باعث شده وزیر امور خارجه امریکا از انصارالله بخواهد از ادامه حمله به مأرب چشم‌پوشی کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت امریکا تنها چند قدم مانده به کنترل یمنی‌ها بر مأرب، از انصارالله خواست عملیات را نیمه‌کاره رها کند و پای میز مذاکره بیاید. آنتونی بلینکن در یک سخنرانی پس از دیدار با تیم لندرکینگ فرستاده امریکا در یمن، از اشتیاق سعودی‌ها و دولت مستعفی یمن به یافتن راهکاری برای پایان درگیری‌ها سخن گفت و از انصارالله خواست مانند عربستان و دولت (مستعفی) یمن که «متعهد و مشتاق» برای «پایان دادن به جنگ در یمن» هستند راهی برای تمام کردن جنگ پیدا کند. بلینکن گفت: «(لیندرکینگ) اظهار داشت که سعودی‌ها و دولت (مستعفی) یمن متعهد و مشتاق به یافتن راه‌حلی برای درگیری هستند.» بلینکن اضافه کرد: «ما از حوثی‌ها می‌خواهیم حملات مرزی را متوقف کرده و مذاکرات صلح را از سر بگیرند. ما از حوثی‌ها می‌خواهیم حملات به مأرب را متوقف کنند.» او تأکید کرد: «اولین قدم ضروری جلوگیری از حملات به مأرب است.» ادوارد پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم در یک نشست خبری سیاست کشورش در صادرات تسلیحات به سعودی‌ها را اینطور تشریح کرد: «شورای امنیت ملی امریکا روند ارزیابی انتقال تسلیحاتی به عربستان را در دست دارد. این راهی است که باید انجام شود. آن‌ها این مسئله را به صورت موردی، مورد ارزیابی قرار می‌دهند.»
درخواست امریکا برای توقف پیشروی انصار‌الله در مأرب در حالی است که به گفته منابع میدانی، رزمندگان یمنی پس از درگیری‌های سنگین و نفسگیر چند ساعته موفق شدند ضربات شدیدی را به نیرو‌های ائتلاف سعودی و عناصر گروهک‌های تروریستی داعش و القاعده وارد آورند و در آستانه پیروزی نهایی قرار بگیرند. کوه راهبردی «البلق» بر شمال سد مأرب اشراف کامل دارد و رزمندگان با تسلط بر این ارتفاعات، مسیر کمک‌رسانی ائتلاف از شهر به سد مأرب را تحت نظر می‌گیرند. با آزادسازی کوه «البلق» فاصله نیرو‌های یمنی با شهر مأرب به هشت کیلومتر کاهش یافته است. عبدالعزیز بن حبتور، نخست وزیر دولت صنعا گفته که نبرد آزادسازی دیگر مناطق باقیمانده از استان مأرب از مهم‌ترین نبرد‌های استراتژیک ملت یمن است. آزادسازی مأرب از دید ناظران و کارشناسان مسائل استراتژیک، آزادسازی یک شهر نیست بلکه گامی برای پاکسازی سراسر خاک یمن است. به گزارش ایرنا، سرلشکر خلبان «عبدالله حسن الجفری»، کارشناس نظامی و عضو مجلس شورای یمن می‌گوید: «هدف از این پیشروی محافظت از میدان و چاه‌های نفت صافر است که در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر مأرب قرار دارد، زیرا فرماندهان عالی رتبه اطلاعاتی را مبنی بر قصد تروریست‌ها برای منفجر کردن این چاه‌ها پس از فرار و خروج از شهر دریافت کرده‌اند.» یاسر الحوری، دبیر شورای عالی سیاسی در یمن نیز در گفتگو با خبرگزاری دانشجو می‌گوید: «به‌زودی مأرب از تسلط نیرو‌های اشغالگر، دیکته‌های خارجی و حضور مزدوران و تروریست‌های القاعده و داعش پاک‌سازی خواهد شد. مزدوران و تروریست‌ها در مدتی که کنترل شهر را در اختیار داشتند، دارایی مردم را غارت کردند و زشت‌ترین اقدامات غیرانسانی را علیه شهروندان بی‌گناه انجام دادند.» وی تصریح کرد: «پیروزی در جبهه مأرب دستاورد‌های وسیع نظامی و سیاسی خواهد داشت که مهم‌ترین آن شکست سناریوی امریکایی- سعودی برای تجزیه و محو یمن است. علاوه بر این، پیروزی در مأرب می‌تواند محاصره یمن را رفع کند و باعث شود دشمنان منطقی و عاقلانه‌تر با واقعیت‌های میدانی مواجه شوند.»

«آرامکو» را دوباره هدف قرار می‌دهیم

همزمان با شدید شدن درگیری در جبهه‌های غرب و شمال مأرب یمن و نزدیک شدن نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی به میادین نفتی منطقه «صافر»، دولت صنعاء از مجاری دیپلماتیک هشدار‌هایی به عربستان سعودی داده است. برخی قبایل مأرب هشدار داده‌اند که احتمالاً عناصر وابسته به ائتلاف سعودی- اماراتی، میادین نفتی صافر را بمب‌گذاری کرده‌اند. در این مورد، روزنامه الاخبار گزارش داد، صنعاء در این پیام‌ها به ریاض هشدار داده که ایستگاه نفتی واقع در میادین صافر، «خط قرمز» است و اگر جنگنده‌های سعودی یا اماراتی یا حامیان این ائتلاف متجاوز، این منطقه را بمباران کنند، پاسخ نیرو‌های یمنی نیز حمله به شرکت آرامکو خواهد بود. دولت نجات ملی یمن همچنین به عربستان سعودی گفته است که حجم حملات آتی، بسیار فراتر از عملیات اخیر «موازنه بازدارندگی پنجم» خواهد بود.

منابع آگاه با بیان اینکه صنعاء قاطعانه تصمیم گرفته است که به هر گونه حمله مستقیم یا غیرمستقیم ریاض به میادین نفتی صافر «پاسخ دردناکی» بدهد، به نقل از مسئولان دولت یمن گفتند: «تا زمانی که آرامکو - ستون فقرات اقتصاد عربستان- را از کار نیندازیم، آرام نخواهیم گرفت.»

مجیب شمسان، کارشناس نظامی یمن با اشاره به عملیات موازنه بازدارندگی پنجم به الاخبار گفت: «مهم‌ترین پیام، هشدار به رژیم سعودی است که به حمله به سازه‌های نفتی مأرب، فکر نکند و اگر بخش‌های نفتی صافر، هدف حملات جنگنده‌های سعودی یا وابسته به ریاض قرار گیرد، نیرو‌های صنعاء نیز از طریق پهپاد و موشک، سازه‌های نفتی سعودی را در یک عملیات گسترده، بمباران خواهند کرد.» وی با بیان اینکه قبلاً نیرو‌های یمنی از حمله به سازه‌های نفتی سعودی اجتناب می‌کردند، تصریح کرد که این بار عملیات نیرو‌های یمنی مانند عملیات «بقیق» و «خریص» نخواهد بود، بلکه دامنه آن فراتر و گسترده‌تر خواهد بود.

حمله به عمق خاک سعودی‌ها

سازمان دفاع مدنی عربستان با اعلام اصابت موشک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به روستایی در جیزان واقع در جنوب این کشور، زخمی شدن پنج نفر را تأیید کرد. این در حالی است که انصارالله یمن پیش از این نیز از جزئیات عملیات موشکی در عمق خاک ریاض خبر داده و فیلمی از آن را منتشر کرده بود و سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود که ارتش این کشور با ۱۵پهپاد و یک موشک بالستیک عمق خاک عربستان سعودی را هدف قرار داده است. وی خاطر نشان کرد که این حمله در واکنش به تجاوز‌های ائتلاف سعودی علیه یمن صورت گرفته و تا زمان تداوم تجاوز‌ها علیه مردم یمن، حملات علیه نقاط نظامی در خاک عربستان ادامه خواهد داشت. همچنین انصارالله یمن به عربستان هشدار داد در صورت ادامه توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی، تأسیسات حیاتی و اقتصادی عربستان را هدف قرار می‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
2
ایران باید سخت به دولت انصارالله یمن کمک کند یمن تنها کشور دوست ایران است که ایران باید به هر میزان که یمن میخواهد در تسخیر مارب کمکش کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
3
هر گاه شورای سیاستگذاری آمریکا در مقابل ملتها احساس ناتوانی میکند و قادر به هیچ کاری نیست پیشنهاد مذاکره میدهد و این بهترین راه برای غالب کردن بدون هزینه اهداف راهبردی آمریکاست
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
0
یمن بخاطر ایمان و توکل به خدا قدرتمند و مقاوم

عربستان و آمریکا ذلیل و بدبخت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار