کد خبر: 1028285
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
نرخ هر کیلوگرم مرغ روز گذشته از محدوده ۳۵ هزار تومان عبور کرد، بدین ترتیب مرغ حتی از قیمت یورو هم جلو زد! در این میان با توجه به اینکه در ایام قرنطینه برای مبارزه با شیوع کرونا قرار داریم، انتظار می‌رود توجه دولت به تنظیم بازار‌ها بیشتر شود، زیرا مردم برای تأمین مایحتاج خود گا ه مقابل فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌هایی که کالا را اندکی ارزان‌تر عرضه می‌کنند، صف می‌بندند که صف‌هایی از این دست می‌تواند اثر قرنطینه را برای قطع زنجیره کرونا کاهش دهد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با وجودی‌که هفته گذشته قیمت مرغ در هرکیلوگرم در بازار حدود ۲۶ تا ۲۷ هزارتومان بود، روز گذشته به قیمت ۳۵ هزار تومان در هر کیلو گرم در خرده‌فروشی‌ها عرضه شد، با توجه به اینکه هر مرغ کامل به‌طور متوسط تقریباً ۲ تا ۳ کیلو است، نرخ یک مرغ کامل با هر کیلو گرم گوشت برابر شد.

رشد نرخ مرغ دارای دلایل متفاوتی است، از کاهش ارزش پول به دلیل رشد بدون پشتوانه یک تا ۲ درصدی ماهانه حجم نقدینگی که بگذریم، مواردی، چون کاهش جوجه‌ریزی در ۵/۱ ماه گذشته، افزایش نرخ نهاده‌های دامی، تأخیر در توزیع نهاده‌های دامی بین تولید کنندگان مرغ، تاخیر در تأمین، تخصیص و حواله ارز از سوی بانک مرکزی به حساب فروشندگان نهاده‌های دامی به واردکنندگان ایرانی یا وارد کنندگانی که بر اساس ارز یا اعتبار خود نهاده‌های دامی وارد کرده‌اند زمینه ساز افزایش نرخ مرغ در بازار خرده فروشی شده است. البته برخی کارشناسان معتقدند مجموعه‌های دولتی این روز‌ها روی اجرای طرح قرنطینه برای مهار کرونا تمرکز کرده‌اند و همین مقوله شاید توجه به تنظیم بازار مواد غذایی را از طریق نظارت و تأمین کالا در زنجیره تأمین، تولید و توزیع از نظر‌ها دور داشته است، از این رو با توجه به اینکه در دوره قرنطینه به سر می‌بریم، جای دارد در این دوران مایحتاج مردم با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

گفتنی است به دلیل افزایش نرخ کالا هایی، چون روغن، کره و مرغ مردم برای تهیه این کالا‌ها با نرخ ارزان‌تر مقابل خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌هایی که این کالا‌ها را ارزان‌تر عرضه می‌کنند صف می‌بندند که این دست اختلاف قیمت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تشکیل صفوف و انتقال هر چه بیشتر کرونا شود.

بی‌تدبیری وزارت جهاد رشد بی رویه قیمت مرغ را رقم زده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در خصوص وضعیت افزایشی قیمت مرغ اظهار داشت: به‌رغم اینکه دولت به زحمت ارز مورد نیاز تأمین نهاده‌های دامی را تأمین می‌کند، شبکه ناقص (نهاده-کالا) باعث شده است عملاً این ابزار منجر به تنظیم بازار و حمایت از بازار نشود.

حشمت‌الله عسگری افزود: سیستم بازارگاه به درستی عمل نمی‌کند و به آن نسبتی که نهاده یارانه‌ای تأمین می‌شود، مرغ یارانه‌ای از مرغدار تحویل گرفته نمی‌شود. اشتباه هم از آنجا ناشی می‌شود که ابتدا نهاده را به مرغدار تحویل می‌دهند، بعد دنبال آن‌ها می‌دوند.

عسگری گفت: نکته دیگر اینکه هدف از تأمین نهاده دولتی حمایت از مصرف‌کننده است نه تولید‌کننده و لذا سیستم توزیع نهاده باید تغییر کند و متناسب با جمعیت هر استان و نه مرغداری‌ها توزیع شود، به گونه‌ای که هر استان اختیار داشته باشد به مرغدارانی که به قیمت مصوب مرغ تحویل می‌دهند، همان روز نهاده در اختیار آن‌ها قرار دهد و استان‌ها اختیار تصمیم‌گیری در خصوص نهاده‌های خود را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران بیان داشت: روش موجود باعث شده است که استان‌ها مستقل عمل کرده و با اعمال محدودیت خروج مرغ از استان، تأمین مرغ استان‌های بزرگ به‌ویژه استان تهران را که فقط ۸ درصد نیازش را تولید می‌کند، با مشکل مواجه کنند، چرا که به‌رغم رشد قیمت‌ها جوجه‌ریزی کاهش یافته است لذا جوجه ریزی باید سرعت بگیرد و پروانه فعالیت مرغدارانی که در دو دوره پیاپی کاهش جوجه ریزی دارند باید باطل شود و ادامه این روند غلط به صلاح نیست و با قید فوریت باید اصلاح شود.

سوءمدیریت دلیل نابسامانی بازار است

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با «مهر» درباره افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: ما طی ماه‌های گذشته مرتب درباره وضعیت تأمین نهاده‌های دامی و تأثیر آن بر تولید هشدار داده بودیم‌و چنین وضعیتی را در بازار پیش‌بینی کرده بودیم.

حبیب اسدالله نژاد اضافه کرد: حتی زمانی که در سامانه بازارگاه اصلاحاتی انجام گرفت و مرغداران می‌توانستند به طور مستقیم نهاده دریافت کنند ما از مسئولان درخواست کردیم نهاده واحد‌هایی را که سن گله آن‌ها ٢٨ تا ۳۰ روز بود و در آذرماه وارد بازار می‌شدند، به صورت ١٠٠ درصد تأمین کنند تا بازار دچار کمبود نشود.

اسدالله نژاد تصریح کرد: کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در این حوزه منجر به کاهش تولید شد. البته شاید وزارت جهاد واقعاً نهاده‌ای نداشته که در اختیار تولیدکننده از طریق سامانه بازارگاه قرار دهد و این امر نیز ناشی از سوءمدیریت است، چرا که پیش‌بینی نیاز بازار و تأمین آن و جلوگیری از انحراف نهاده از ترخیص تا بازارگاه و سر در آوردن از بازار سیاه از وظایف دولتی است.

وی با بیان اینکه حدود ١١ ماه است که درباره وضعیت بازار نهاده‌های دامی به مسئولان هشدار می‌دهیم، گفت: وضعیت نهاده‌های دامی منجر به کاهش جوجه ریزی و کشتار مرغ در وزن پایین شده که این مسائل کاهش تولید را به دنبال داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار