کد خبر: 1023147
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
محمد امامی در دفاعیات خود مدعی شد که من به بیت‌المال یک ریال بدهکار نیستم که هیچ، طلبکار هم هستم و حاضرم این ادعا را اثبات کنم! وی در ادامه دفاعیات خود چیزی را ثابت نکرد، اما باز هم مدعی شد که بهترین ملک را به بانک دادم و بدهی را تسویه کردم و به بانک علاوه بر ملک، پول نیز دادم. رئیس دادگاه هم خطاب به امامی گفت که شما دوست دارید حرف‌هایی بزنید که مستندی برای آن نیست!
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده به ریاست قاضی مسعودی‌مقام روز گذشته برگزار شد.

حمله به نماینده دادستان

در ابتدای جلسه، محمد امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: «در ابتدا سخنم با اهالی رسانه است. بدیهی‌ترین خواسته من این است که به همان میزان که کیفرخواست را پوشش دادید دفاعیات من را نیز پوشش دهید. بزرگ‌ترین مشکل من طی این چند سال بایکوت رسانه‌ای بوده است. من از کودکی کار کردم و ساخته‌ام و می‌سازم. تشنه شهرت نبودم و نیستم و از دقایق زندگی برای تحقق رؤیاهایم استفاده کردم و کارنامه‌ام مستندترین متن دفاعیه من است.»

وی افزود: «آقای قهرمانی در تلاش هستی که زمینه برچیده شدن سفره صد‌ها نفوذ را فراهم کنی و آنچه گفتی و کردی فساد‌ستیزی نبود. من نیز امکان دادخواهی از خدا را داشتم و تا جایی که توانستم از جهان تصویر زیبا و امید‌بخش ساختم. دادستان وقتی ورود می‌کند که حق کشی عمومی صورت گرفته‌باشد. آقای قهرمانی در همین حوالی مردی را می‌شناسم که کارآفرین است و جایزه دریافت نمود و قربانی هیاهویی شد که شما ساختید؛ او کسی نیست جز سید محمد امامی مالک تصویرگستر پاسارگاد.»

دروغ‌ها را بی‌جا، جابه‌جا نکنید!

امامی گفت: «اردیبهشت سال ۹۶ پس از شش ماه سخت در زندان وقتی به کانادا برگشتم در دانشگاه تورنتو وقتی از علت بازداشت من پرسیده شد، گفتم که قوه قضائیه با عدالت کارش را انجام می‌دهد و غیرتم اجازه نداد که بی‌اخلاقی عده‌ای را به نام کشور حساب کنم و حیثیت نظام و ایران لکه‌دار شود. نمی‌دانم چه دفاعی کنم، چون نمی‌دانم چه پرونده‌ای دارم؛ چراکه اصلاً پروند‌ه‌ای ندارم و این پرونده نیست، من با موجودیت واقعی سر و کار ندارم.»
وی خطاب به نماینده دادستان گفت: «اگر من حقی بر گردن بیت‌المال دارم تو به باور و اعتقاد مردم بدهکاری. پیچیده کردن پرونده حقیقت را گم نمی‌کند. هر چیزی تاریخ مصرف دارد، کمی این شانتاژ‌ها نخ‌نما شده‌است. دروغ‌ها را بی‌جا، جابه‌جا نکنید، نشر اکاذیب و اتهام بی‌دلیل حکم تولد یک شایعه را دارد.»

امامی در ادامه بیان داشت: «با تمام اجحافی که به من رفت جام شوکران را نوشیدم و امروز در محضر دادگاه هستم. آقای قهرمانی باید پاسخگوی فعل‌ها و ترک‌فعل‌هایش باشد. سه سال است بازداشت هستم. من دو بار آمدم دفتر شما آقای مسعودی‌مقام، اما شما حتی یک دقیقه هم به من اجازه صحبت ندادید.»

اینجا دفاع کن نه در دفتر من

قاضی مسعودی مقام هم پاسخ داد: «صحبت و بیان دفاعیات باید در جلسه رسیدگی در دادگاه باشد. شما می‌توانید دفاعیات خود را مطرح کنید؛ به طور مثال بگویید که علیه من سندسازی شده‌است، اما نمی‌توانید کلی گویی کنید؛ پرونده قضات متعدد داشته و آقای قهرمانی به عنوان نماینده دادستان باید از کیفرخواست دفاع کند و ممکن است شما از ادله مطرح شده از جانب وی ایراد بگیرید؛ بنابراین می‌توانید یک به یک این ایرادات را در قالب دفاعیات خود مطرح کنید.

اگر وارد شوید و توضیح دهید که چقدر مستندات دارید و چه دلایلی را ارائه می‌دهید مفید است.»

امامی گفت: «از بنده نخواهید که جزء به جزء وارد شوم! آقای قهرمانی دروغ گفته و مسائل کلی‌تر از این را نیز مقرون به واقع نمی‌گوید.»

رئیس دادگاه اظهار کرد: «ما بر اساس کیفرخواست اقدام می‌کنیم.»

به حساب هرکس بخواهم پول واریز می‌کنم

امامی گفت: «از سال ۹۵ تا امروز نامه‌های متعددی را برای مسئولان بانک نوشتم و املاکم را در بهترین نقاط تهران و لواسان به نام بانک زدم. بنده در سال ۹۵ در جشنواره کن بودم که رئیس شعبه اسکان بازداشت شد. در تیر ماه نیز زاهدی بازداشت شد و در مرداد ماه نیز خانواده غندالی بازداشت شدند. مهر نیز خودم بازداشت شدم و سپس آزادم کردند و به کانادا رفتم و بازگشتم. در نتیجه هیچ دلیلی نداشت تا با این لباس در اینجا حاضر باشم. بعد هم من و حاجیان (وکیل سابق حسین هدایتی) از آقای قهرمانی شکایت کردیم.»

رئیس دادگاه اظهار کرد: «زمانی که شما دفاعتان روند منطقی داشته‌باشد، پاسخ نیز دارد، شما بگویید نسبت این تسهیلات که در بند بند کیفرخواست آمده، پاسختان چیست و نماینده دادستان نیز باید توضیحات خود را ارائه دهد.»
امامی گفت: «جلسه قبل نماینده دادستان گفت بنده وام گرفته‌ام و به حساب هنرپیشه‌ای ریختم، در حالی که با من قرارداد نداشته‌است. حال می‌خواهم بدانم آیا شما قراردادی از من خواستید که من به شما ندادم؟ همچنین بگویید آن دختر ۱۴ ساله که پول به حساب وی ریخته شده‌است، کیست؟ این دختر، دختر مدیر مالی بنده است. من حق دارم به حساب دیگری پول واریز کنم و این برای من منع قانونی ندارد.»

بی‌خبری امامی از تسهیلات دریافتی

در ادامه متهم خطاب به قاضی گفت: «نماینده دادستان به شما دسترسی دارند، اما من و وکیلم این دسترسی را نداریم.»

قاضی به وی گفت: «دسترسی شما در جلسه دادگاه است؛ اگر حرف محرمانه دارید لایحه بدهید. ضمن آنکه آقای قهرمانی نیز هیچ زمانی درباره پرونده شما به بنده مراجعه نکرده است.»

قاضی مسعودی مقام در ادامه جلسه دادگاه بیان داشت: «آقای امامی شما باید از کیفرخواست دفاع کنید، اما از قبل از ساعت ۹ تا الان که حدود ساعت ۱۱ است هنوز در خصوص کیفرخواست صحبت نکرده‌اید.»

قاضی گفت: «چه میزان تسهیلات اخذ کردید؟»

متهم گفت: «نمی‌دانم.»

قاضی مسعودی مقام گفت: «تحت چه عنوانی این تسهیلات را اخذ کردید؟»

متهم امامی گفت: «تحت عنوان شرکت سون که عضو هیئت‌مدیره آن بودم این تسهیلات ر ا اخذ کردم؛ شرکت سون ۲۰ میلیارد تومان سرمایه داشت و می‌توانست تا ۲۰۰ میلیارد تسهیلات بگیرد و وثایق کافی هم داشته است.»

به خاطر پدرم تسویه کردم!

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم امامی گفت: «شما گفتید که ۲۰ میلیارد سپرده قبل از تسهیلات داشتم و ۵۰ میلیارد هم میزان تسهیلات بود؛ وثایق آن چه بود؟»

امامی گفت: «سپرده نقدی ۲۰ میلیاردی و ۵ میلیارد نیز سپرده از محل تسهیلات که آقای قهرمانی گفت این میزان را هادی رضوی تأمین کرده‌است.»

امامی در ادامه گفت: «من وامم را به‌خاطر پدرم تسویه کردم وگرنه نمی‌کردم! چراکه همه زندگی من پدرم هست و من با اکراه این کار را کردم. این بوی تعفن پرونده‌سازی است که بلند شده‌است.»

وی خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: «شجاعت شما در این است که بگویید در این صد آدم که محکوم کردم راجع به یک نفر اشتباه کردم، من یک ریال به فرهنگیان بدهکار نیستم. من به بیت‌المال یک ریال بدهکار نیستم که هیچ، طلبکار نیز هستم و حاضرم این ادعا را اثبات کنم، بهترین ملک را دادم و بدهی سون را تسویه کردم، من به بانک علاوه بر ملک پول نیز دادم.»

وکیل مدافع بانک سرمایه هم ضمن قرار‌گیری در جایگاه گفت: «آقای امامی موضوع را شخصی کردند که لازم است به ایشان بگویم به جای نوشیدن جام شوکران منابع مالی تاراج رفته بانک سرمایه را بازگردانید. سناریویی که نوشتید مربوط به سالن تئاتر بود، نه سالن دادگاه.»

در جریان برگزاری دادگاه محمد امامی و دیگر متهمان در نوبت بعدازظهر، قاضی مسعودی مقام از قهرمانی نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد و به ادامه توضیحات خود بپردازد.

قهرمانی خطاب به قاضی گفت: «از شما می‌خواهم که در این موضوع، ادله سختگیرانه از من بخواهید و از وکیل متهم نیز می‌خواهم اگر هر ایرادی به صحبت‌های من دارند، آن را مطرح کنند.»

نماینده دادستان گفت: «آقای امامی ٥٠میلیارد تومان تسهیلات گرفت و باید در زمان سررسید ٦٥ میلیارد تسویه می‌کرد، اما به جهت خودرو‌های نذری که پخش می‌کردند این مبلغ تسویه نشد.»

قهرمانی در ادامه اظهار داشت: «فاکتور تسهیلاتی که صادر شده برای کنجاله ذرت برزیلی بوده‌است؛ آقای امامی ذرت برزیلی کجای کار شما بوده‌است؟ آیا ذرت‌فروشی هم می‌کردید؟ چرا پول به حساب شرکت مهام‌مهرپویان که صادرکننده فاکتور بوده نرفته و به حساب شما آمده‌است؟

یک بخش از پول نیز به حساب شرکت بیستا رفته که امامی و همسر اول وی جزو هیئت مدیره آن بوده‌اند؛ یک بخش از پول به حساب شرکت روژین تجارت کیش رفته که امامی مدتی عضو هیئت‌مدیره آن بوده‌است؛ بخشی از تسهیلات به حساب مهدی محمدی رفته‌است. مهدی محمدی مسئول خرید هدایایی بود که امامی می‌خواسته بذل و بخشش کند؛ مثلاً ماشینی که امامی به زاهدی داده از طریق مهدی محمدی تهیه شده‌است یا اینکه مهدی محمدی ساعت‌های لوکس و گرانقیمتی را از سوئیس می‌آورده و امامی این ساعت‌ها را به افرادی هدیه می‌داده‌است؛ یک بخش از پول به حساب خود امامی رفته است.»

از صبح تا کنون در حال توهین کردن هستید

قهرمانی تصریح کرد: «وی در سال ۹۳ مشاور بازاریابی بانک سرمایه و کنار دست بخشایش بوده‌است. ما سه، چهار سال با این پرونده زندگی کردیم و ابعاد آن پیچیده‌است.»

در ادامه قاضی از متهم امامی خواست در جایگاه قرار گیرد و در مورد شرکت سون قشم توضیح دهد.

متهم در جایگاه قرار گرفت و خطاب به قاضی گفت: شما جانبداری می‌کنید!

قاضی مسعودی مقام هم گفت: «از صبح تا کنون در حال توهین کردن هستید و من چیزی به شما نگفتم؛ هزاران صفحه مطلب درباره شما بود، اما من گفتم که آن‌ها را وارد کیفرخواست نکنند تا در مراجع مربوطه رسیدگی شود.»
قاضی مسعودی‌مقام با اعلام ختم جلسه دادگاه اعلام کرد که جلسه بعدی دادگاه روز چهارشنبه صبح برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار