کد خبر: 1000534
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
اردشیر زاهدی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی جملاتی را در دفاع از ایران بیان کرده است که تعجب برانگیز و جالب توجه بوده است. نه از آن رو که ایران اینگونه است یا نه، بلکه از آن جهت که یک نفر از منسوبان خاندان پهلوی توانسته به موقعیتی که امروز ایران در آن قرار دارد، اذعان کند. این تغییر رویکرد کسی از نزدیکان پهلوی را باید به فال نیک گرفت.
کبری آسوپار
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «من به قاسم سلیمانی افتخار می‌کنم...»، «غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند...»، «امریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمده‌اند»، «اگر می‌خواهید علیه مردم ایران زور بگویید، من طرفدار هر کسی (جمهوری اسلامی) می‌خواهید بگویید هستم.» این بخش اندکی از سخنان اردشیر زاهدی است. آیا جمهوری اسلامی از آنکه او اینگونه از ایران امروز دفاع می‌کند، باید خشنود باشد؟ آیا باید ذوق یا حتی تلاش کند از لابه‌لای جملات او برای خود دلیل حقانیت پیدا کند؟ سؤال اصلی‌تر شاید این است: آیا برای جمهوری اسلامی، مدح و ذم وزیر و دیپلمات و داماد دیکتاتور سرنگون شده، تفاوتی می‌کند؟ البته که نه، اما تمجید صادقانه از زبان مخالف و معاند همواره با اهمیت تلقی شده است.

از دیروز تا امروز زاهدی

اردشیر زاهدی، پسر فضل‌الله زاهدی است. پسر کسی که محمدرضا پهلوی، حداقل ۲۵ سال از ۳۷ سال سلطنتش را مدیون او و دوستان امریکایی‌اش است که غائله کودتای ۲۸ مرداد را علیه محمد مصدق رقم زدند؛ وگرنه شاه همان مرداد ۳۲ که همراه همسرش ثریا بختیاری از ایران به عراق گریخته بود، شاه فراری باقی می‌ماند و کار به ۲۶ دی ۵۷ نمی‌رسید، اما فضل الله زاهدی با کودتایی امریکایی او را برگرداند و اینگونه نشان داد نیروی وفاداری برای دیکتاتور ایران است، گرچه حتی رودرروی خواست ملت بایستد. برای زاهدی پدر منافع اربابان امریکایی‌اش در اولویت بود و دیگر چه فرقی می‌کرد مردم ایران چه می‌خواهند؟

فضل‌الله زاهدی برای پسرش اردشیر، دختر شاه را انتخاب کرد؛ شهناز پهلوی. گرچه آن دو بعداً به دلیل اجبار شهناز توسط پدرش به این ازدواج، به جدایی رسیدند، اما اردشیر زاهدی از جمله معدود وفادارانی بود که پس از فرار محمدرضا پهلوی در دی ۵۷ از ایران، همراه او ماند و تلاش کرد برای او در امریکا جایی دست و پا کند و نشد. شاید علاقه داشت همچون پدرش که یک بار فرار محمدرضا را خنثی کرده بود، او هم عامل بازگشت دوباره دیکتاتور باشد، اما امام خمینی، مصدق نبود و زور زاهدی نرسید! مهم‌تر آنکه مردم هم دیگر آن مردم ساده دل مرداد ۳۲ نبودند و زاهدی پسر حتی نتوانست درامریکا خود جایی برای شاه مطرود پیدا کند، چه رسد که فکر بازگشت به ایران را در سر بپرورانند.

تردید برای چیست؟!

حال زاهدی از افتخارش به ایران می‌گوید. ایران قدرتمندتر از همیشه ایستاده و طبیعی است که اگر کسی دلی دارد که فراتر حکومت‌ها برای ایران می‌تپد، برای همراهی با ایران قدرتمند، معطل نکند. این اذعان به قدرت ایران، قدم اول است و برای این قدم اول به زاهدی جدید خوشامد می‌گوییم. اما آیا قرار است در همین نقطه متوقف شود؟

اردشیر زاهدی دست خالی از ایران نرفته است؛ تاریخ تلخی که حکومت متبوع و مطبوع او برای این ملت ساخته، همراه اوست. گفته می‌شود به لحاظ مالی که از ثروت ملت ایران خالی نبوده است. اذعان به ظلم تاریخی خاندان پهلوی و مقامات رژیم خائن گذشته، قدم‌های بعدی او می‌تواند باشد. ۹۲ سالگی برای آنکه انسان برای عاقبت به خیر کردن خودش مردد باشد، سن بالایی است!

آیینه عبرت

وطن فراتر از آنکه چه کسانی بر آن حکومت می‌کنند، معیار خوبی است برای آنکه مرز شرافت و انسانیت آدم‌ها را عیان کند. اردشیر زاهدی غرب را گشته و دیده، سال‌ها از مقامات عالیه خاندان پهلوی بوده و با ازدواج با دختر شاه، نسبت نزدیک با دربار پهلوی داشته است. او برای مخالفت با جمهوری اسلامی و وفاداری به پهلوی‌ها بهانه کم ندارد. اما وطن را می‌شناسد و دفاع از آن را محدود به حکومت‌ها نکرده است. گرچه افتخارش به قاسم سلیمانی، سرداری که خروجی کاملی برای انقلاب اسلامی ۵۷ و جمهوری اسلامی است، نسبت زاهدی را با جمهوری اسلامی روشن‌تر می‌کند.

با این حال اگر ملاک فقط وطن هم باشد، سلطنت‌طلب‌ها و براندازان امروز بهتر است سخنان او را دقیق‌تر بخوانند؛ برای ایران امروز که فرقی نمی‌کند، اما آن‌ها شاید برای عاقبت‌به‌خیری ۹۲ سال فرصت نداشته باشند.

زاهدی به بی‌بی‌سی چه گفت

مجری بی‌بی‌سی فارسی تلاش کرد ضدیت اردشیر زاهدی با جمهوری اسلامی را از لابه‌لای گفتگو با او بیرون بکشد یا حرف‌های خودش را در دهان وی بگذارد و حتی تیتر بزنند که «مخالفت من با تحریم‌ها به معنی حمایت از جمهوری اسلامی نیست»، اما نتیجه مصاحبه، همراهی وزیر خارجه و داماد خاندان پهلوی با جمهوری اسلامی ایران بود.

اردشیر زاهدی یک‌شنبه شب، در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره موضوعات روز ایران صحبت کرد. بخش‌هایی از صحبت‌های اردشیر زاهدی را که زمانی سفیر ایران در انگلستان و آمریکا بود، می‌خوانید:

* در پاسخ به این سؤال که مخالفت شما با تحریم، نتیجه‌ای جز تقویت جمهوری اسلامی ندارد و نوعی حمایت از جمهوری اسلامی تلقی می‌شود آیا شما از جمهوری اسلامی حمایت می‌کنید، گفت: راجع به دولت و جمهوری اسلامی هیچ وقت صحبت نکردم و نمی‌کنم، در این موضوع عقیده‌ام بوده و هست درحالی که ما در اینجا [خارج]خوش می‌گذرانیم و خوب می‌خوریم، دلم با ایرانی‌هایی است که در ایران شرایط اقتصادی مساعد و حتی دارو ندارند. آن‌ها را برادران و خواهران خودم می‌خوانم.

* دیپلما‌ت‌های ایران الحق و الانصاف پنج سال زحمت کشیدند و توافقنامه‌ای را امضا کردند، اما رئیس جمهور آمریکا [ترامپ]آمد گفت، چون رئیس‌جمهور قبلی [اوباما]که امضا کرده سیاه پوست بوده من آن را قبول ندارم؛ این چیز‌ها در دنیای امروز قابل قبول نیست.

* ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافت‌شان را فروختند و از خارج پول می‌گیرند.

* من به قدرت ارتش ایران که برای مملکت خودش قسم خورده افتخار می‌کنم، به همین دلیل با یک ژنرالش بد بودند آن‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی چه کردند؟ بعد به سایرین می‌گویند شما تروریست هستید تروریست کسانی هستند که برخلاف قوانین ترور می‌کنند و بعد می‌گویند افتخار می‌کنیم که ترور کردیم.

* در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت شما از آقای سلیمانی به این معنا نیست که شما به سمت حمایت جمهوری اسلامی کشیده شده‌اید، گفت: بگذارید هرکسی هرچیزی دلش می‌خواهد بگوید این سربازان و افسران و به بالا [فرماندهان]به قرآن و مملکت‌شان قسم خوردند و برای مملکت‌شان مقابل اسرائیل جنگیدند و از مملکت‌شان دفاع کردند.

* من به او [ قاسم سلیمانی]افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.

* ۶۰ میلیون از جمعیت امروز ایرانی سواد دارند و ۴۰ میلیون آن‌ها مدرسه و دانشگاه رفته یا دکتر و مهندس هستند، ۲۰ میلیون از این جمعیت خانم‌ها هستند و این سرمایه‌ای است که بسیاری از کشور‌ها آن را ندارند. من به منابع انسانی ایران افتخار می‌کنم.

* غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند.

* امریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آن‌ها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رأی دادند عمل می‌کنند.

* دولت ایران امروز مال مردم ایران است. آن جوانان هستند که برای خودشان تصمیم می‌گیرند. ما کسانی که از ایران رفتیم پول هم برای خودمان برداشتیم و آوردیم حق نداریم بگوییم لنگش کن! این خلاف شرف است.

* ایران بیدی نیست که با این باد‌ها بلرزد.

* ما چندین میلیارد پول برای خرید طیاره (هواپیما) و ... دادیم، اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آن‌ها افتخار می‌کنم.

* وزیر خارجه امریکا غلط می‌کند که از خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده می‌کند، کجا خوانده؟ او بچه بوده است!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Uzbekistan
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
2
5
درود بر شرافت و مردانگی یک مسئول که در حاکیمت رژیم پهلوی بوده و امروز با شجاعت و آزادگی عقیده قلبی وطن دوستی خود را در رسانه های جهانی اعلام می کند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
2
3
آفرین به وجدانت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار