کد خبر: 1039495
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
سید رحیم نعمتی
پادشاهی آل‌سعود و به خصوص ولیعهد آن، محمد بن‌سلمان طی چهار سال گذشته، با حمایت شخصی دونالد ترامپ هر کاری که می‌خواست انجام داد؛ گستاخی بیشتر در جنگ یمن، محاصره قطر، خصومت‌ورزی با ایران، حبس و اخاذی از شاهزادگان و حتی فرستادن تیم‌های ترور برای کشتن ناراضیان. به این جهت، هیچ شکی نبود که شکست ترامپ و پیروزی جو بایدن در انتخابات امریکا، به معنای پایان دوران خوش پادشاهی آل‌سعود با امریکایی‌ها است، اما انتظار نمی‌رفت که طوفان واشنگتن به این زودی‌ها در ریاض شروع به وزیدن کند. اظهارات جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در ۱۶ فوریه و گزارش روز جمعه روزنامه واشنگتن پست در مورد پرونده قتل خاشقجی اوضاع را در پادشاهی آل‌سعود به هم ریخته است.

جن ساکی سه شنبه قبل در کنفرانس مطبوعاتی گفت که امریکا قصد دارد روابط با عربستان را مورد ارزیابی مجدد قرار بدهد و با صراحت تمام تأکید کرد: «در دیپلماسی مورد نظر بایدن، برای ارتباط با عربستان، محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور جایی ندارد.» این حرف او برای بن‌سلمان خیلی بیشتر از پایان دوران خوش چهار سال گذشته است و این پیام را به او می‌رساند که دولت جدید امریکا دنبال آن است که او را در معادلات خاورمیانه‌ای خود به طور کامل کنار بگذارد. این پیام باعث شده پادشاهی آل‌سعود نگران اقدامات بعدی کاخ سفید شود. وبگاه ویکی‌لیکس به نقل از منابعی در داخل کاخ پادشاهی گزارش کرده که دیوان پادشاهی و مقامات بلند‌پایه سعودی در حالتی شبیه به آماده‌باش برای مقابله با اقدامات سیاسی امریکا علیه محمد بن‌سلمان به سر می‌برند. گزارش روز جمعه واشنگتن پست، وضعیت را برای پادشاهی آل‌سعود وخیم‌تر کرده است، چرا که می‌گوید دولت امریکا قصد دارد گزارش اطلاعاتی درباره ترور جمال خاشقجی را در دسترس عموم قرار بدهد و به گفته واشنگتن پست، بن‌سلمان در این گزارش به عنوان صادر‌کننده دستور قتل خاشقجی معرفی شده است.

ویکی‌لیکس به نقل از منابع خود گفته که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در نشستی از تمام مقامات و مشاورانش خواسته راهی برای کاهش خشم کاخ سفید از بن‌سلمان بیابند و هر چه سریع‌تر کانال‌های ارتباطی قوی با دولت بایدن برای کاهش تنش باز کنند. به نظر می‌رسد که امریکا با فرستادن پیام‌های تند خود تا اینجای کار امتیاز‌های قابل‌توجهی را از پادشاهی آل‌سعود به دست آورده چرا که ملک سلمان نامه‌ای از طریق ریما بنت بندر، سفیر خود در واشنگتن به دست رئیس‌جمهور امریکا رسانده و در آن اعلام آمادگی کرده که در خصوص مسائل مختلف و «خواسته‌های امریکا» حاضر به گفتگو است. این به معنای آن است که عربستان در مورد مسائل مختلفی نظیر جنگ یمن، پرونده هسته‌ای ایران و برجام، کاهش نیرو‌های امریکایی در منطقه و تغییر رویه در سیاست‌های داخلی، حاضر به تبعیت بی‌چون و چرا از خواسته‌ها و برنامه‌های دولت بایدن است، به این شرط که میزان هجمه دولت بایدن به ولیعهد سعودی کاهش یابد. هنوز معلوم نیست که دولت بایدن به این حد از امتیازدهی آل‌سعود رضایت بدهد، به خصوص که انتشار گزارش قتل خاشقجی نشان می‌دهد که این دولت به همین حد قانع نشده یا هدف دیگری را دنبال می‌کند و منظور ساکی از اینکه بن‌سلمان جایی در «دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان» ندارد، این است که دولت بایدن به دنبال حذف بن‌سلمان از قدرت است. به نظرمی رسد امریکا با توجه به اشرافی که بر شخصیت‌ها و دستگاه‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی آل‌سعود دارد، قادر است بن‌سلمان را حذف کند، خصوص اینکه جاه‌طلبی‌های بن‌سلمان در این مدت کوتاه از ولیعهدی باعث خشم دیگر شاهزداگان آل‌سعود از او شده است. دولت بایدن می‌تواند روی اشخاصی نظیر احمد بن عبدالعزیز یا محمد بن نایف برای جایگزینی بن‌سلمان حساب کند و به نظر می‌رسد این احتمال است که خواب پادشاهی آل‌سعود را برآشفته و سایه ترس را بر این پادشاهی انداخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار