کد خبر: 1038493
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
شکست طرح‌های امریکا در یمن، دولتمردان کاخ سفید را به بازنگری در سیاست‌های اعلانی خود در برابر جنبش انصارالله واداشته و آنگونه که وزیر خارجه امریکا گفته، قرار است طی روز‌های آینده نام این جنبش از لیست تروریستی حذف شود؛ سیاستی که هرچند به ادعای امریکایی‌ها برای کاهش فاجعه انسانی انجام شده، اما در اصل پذیرش ضمنی قدرت انصارالله است که دست برتر را در تحولات میدانی دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکا که شش سال پیش با هدف خلع سلاح انصارالله یمن، فرمان جنگ علیه این کشور را صادر کرد، اکنون از مواضع خود یک گام عقب نشسته است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه امریکا جمعه شب رسماً اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور تصمیم دولت قبلی مبنی بر قرار دادن نام انصارالله در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی را از روز سه شنبه لغو خواهد کرد. آنتونی بلینکن، بار دیگر مدعی شد که این اقدام امریکا در راستای کمک انسانی به یمن است. وی افزود: «ما به هشدار‌های سازمان ملل، گروه‌های بشردوستانه و اعضای دو حزب عضو کنگره گوش فرا داده‌ایم، از جمله اینکه تروریستی خواندن حوثی‌ها، می‌تواند تأثیر مخربی بر دسترسی یمنی‌ها به کالا‌های اساسی همچون مواد غذایی و سوخت داشته باشد.» با این حال، بلینکن، اعلام کرد که واشنگتن تحریم‌های اعمال شده علیه رهبران ارشد انصارالله از جمله عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم، را ادامه خواهد داد. رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا، همچنین عزم واشنگتن را برای کمک به متحدان عرب خود در حوزه خلیج فارس اعلام کرد و نسبت به «تلاش مضاعف» امریکا با همکاری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن متعهد شد. سازمان ملل هم از ادعای تصمیم امریکا برای خارج کردن گروه انصارالله از فهرست سازمان‌های تروریستی واشنگتن استقبال کرد. سازمان ملل گفت که از تصمیم دولت امریکا استقبال می‌کند و امیدوار است که این اقدامات بتواند به حل و فصل سیاسی درگیری‌ها در یمن کمک کند.

توقف درگیری‌ها در یمن به بهانه‌های حقوق بشری پیش‌تر از سوی جو بایدن مطرح شده بود. به گزارش شبکه الجزیره، جو بایدن در اولین سخنرانی خود در تشریح سیاست خارجی امریکا به دیپلمات‌ها گفته بود: «این جنگ یک فاجعه انسانی و استراتژیک ایجاد کرده است. این جنگ باید پایان یابد.» فاجعه استراتژیکی که بایدن از آن سخن گفته است به شکست برنامه‌های غرب و ریاض در عرصه میدانی یمن اشاره دارد؛ جنگی که به ادعای سعودی‌ها قرار بود در مدت دو هفته به نابودی انصارالله منجر شود، با گذشت شش سال نه تنها دستاوردی برای جبهه عربی- غربی نداشته بلکه این انصارالله هستند که با پیشرفت‌های موشکی و پیشروی در مقابل مزدوران عربستانی و اماراتی، به قدرت برتر در عرصه میدانی تبدیل شده‌اند. همین مسئله سبب شده امریکا برای حفظ حیثیت خود و جلوگیری از شکست‌های بیشتر متحدانش در یمن، تلاش دارد این جنگ فرسایشی را پایان دهد. در روز‌های اخیر، مقامات کاخ سفید از انصارالله خواسته بودند حملات موشکی به خاک عربستان را متوقف کند، اما یمنی‌ها نه تنها از مواضع خود عقب‌نشینی نکردند بلکه در پاسخ به جنایات ریاض، در چند نوبت مواضع سعودی‌ها را با موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند تا آمادگی دفاعی خود را به متجاوزان و حامیان غربی‌شان نشان دهند. پیشرفت‌های موشکی و پهپادی انصارالله می‌تواند به عنوان برگ برنده‌ای برای گرفتن امتیاز‌های بیشتر در میز مذاکرات صلح باشد.

پذیرفتن قدرت انصارالله در مذاکرات نماینده سازمان ملل با مقامات ایرانی نیز مطرح شده است. در همین راستا، یک مسئول ایرانی در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: «مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در سفرش به تهران بر اهمیت توقف فوری جنگ یمن و پایان دادن به تحریم‌ها برای ایجاد راه‌حل سیاسی تأکید کرد. وی گفت: گریفیتس تأکید کرد که شرایط کنونی مناسب برای پایان دادن به جنگ یمن و برگزاری مذاکرات صلح است. این مسئول ایرانی خاطرنشان کرد: به گریفیتس گفتیم که اظهارات دولت بایدن ناکافی است و باید گام‌هایی برای توقف جنگ یمن اتخاذ کند. مسئول ایرانی همچنین گفت: «به نماینده سازمان ملل اعلام کردیم که به رسمیت شناختن دولت نجات ملی در صنعا به پایان دادن به بحران یمن سرعت می‌بخشد.»

استقبال انصارالله

جنبش انصارالله از سیاست‌های جدید واشنگتن در قبال یمن استقبال کرده و آن را نوعی بازگشت از مسیر اشتباه دولت قبلی امریکا دانسته است. محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله اظهارات وزیر خارجه امریکا را حاوی پیام‌هایی برای رقبا و دشمنان این جنبش در منطقه دانست. محمد علی الحوثی، به اظهارات وزیر خارجه امریکا واکنش نشان داد و گفت که این اظهارات نشان می‌دهد تصمیمات مقامات سابق امریکا در مورد این جنبش اشتباه بوده است. او جمعه‌شب در حساب توئیتری خود نوشت: «اظهارات بلینکن تأکیدی است بر اینکه قرار دادن اسم انصارالله در لیست سیاه از سوی دولت سابق اقدام اشتباهی بوده است و تأیید می‌کند که دشمنان و رقبا به دفاع مشروع انصارالله از وطن و حاکمیت کشور گواهی می‌دهند.» الحوثی گفت: «انصارالله به تصمیم اخیر امریکا در این ارتباط به دید مثبت نگاه می‌کند، چرا که عواقب این تصمیم پیشین متوجه مردم یمن است.» او افزود که یمن منتظر تصمیمات جدید برای متوقف کردن رفتار خبیثانه امریکا در این کشور است. رهبران انصارالله با وجود استقبال از تصمیم جدید امریکا گفته‌اند که فریب حرف‌های امریکایی‌ها را نمی‌خورند و دولت امریکا اگر در پایان دادن به جنگ جدی است باید در عمل نشان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار