کد خبر: 1019809
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
عباس حاجی نجاری
خیمه‌شب‌بازی ترامپ و نتانیاهو با دست‌نشاندگانی از رژیم‌های امارات و بحرین برای آشکارسازی یک سازش دیرینه، آن‌قدر رسوا بود که بن زاید و بن عیسی ترجیح دادند برای کاهش حساسیت‌های مسلمانان و آزادیخواهان جهان وزرای خارجه‌شان را به واشنگتن بفرستند تا در کنار ترامپ و نتانیاهو عکس یادگاری بگیرند و اعتبار اعراب را برای پیروزی ترامپ در انتخابات آینده امریکا و تحکیم موقعیت متزلزل نتانیاهو در رژیم صهیونیستی هزینه کنند. این در حالی است که امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در ورای این بهره‌برداری برای چالش آفرینی در جهان اسلام و منطقه غرب آسیا نقشه‌های شومی در سردارند که بخشی از آن را این روز‌ها رونمایی کرده‌اند.

تشدید اختلاف میان کشور‌های عربی و مسلمان، خوار و ذلیل سازی و تحقیر سران کشور‌های عربی در برابر صهیونیست‌ها برای پذیرش این سازش، تلاش برای به انزوا کشاندن مقاومت فلسطین و به‌تبع آن لگدمال کردن حقوق فلسطینیان و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی و... تنها گوشه‌ای از سهمی است که سران مرتجع عرب و حامیانشان از این سازش می‌برند.

ترامپ برای جا انداختن این توافق تهدید نمایی روند تحولات منطقه را به اوج رسانده و با تحقیر سران امارات و بحرین در سخنانی مدعی می‌شود که امارات و بحرین می‌دانند که اگر من انتخاب نشوم فاتحه آن‌ها خوانده است، برای همین در کمتر از دو ماه مانده به پایان دوره اول، هر امتیازی که لازم باشد می‌دهند؛ و وزیر خارجه امریکا نیز در جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه قطر از کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس می‌خواهد که اختلافات را کنار گذاشته و علیه ایران متحد شوند.

اما رادیو فردا در تحلیلی بعد دیگری از این توافق را آشکار کرده و با ادعای اینکه این توافق، خط مقدم رویارویی را از مدیترانه به خلیج‌فارس منتقل می‌کند می‌نویسد امضای قرارداد عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحد عربی در مراسم روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر در کاخ سفید، علاوه بر هموار ساختن مسیر چند کشور دیگر مسلمان برای پیمودن راه مشابه «خط مقدم» رویارویی نظامی احتمالی اسرائیل و ایران را از مرز‌های آن کشور به آب‌های خلیج‌فارس منتقل و دکترین نظامی جمهوری اسلامی را یکسره متحول خواهد ساخت.

باوجوداین فضاسازی و جنگ روانی کوشنر و نتانیاهو و...، علاوه بر پاسخ صریح و روشن نیرو‌های مقاومت فلسطین، حتی دیگر جریان‌های فلسطینی، بسیاری از کشور‌های عربی و مسلمان نیز آن را برنتافته ونشان داده‌اند که با آن مسیر زاویه‌دارند. محمد اشتیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، روز سه‌شنبه را روز سیاهی در تاریخ امت عربی و اعلام شکست اتحادیه عرب دانست و گفت: اتحادیه عرب دیگر اتحادیه نیست و به عامل تفرقه و تخریب همبستگی عربی تبدیل‌شده است. این روز هم به تقویم درد و رنج فلسطین و کارنامه شکست‌های عربی اضافه می‌شود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و دولت‌های بحرین و امارات عربی متحده واکنش نشان داد و نوشت: «بدون پایان یافتن اشغال، و رعایت کامل حقوق مردم فلسطین، صلح و امنیت و ثبات برای هیچ‌کس در کار نخواهد بود.».

اما به‌رغم برنامه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی و مرتجعین عرب و مصائبی که این سازش برای جهان اسلام و کشور‌های عربی دارد، آن را باید آغاز فصلی جدید در جهان اسلام و کشور‌های عربی دانست، دورانی که روزنامه القدس العربی از قول «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور سابق تونس از آن به‌عنوان زمینه‌ساز موج سوم انقلاب‌های عربی نام می‌برد. او تأکید می‌کند که توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط که برخی رژیم‌های استبدادی با رژیم صهیونیستی امضا کرده‌اند، در آینده از بین خواهند رفت. المرزوقی با اشاره به اینکه موج سوم انقلاب‌های عربی درراه است، گفت: همان دلایلی که باعث ایجاد موج دوم انقلاب عربی در سودان، عراق و لبنان پس از موج اول انقلاب در این کشور‌ها شد، هنوز هم وجود دارد به‌ویژه اینکه فساد، استبداد، سرکوبگری، فقر و عدم اقدام رژیم‌های استبدادی به اجرای اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و آشتی با ملت‌ها همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور سابق تونس همچنین می‌افزاید: توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط بین رژیم‌های استبدادی عربی و رژیم صهیونیستی امضا می‌شود و این رژیم‌ها هرگز در تحمیل این عادی‌سازی روابط بر ملت‌های خود موفق نخواهند بود چراکه این ملت‌ها با تسلیم شدن در برابر رژیم صهیونیستی و برقراری هرگونه رابطه‌ای با این رژیم مخالف هستند.

پیامد‌های مثبت این سازش را به شرح زیر می‌توان برای جهان اسلام برشمرد: ۱. تقویت وحدت و انسجام میان نیرو‌های فلسطین و تشکیل رهبری ملی واحد برای مقاومت فلسطین گام مهمی است که آغازشده است. «عزام احمد» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش و کمیته مرکزی جنبش فتح از تشکیل رهبری ملی واحد برای مقاومت مردمی در فلسطین خبر داد. «عزام احمد» در گفتگو با تلویزیون فلسطین خواستار پایان شکاف و اختلاف بین فلسطینی‌ها شد و تأکید کرد: همین امروز باید دودستگی و اختلافات پایان یابد و آشتی و شراکت ملی محقق شود.
۲. تقویت همگرایی و انسجام میان نیرو‌های جبهه مقاومت. دیدار سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه در هفته گذشته در لبنان نشانگر آغاز فصل نوینی در تحولات معطوف به مقاومت است. اولین پیام دیدار نصرالله و هنیه این است که اقدام مشترک ترامپ و سران امارات و بحرین و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط، با هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌های کم‌سابقه اعضای جبهه مقاومت روبه‌رو شده است

۳. قطع امید مردم فلسطین از کشور‌های مرتجع عربی با اتکا به ظرفیت‌های درونی و کشور‌های حامی مقاومت نظیر جمهوری اسلامی ایران از پیامد‌های دیگر این سازش خائنانه است.

۴. تضعیف جناح سازشکار در میان مردم فلسطین و تقویت موقعیت نیرو‌های جبهه مقاومت، سبب تحول درروند برنامه‌های مقاومت فلسطین می‌شود، مقاومتی که در عین پیروزی در جنگ‌های ۲۲ روزه و ۵۰ روزه و... اکنون به آن‌چنان برتری موشکی دست‌یافته که تمامی نقاط سرزمین‌های اشغالی را می‌تواند هدف قرار دهد.

۵. تقویت الگوی مقاومت به‌جای الگوی تسلیم در جهان عرب. آنچه درروند حقارت‌بار شکل‌گیری این سازش اتفاق افتاد -که مبنای آن تأکید بر همان واژگان گاو شیرده و تثبیت تسلط امریکا برای حکام مفلوک منطقه بود- نشان داد که این روند نقطه آغازی برای تحقیر بیشتر کشور‌های عربی آن‌هم نه‌تن‌ها توسط امریکا، بلکه پس‌ازاین رژیم‌های مرتجع باید تحقیر صهیونیست‌ها را نیز تحمل کنند.

۶. فلسطینی‌ها و مردم دیگر کشور‌های عربی و مسلمان با این سازش به این درک رسیدند که برای دفاع باید به خود و کشور‌های حامی مقاومت نظیر جمهوری اسلامی ایران متکی باشند، نکته‌ای که تلاش ترامپ و نتانیاهو برای تهدید نمایی این سازش علیه نظام جمهوری اسلامی، به آن کمک می‌کند.

۷. سلب اعتبار و امنیت از حکام مرتجع و حامیان خائنان به فلسطین در زمره اولین آورده‌های این سازش است. عدم جرئت بن زاید و بن سلمان و بن عیسی برای حضور در این مراسم فرمایشی و اعزام افراد دون‌پایه‌تر در نشست ترامپ، ناشی از این نگرانی است.

۸. اما مهم‌ترین تحول در این عرصه تغییر در جبهه‌بندی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) وجهان اسلام است. درحالی‌که در سال‌های اخیر تمام تلاش امریکا و متحدانش ایجاد دوقطبی میان ایران و اعراب و یا شیعه و سنی بود و تلاش داشت که ایران را مهم‌ترین تهدید برای اعراب و اهل سنت معرفی کند. این سازش، نقطه آغازی برای تغییر در آرایش منطقه و تحکیم دوگانه‌هایی نظیر «حامیان واقعی مقاومت فلسطین و خائنان به مقاومت فلسطین» یا دوگانه «مقاومت و ذلت» خواهد بود. اهتمام نیرو‌های جبهه مقاومت در فرهنگ‌سازی نسبت به این تحول و تجهیز ظرفیت نیرو‌های میدانی، چشم‌اندازی روشن را در پیش روی مقاومت خواهد گشود. تحولی که با دیدار سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه کلید خورد و در عرصه اقدام نیز نیرو‌های میدانی مقاومت تکلیف خود را می‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار