کد خبر: 1019810
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
پاسخ موشکی به عادی‌سازی بحرین و امارات
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایان سفرش به واشنگتن و امضای توافق عادی‌سازی با امارات و بحرین وعده کرد شهروندان اسرائیلی خیلی زود «ثمره» این توافق‌ها را خواهند دید. در واشنگتن هم رئیس‌جمهور امریکا سرخوش از توافق سه شنبه شب، گفته که هفت هشت کشور دیگر به روند عادی‌سازی خواهند پیوست، اما در سرزمین‌های اشغالی، خشم فزاینده از عادی‌سازی جریان دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اگر توافق‌های سال ۱۹۹۳ معروف به اسلو، ۱۲ سال بعد، منجر به عقب‌نشینی تاریخی تل‌آویو از غزه شد، حالا فلسطینیان در سایه توافق سه شنبه شب می‌گویند که نبرد را به کرانه باختری خواهند کشاند؛ جایی که به گفته «محمد الهندی» از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین، آغاز پایان پروژه صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش «جوان»، سه شنبه همزمان که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حیاط جنوبی کاخ سفید توافق عادی‌سازی را به وساطت ترامپ با وزیران امور خارجه امارات و بحرین امضا می‌کرد، شهرداری تل‌آویو نمای ساختمان خود را با کلمه «صلح» به سه زبان انگلیسی، عربی و عبری روشن کرد تا امضای این توافق را جشن بگیرد. ساعتی قبل از این نورافشانی، بنیامین نتانیاهو در مراسم امضای توافق عادی‌سازی در کاخ سفید، با استفاده از لفظ عربی «سلام علیکم» بر دوستان اسرائیل در خاورمیانه، اوج خشنودی و جدی بودن این توافق را با زبانی سمبلیک بیان کرد. نتانیاهو دیروز هم بعد از ترک واشنگتن به مقصد تل‌آویو، وعده کرد که شهروندان اسرائیلی خیلی زود «ثمره» توافق‌های صلح با امارات و بحرین را خواهند دید. او سفر سه شنبه به واشنگتن را سفری «تاریخی» خواند و تأکید کرد: «درحالی که سند‌های توافق صلح را با دو کشور عربی امضا کردیم، شهروندان اسرائیلی «ثمره» این توافق‌ها را خیلی زود خواهند دید، اما این «ثمره» برای نسل‌های آتی نیز باقی می‌ماند. تمام کسانی که در مراسم شرکت کرده بودند فهمیدند که ما «تحول استراتژیکی» را به نفع اسرائیل و به «نفع صلح»‌محقق کردیم.» او گفت: «به وطن بازمی‌گردم درحالی که سه مأموریت به دوش دارم؛ اول مبارزه با کرونا، دوم مبارزه با تروریسم و سوم ادامه گسترش دایره «صلح». ترامپ هم گفته که دست کم هفت الی ۹ کشور خود را برای پیوستن به دومینوی صلح آماده می‌کنند. ترامپ که روز چهار شنبه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، وعده کرده که عربستان سعودی به زودی و در وقت مناسب به روند صلح خواهد پیوست.

پیام موشکی

ورای این موضع‌گیری ها، اوضاع حول توافق عادی‌سازی، نه چندان بر وفق مراد اسرائیل بود و نه دو شیخ‌نشینی که بعد از مصر و اردن، به عنوان سومین و چهارمین کشور‌های عربی وارد دومینوی عادی‌سازی شدند. تقریباً همزمان با امضای توافق عادی‌سازی در واشنگتن، چند راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های اشدود و عسقلان شلیک شد که به گفته برخی منابع خبری حداقل شش شهرک‌نشین صهیونیست در این شلیک‌ها مجروح شده‌اند. ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای شلیک این موشک‌ها از غزه را تأیید و حماس را مسئول این شلیک‌ها دانسته است. در این بیانیه آمده است: «شب گذشته حدود ۱۵ راکت از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد. [بعد از آن]، جنگنده‌ها و بالگرد‌های رزمی ارتش اسرائیل تعدادی از اهداف گروه حماس در نوار غزه را هدف گرفتند.» شلیک این موشک‌ها به قدری مراسم عادی‌سازی را تحت تأثیر قرار داد که نتانیاهو مجبور به واکنش شد و گفت: «تعجب نمی‌کنم که تروریست‌های فلسطینی طی حضور من در این مراسم تاریخی اراضی‌مان را هدف موشک‌های خود قرار دادند. آن‌ها می‌خواهند صلح را به عقب برگردانند، اما موفق نخواهند شد.» او تأکید کرد: «ما تمام کسانی را که دست‌شان را برای «تجاوز» علیه ما دراز کنند مورد حمله قرار داده و دستان‌مان را به سمت تمام کسانی که به دنبال «صلح» با ما باشند، دراز می‌کنیم.»

خبری از توقف الحاق نیست

این تلخکامی فقط به نتانیاهو محدود نماند و ۱۲ ساعت از امضای توافق عادی‌سازی نگذشته، با انتشار متن توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، مشخص شد در توافقنامه‌های امضا شده، نامی از طرح الحاق یا کشور فلسطین برده نشده است. امارات از روز‌های آغازینی که ترامپ توافق عادی‌سازی را اعلام کرده بود، برای قانع کردن جهان عرب گفته بود این توافق در ازای لغو طرح الحاق انجام شده، ولی مقام‌های بلندپایه اسرائیلی چنین مابه‌ازایی را رد کرده‌اند. گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن و نماینده این رژیم در سازمان ملل گفت که وی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرده و طرح الحاق از دستور کار حذف نشده است و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بررسی خواهد شد. یاریو لوین، رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) هم گفته است: «از طرح الحاق کوتاه نیامده‌ایم. روند الحاق طی یک روز انجام نخواهد شد.» «یائیر لاپید» رئیس حزب یش‌عاتید و رئیس فراکسیون احزاب اپوزیسیون در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) از توافق عادی‌سازی استقبال کرده، ولی گفته که معتقد است اسرائیل باید همزمان مذاکرات سازش با فلسطینی‌ها را نیز از سر بگیرد، این در حالی است که به گفته او، «بنیامین نتانیاهو» کوچک‌ترین تمایلی برای مذاکره با فلسطین ندارد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در سرمقاله خود پا از این هم فراتر گذاشته و نوشته در حالی که قرار بود اسرائیل طرح اشغال کرانه باختری را اجرا نکند، حقیقت کاملاً عکس این قضیه است. بر اساس توافقات ۱۹۹۳ اسلو، کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» تقسیم می‌شد؛ منطقه «الف» از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه «ب» از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه «ج» از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود، اما هاآرتص در گزارش خود نوشته، گرچه در پیمان اسلو، منطقه «ج» تحت کنترل اداری و امنیتی اسرائیل تعریف شده، اما در حقیقت این یک تعریف موقتی بوده که هدف آن برنامه‌ریزی برای استقرار مجدد و تدریجی نیرو‌های جنگ اسرائیل در این منطقه بوده است. به نوشته هاآرتص، کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس که از این توافق حمایت می‌کنند و از نظر فلسطینیان و اسرائیلی‌ها نیز روشن است که منطقه «ج» درون دولت فلسطین خواهد بود تا در کنار اسرائیل ایجاد شود، اما تل‌آویو نه تنها کنترل اداری و امنیتی خود در آنجا را تداوم بخشیده بلکه به طور مداوم از طریق روش‌های اداری و نظامی به دنبال کاهش تعداد فلسطینیانی است که در آنجا زندگی می‌کنند و همچنین از توسعه و ساخت و ساز‌های ضروری ناشی از نیاز‌های جمعیت حفاظت‌شده در این منطقه جلوگیری می‌کند و از تعهدات خود به عنوان یک قدرت اشغالگر شانه خالی می‌کند.

آمادگی برای مرحله پسا عادی‌سازی

تحت چنین شرایطی، به فاصله کوتاهی بعد از توافق عادی‌سازی روز سه شنبه در کاخ سفید، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این توافق نیز مانند توافقات صلح اسرائیل و تشکیلات خودگردان لغزنده است. نشست دو هفته قبل ۱۵ گروه فلسطینی در بیروت نشان داد که آن‌ها خود را پیشاپیش برای مرحله بعد از بعد عادی‌سازی آماده می‌کنند. بعد از حملات راکتی سه شنبه شب به شهرک‌های اشدود و عسقلان که کسی آن‌ها را به عهده نگرفته، جنگنده‌های اسرائیلی غزه را بمباران کردند و مقاومت فلسطیینی‌ها به این حملات پاسخ داد. «محمد الهندی» عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به این پاسخ راکتی فلسطینیان گفت که فلسطینی‌ها غرور بیش از حد امریکا و رژیم صهیونیستی را در هم خواهند شکست. بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، الهندی همچنین در واکنش به امضای توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین و رژیم صهیونیستی وعده کرد: «نبرد در مرحله آینده در کرانه باختری خواهد بود، جایی که [رژیم]اشغالگر در آنجا به عنوان قلب پروژه صهیونیستی فعالیت می‌کند، مقاومت کرانه باختری آغاز پایان پروژه صهیونیستی خواهد بود.»‌اوضاع حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی هم چندان پایدار نیست. سایت‌های شبکه‌های اجتماعی ویدئویی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد گروهی از فعالان اسرائیلی شهر نتانیا در شمال اسرائیل پرچم‌های امارات و بحرین را پایین کشیده و جای آن پرچم فلسطین را برافراشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار