کد خبر: 1038461
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
برای نخستین‌بار در جهان، تیمی از محققان پارک علم و فناوری دانشگاه کرمانشاه موفق به استخراج ماده‌ای بسیار با ارزش از قیر طبیعی شدند که در صنایع و موضوعات مختلف از بهداشت و درمان گرفته تا هواپیماسازی و ورزش کاربرد دارد. در حال حاضر دانشمندان کانادایی بیش از ۱۵ سال است که برای استخراج این ماده از قیر تلاش می‌کنند، اما هنوز به موفقیت نرسیده‌اند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: یک گروه از محققان دانشگاه پارک علم و فناوری کرمانشاه که دانش‌آموخته دانشگاه‌های شریف و پلی‌تکنیک هستند، موفق به استخراج «پنتا اکسید وانادیوم» از قیر طبیعی شدند. این ماده بسیار با ارزش نه‌تن‌ها در صنایع مختلف، بلکه در حوزه بهداشت و درمان هم بسیار پر کاربرد است.

از درمان سرطان تا ساخت خودرو

از «پنتا اکسید وانادیوم» برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، نیروگاه‌های تولید برق، تولید سولفوریک اسید، ساخت فولاد خالص و به عنوان کاتالیزور در صنعت شیمی استفاده می‌شود.

جالب اینکه از این عنصر برای درمان دیابت، قند خون پایین، کلسترول بالا، حل بیماری‌های قلبی، درمان سل و جلوگیری از سرطان هم استفاده می‌شود. «پنتا اکسید وانادیوم» حتی برای بهبود عملکرد ورزشی در تمرینات وزنه‌برداری از طریق استشمام کاربرد دارد.

تهیه سرامیک، تولید قطعات الکترونیکی، رنگرزی چرم و پارچه، ساخت بدنه اتومبیل و فولاد بدنه هواپیما و استفاده در صنعت عکاسی از دیگر کاربرد‌های مهم این ماده است.

این ماده با ارزش طی فرآیندی که محققان ایرانی به آن دست یافتند، از قیر طبیعی استخراج می‌شود. تاکنون در کشورمان قیرطبیعی به صورت خام به فروش می‌رسید، اما اکنون با فناوری به دست آمده پژوهشگران وطنی، قیرطبیعی را به دو قیر با درصد خاکستر متفاوت تقسیم کرده و سپس این محصول را از درصد خاکستر بالاتر یا همان قیر سنگین استخراج می‌کنند. دستیابی به این فناوری علاوه بر اینکه مانع از خروج ارز می‌شود، باعث ارز‌آوری و ایجاد اشتغال بسیاری نیز خواهد شد.

جرقه اختراع در نقطه صفر مرزی

سرپرست تیم محققان پارک علم و فناوری دانشگاه کرمانشاه یک جوان متولد ۱۳۶۸ به نام حسین بهرامی است. وی رتبه چهارم کنکور و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی نفت است.

وی درباره اینکه چطور شد که به فکر این اختراع افتاد به خبرگزاری فارس گفت: «بعد از مقطع کارشناسی باوجود اینکه به صورت قانونی می‌توانستم معاف از خدمت شوم، اما با این نگاه که ما جوانان در قبال این کشور وظیفه داریم، راهی خدمت سربازی در نقطه صفر مرزی شدم و برای اولین‌بار در آن منطقه قیر طبیعی را دیدم و یک سری کار‌های تحقیقاتی را آغاز کردم.

بعد از پایان خدمت جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه پلی‌تکنیک رفتم و آنجا کار تحقیقاتی را با همکاری دوستانم گسترش دادم و بعد از دانشگاه در یک مهاجرت معکوس به کرمانشاه آمدم و مجدداً کار‌های تحقیقاتی آغاز شد، اما به دلیل نبود یک نمونه، کار بسیار سختی داشتیم.»

بهرامی درباره سنگ‌اندازی در مقابل دستاورد‌های تیم خود هم گفت: «وقتی به کرمانشاه آمدیم متأسفانه عده‌ای در مقابل طرح و ایده ما جبهه گرفتند، اما به‌دلیل بالا بودن رزومه ما که یک تیم قوی متشکل از بچه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر بود، کار ادامه پیدا کرد. در سال ۹۷ به دلیل همین سنگ‌اندازی‌ها و عدم همکاری‌ها مجبور شدیم از پارک علم و فناوری کرمانشاه خارج شویم، اما یکسال بعد با توجه به تغییر مدیریتی در پارک علم و فناوری مجدداً کار آغاز شد و ظرف سه ماه در تمامی جشنواره‌های معتبر کشور رتبه برتر را کسب کردیم و اختراع ما ثبت شد. حدود ۱۶ سال است که کشور کانادا درحال تحقیق جهت رسیدن به این تکنولوژی است، اما هنوز نتوانسته به آن برسد.»

یک تبریک ساده هم نگفتند!

وی در خصوص همکاری نکردن مدیریت سابق پارک علم و فناوری با این گروه هم گفت: «در آن ایام ما می‌توانستیم مواد اولیه را با قیمت ۲ میلیارد تومان خریداری کنیم، اما اکنون باید ۶ میلیارد تومان هزینه کنیم. جدا از این مورد، یک سال توقف کار باعث شد که دیرتر به بحث اشتغال برسیم، اما خب پس از حضور مدیریت جدید در پارک علم و فناوری همکاری‌ها خوب بود و به کار سرعت دادیم.»

این پژوهشگر جوان کشور با گلایه از اینکه مدیران استانی از اختراع این تیم تحقیقانی استقبال نکردند، گفت: «من برنده پانزدهمین جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی، برنده جشنواره رینوتکس و جشنواره جامپ شدم، اما استاندار یا مدیران ارشد کرمانشاه حتی در حد پیامک، یک تبریک ساده هم نگفتند، در حالی که از سوی وزیر علوم و مدیران دیگر استان‌ها تقدیر شدیم.

این موضوع برای من جوان کرمانشاهی و امثال من که عضو بنیاد ملی نخبگان هستیم و برای اولین‌بار در جهان به یک اختراع رسیده‌ام، باعث دلسردی خواهد بود. فعالیت ما با وجود این بی‌مهری‌ها ادامه خواهد داشت، تسلیم نخواهیم شد و ان‌شاءالله به زودی خبر‌های خوبی را خواهیم داد.»

گفتنی است مرکز رشد واحد‌های فناوری جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه با حمایت مجموعه مدیران ملی و استانی و بهره‌مندی از امکانات و منابع جهاد دانشگاهی در تابستان سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

پس از آن پارک علم و فناوری دانشگاه کرمانشاه از سال ۱۳۸۵ با اخذ مصوبه استانی هیئت وزیران و با بهره‌مندی از قوانین حمایتی از جمله مزایای فعالیت در مناطق آزاد اقتصادی، وارد عرصه جدی حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان شد.

در حال حاضر هفت مرکز رشد، شامل مرکز رشد عمومی و مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در مرکز استان، مراکز رشد شهرستانی در شهرستان‌های کنگاور، اسلام‌آباد غرب، سنقروکلیایی، مرکز رشد واحد‌های فناوری کشاورزی و صنایع تبدیلی در شهرستان روانسر و مرکز رشد واحد‌های فناوری کشاورزی و صنایع تبدیلی در شهرستان سرپل ذهاب در زیر مجموعه پارک علم و فناوری کرمانشاه در حال فعالیت هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار