کد خبر: 1039182
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
حادثه دیدگان زمین‌لرزه ۶/ ۵ ریشتری استان کهگیلویه و بویر‌احمد از وضعیت امداد‌رسانی به شدت گلایه کردند. پیامد‌های ناگوار پس از وقوع زمین لرزه از جمله بی‌خانمانی حادثه دیدگان همواره با وقوع زمین‌لرزه‌ها در حال تکرار است بدون اینکه نسبت به رفع آن تدبیری به کار گرفته شود. در جریان حادثه ۶۶‌نفر مصدوم و ۳۷۰۰‌واحد مسکونی دچار خسارت شدند.
سرویس حوادث جوان آنلاین:  ساعت‌۲۲:۰۵ چهارشنبه هفته گذشته‌بود که زمین‌لرزه‌ای به شدت ۶/ ۵ ریشتر در عمق ۱۰‌کیلومتری زمین، شهر‌های یاسوج و سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند و در بخش‌هایی از استان اصفهان هم احساس شد. همزمان با وقوع حادثه و در حالی که به علت قطع شدن برق، شهر‌ها در خاموشی فرو رفته بودند، مردم وحشت‌زده خانه‌های خود را ترک کردند. بارش باران، سردی هوا، وقوع پس‌لرزه و بیم مردم از بازگشت به خانه‌های ناامن عمده‌ترین نگرانی شکل گرفته حادثه دیدگان بود با این حال تیم‌های امداد، بسیج و سپاه و گروه‌های جهادی به سرعت راهی محل حادثه شده و همزمان با استقرار نیرو‌های امنیتی، شروع به امداد‌رسانی کرند. وقت گذرانی مسئولان در جلسات یکی دیگر از عمده‌ترین نگرانی مردم حادثه دیده بود و خواسته آن‌ها این بود که به جای برگزاری جسله کنار مردم حضور داشته باشند. حادثه دیدگان، اما از وضعیت امداد گلایه داشتند. سردی هوا، بارش باران و ترس از پس لرزه، سبب سرگردانی حادثه دیدگان شده بود. یکی از حادثه دیدگان شهرستان سی‌سخت به واحد مرکزی خبر گفت: «خانه ما خراب شده و باران هم به شدت می‌بارید. به دنبال سرپناهی برای خانواده‌ام بودم. به سختی خودم را به ساختمان هلال احمر رساندم و درخواست کردم چادری به من بدهند تا خانواده‌ام را در آن پناه بدهم، اما گفتند برو خودمان چادر می‌آوریم، اما کسی به ما چادر نرساند.» شهروندی دیگر می‌گوید «۱۰ بار به هلال احمر رفتم تا برای سرپناهمان یک تکه نایلون بگیرم، اما فایده نداشت برای همین خانواده‌ام را برداشتم و به یاسوج بردم.» شهروندی دیگر می‌گوید: «خیلی از جا‌ها امدادگران حضور داشتند، اما هیچ سازماندهی نداشتند. آن‌ها فقط در حال گشت زنی بودند، اما هیچ سازماندهی وجود نداشت.»

حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد میزان خسارت وارده به منازل مسکونی سی‌سخت را بیش از تصور دانست. وی تأکید کرد که برودت هوا و بارش شدید باران و برف، سبب کندی عملیات امداد در سی‌سخت شد. بر اساس گزارش‌های اولیه ۷۸‌روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی صد در صد تخریب و غیر قابل سکونت شده‌اند. مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم اعلام کرد افرادی که دچار مصدومیت شده بودند به دلیل ترس از وقوع حادثه و هنگام فرار آسیب دیده بودند. وی گفت که برق مناطقی که قطع شده بود خیلی زود وصل شد. محمدحسین نصیری‌راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم اعلام کرد که پس از وقوع حادثه تیم‌هایی از امداد در مسیر‌های مسدود شده حاضر شده و موانع موجود را رفع کردند.

ایرنا گزارش داده که بعد از حادثه بلافاصله دو کمپ اسکان برای حادثه دیدگان راه‌اندازی شد، اما مردم از این کمپ‌ها استقبال نکردند و خالی ماند. یکی از دلایلی که مردم حاضر به رها کردن خانه‌های خسارت‌دیده‌شان و استقرار در کمپ نشدند نگرانی از دستبرد سارقان به خانه‌های خسارت دیده‌شان بود هر چند که تمهیدات پلیسی برای برقراری نظم در نظر گرفته شده بود. نگرانی دیگر درباره تعطیلی نانوایی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی بود که حادثه دیدگان قادر به تأمین نیاز‌های اولیه‌شان نبودند. در حالی که رسانه‌ملی از جزیی بودن خسارت‌های وارد شده به حادثه دیدگان خبر می‌داد مردم حادثه دیده، اما نگران بودند که تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای گزارش‌های تلویزیونی انجام شود نه آن چیزی که در عمل اتفاق افتاده است. مهر هم گزارش داده که در شهرستان دنا مردم بی‌خانمان شب‌ها را در دمای منفی دو تا چهار درجه به صبح رساندند و بسیاری نسبت به توزیع ناعادلانه چادر گلایه داشتند. حسین جنتى، مدیر کل بنیاد مسکن این استان هم گفت که به ۳‌هزار و ۷۰۰‌واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد. وی ادامه داد: از این تعداد ۸۰۰‌واحد که ۴۲۰‌واحد آن شهری و ۳۸۰‌واحد روستایی است به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰‌درصد نیاز به بازسازی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار