کد خبر: 1025528
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
در حالی که مدت هاست حدود ۱۰‌میلیون تن کالا در گمرکات دپو شده و نگرانی‌ها در رابطه با احتمال متروکه شدن این کالا‌ها و ارائه آن‌ها به سازمان اموال تملیکی بالا گرفته‌است، رئیس‌جمهور به دستگاه‌های دولتی دستور داد در اسرع وقت تمامی موانع ترخیص کالا‌های مذکور رفع شود
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شاید اگر ۷‌میلیارد دلاری که ۲۵۰‌صادرکننده نمای کارتن‌خواب به کشور بازنگرداندند در موعد خود به کشور بازگشته بود، امروز با رسوب ۱۰‌میلیون تن کالا در گمرک و بنادر روبه رو نبودیم که در پی آن نگرانی‌هایی، چون پایان تاریخ انقضای برخی از کالاها، متروکه اعلام شدن برخی از کالا‌ها و ارائه آن‌ها به سازمان اموال تملیکی یا کمبود ارز جهت ترخیص کالا و ایجاد مشکل برای صنایع داخلی و بازار داخلی خلق شود. با این وجود با توجه به گلایه‌های اصناف مختلف در رابطه با طولانی شدن زمان ترخیص کالا‌های موجود در گمرکات و تلاش‌های مجلس برای ترخیص کالاها، روز گذشته رئیس‌جمهور وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد، جهادکشاورزی و بانک مرکزی را مکلف کرد در اسرع وقت موانع ترخیص این کالا‌ها را رفع کنند تا همزمان با اجرای تصمیمات برای تسهیل واردات و صادرات، بازار‌های ارز، سرمایه و کالا به ثبات و آرامش بازگردد.

رئیس‌جمهور اخیراً عنوان داشت که تحریم‌های ظالمانه امریکا ۵۰‌میلیارد دلار از درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت را غیب کرده‌است. علاوه بر این رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور در اتاق بازرگانی به نقش ویژه ارز‌های ناشی از صادرات نفت در پوشش هزینه‌های واردات و تنظیم بازار ارز اشاره کردند. در این میان در شرایطی که تجار بخش خصوصی معتقد بودند که بخشنامه‌های مکرر بانک مرکزی صادرکنندگان و واردکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده‌است، عبدالناصر همتی گفت: ۲۵۰‌صادرکننده با هویت کارتن‌خواب ۷‌میلیارد دلار ارزحاصل از صادرات کالا‌های غیر‌نفتی را به کشور بازنگرداندند.

وقتی خبر بازنگرداندن ۷‌میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات را در کنار دپو شدن ۱۰‌میلیون تن کالا درگمرکات و بنادر در کنار هم قرار می‌دهیم، شاید خروج سرمایه از ناحیه صادرات کالا و عدم عودت ارز‌های صادراتی یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در بازار داخلی و همچنین کمبود ارز جهت ترخیص کالا‌های رسوب شده در گمرکات و بنادر باشد، اما با توجه به اینکه نگرانی‌ها در رابطه با خراب شدن برخی از کالا‌های موجود در گمرک بالا گرفته‌است و برخی از صنایع، چون کارخانجات روغن و همچنین دام و طیور و آبزی‌پروری از عدم ترخیص به موقع کالا‌های موجود در گمرکات و گرانی مواد اولیه در بازار داخلی گلایه‌مند بودند، گویا رئیس‌جمهور شخصاً در این حوزه ورود کرده‌است.

رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط رو به بهبود وضعیت منابع ارزی و حرکت مثبت تولید و صادرات کشور و تقویت مناسبات خارجی همزمان با اجرای تصمیمات برای تسهیل واردات و صادرات ابراز امیدواری کرد که بازار‌های ارز، سرمایه و کالا به ثبات و آرامش باز‌می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور، روز یک‌شنبه در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش اقدامات انجام شده برای ترخیص سریع‌تر کالا‌های اساسی و مواد اولیه کارخانجات از گمرک، تأکید کرد که تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت برای استفاده از ارز صادراتی و ارز متقاضی جهت تأمین کالا‌های ضروری و نیاز‌های وارداتی واحد‌های تولیدی، باید به طور کامل و سریع اجرایی شود و هرگونه کندی یا ناهماهنگی در این خصوص به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و جهادکشاورزی را مکلف کرد در اسرع وقت موانع ترخیص این کالا‌ها را رفع کنند و از بانک مرکزی خواست همکاری لازم را معمول دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه تأمین معیشت جامعه دغدغه نخست دولت و نظام است، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مواد غذایی مردم به اندازه کافی در داخل تولید می‌شود، لذا نباید ناهماهنگی‌ها در زمینه کالارسانی و توزیع این کالا‌ها موجب بی‌ثباتی قیمت‌ها و ایجاد مشکل برای مردم شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نوسانات اخیر برخی از اقلام اساسی مانند گوشت قرمز ناشی از برخی ناهماهنگی‌ها در شبکه تأمین و توزیع است و باید هرچه زودتر چنین مشکلاتی توسط وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی برطرف شود. سایر دستگاه‌های مرتبط نیز موظفند در تنظیم بازار با وزارت صمت هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند.
 
نظارت بر نرخ کالا‌های ترخیصی

هر چند برخی از کارشناسان مدعی هستند که علت همکاری نکردن بانک مرکزی در تأیید ترخیص کالا‌های دپو شده در گمرکات و بنادر مشکلات ناشی از مشخص نشدن منشأ ارز واردات کالا است و عده‌ای هم معتقدند بازنگشتن ۷‌میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات کالا‌های غیر‌نفتی دلیل عدم تخصیص ارز یا تأیید کد ساتا برای ترخیص کالا‌های دپو شده در گمرکات و بنادر است، اما باید توجه داشت برخی از این کالا‌ها با ارز ارزان وارد کشور شده‌اند، از این رو دولت باید روی قیمت کالا‌های ترخیصی در شبکه عمده فروشی و خرده فروشی نظارت کند تا کالا با نرخ مناسب دست مصرف کننده برسد و نه با ارز ۲۸‌هزار تومانی.

نهاد‌های نظارتی ورود کنند

از سوی دیگر باید توجه داشت برخی از کالا‌ها در گمرکات آنقدر رسوب شده‌اند که احتمال دارد سریعاً متروکه اعلام شوند و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند. از این رو از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و نهاد‌های نظارتی درخواست می‌شود روی ترخیص این دست کالا‌ها نظارت دقیق داشته باشند.

در همین رابطه جمال ارونقی -‌معاون فنی گمرک ایران- در رابطه با متروکه شده برنج‌های رسوبی در گمرک در گفتگو با یکی از رسانه‌های داخلی گفت: صدور کد تخصیص ارز به هیچ عنوان به معنای مجوزی برای ترخیص برنج‌های دپو شده در گمرک نیست و ما هیچ اختیاری برای ترخیص این برنج‌ها با صدور کد تخصیص نداریم و فقط باید کد رهگیری بانک (کد ساتا) صادر شود، بنابراین با صدور کد تخصیص مشکلی برای ترخیص برنج‌ها حل نخواهد شد.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه برنج‌ها از مدت‌ها قبل به گمرک اظهار شده‌اند و ترخیص آن‌ها صورت نگرفته و در حال حاضر انجمن واردکنندگان برنج عدم تمایل خود برای ترخیص را اعلام کرده‌است، گفت: بر این اساس گمرک ایران طبق قوانین امور گمرکی اقدام کرده و قانون متروکه را با رعایت مقررات مربوطه برای برنج‌های رسوبی در گمرک اعمال خواهد کرد.

وی یادآور شد: در صورتی که گمرک برنج‌های دپو شده که حدود ۲۳۰‌هزار تن برآورد می‌شود را متروکه اعلام کند، آنگاه این برنج‌ها برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار