کد خبر: 779021
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳
رئيس‌جمهور در جمع سران سازمان همکاري اسلامي تأکيد کرد
رئيس‌جمهور در سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي با بيان اينکه هر حرکت تفرقه‌افکنانه در سازمان همکاري اسلامي قطعاً بي‌اعتبار است، رژيم صهيونيستي را منبع اصلي توليد خشونت و افراطي‌گري در منطقه و جهان توصيف کرد.
در اجلاس سه‌روزه سران سازمان همکاري اسلامي در ترکيه که آل‌سعود و برخي همپيمانانش تلاش کردند، فضايي ضدايراني و ضد‌حزب‌الله بر آن حاکم کنند، دکتر روحاني رئيس‌جمهور کشورمان تقويت روابط با کشورهاي اسلامي را از اولويت‌هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران برشمرد و با تأکيد بر اينکه هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌اي در سازمان همکاري اسلامي قطعاً بي‌اعتبار است، اظهار داشت: اختلافات در جهان اسلام، معضل همه ماست و حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسير ديپلماتيک و با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز و انجام مذاکرات ميسر است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، روحاني در اين اجلاس طي سخناني گفت: امروز که با شعار «وحدت و همبستگي براي عدالت و صلح» گردهم آمده‌ايم، فرصت مناسبي است تا به سرنوشت مشترک تمامي مسلمانان در جهان، بينديشيم. تنها چند قرن پيش، زماني که تمدن بزرگ اسلامي در اوج قدرت و اقتدار خويش قرار داشت، شايد کسي تصور نمي‌کرد روزي جهان اسلام گرفتار اين‌همه ضعف و سکون شده و در برابر تمدن غربي که در رشد فکري و علمي، وامدار مسلمانان بوده است، در موضع ضعف قرار گيرد يا آن روز که تمدن اسلامي همه نحله‌هاي فکري و اقوام و طوايف مختلف را در درون خود جاي‌ داده و همزيستي مسالمت‌آميزي را بين آنان برقرار کرده بود، شايد کسي تصور نمي‌کرد روزي چنان فرقه‌گرايي و افراطي‌گري در بين مسلمانان شايع شود که کشته شدن مسلمان به دست مسلمان به امري عادي بدل گردد.
   
همه مي‌دانند گروه‌هاي افراطي از کجا حمايت مي‌شوند
روحاني افزود: واقعيت آن است که افول تمدن اسلامي از زماني آغاز شد که قدرت‌هاي بزرگ اسلامي به‌جاي هم‌افزايي به درگيري بي‌حاصل با يکديگر پرداختند و زمينه را براي تهاجم‌هاي خارجي فراهم کردند. و اکنون متأسفانه تاريخ تکرار مي‌شود. هجوم همه‌جانبه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و به‌خصوص فکري و اعتقادي به جهان اسلام مجدداً شدت گرفته است ولي اين بار به شکلي جديد و با استفاده از اسلام عليه اسلام و مذهب عليه مذهب، گروه‌هاي افراطي و تکفيري، که همگان مي‌دانند از کجا و چگونه شکل‌گرفته‌اند و چطور حمايت مي‌شوند، به خشن‌ترين و بي‌رحمانه‌ترين شکل ممکن مسلمان و غيرمسلمان را قتل‌عام مي‌کنند. خشونت محض بر عطوفت اسلامي غلبه کرده و ارزش‌هاي جاهلي جايگزين ارزش‌هاي اخلاقي اسلام شده است. متأسفانه اين سبعيت تحت نام و لواي اسلام صورت مي‌گيرد و قرباني اصلي در اين ميان «اسلام» است و اصول و ارزش‌هاي آن.
جهان اسلام سزاوار آن نيست که در موج ناامني، خشونت و تروريسم سازمان‌يافته درغلتيده و مبتلا به عقب‌ماندگي و توسعه‌نيافتگي همه‌جانبه گردد. بلکه سزاوار آن است که بر جايگاهي برتر بنشيند؛ اين ممکن نيست مگر آنکه با دغدغه بيشتر به وضعيت کنوني و دنياي پيراموني خويش بينديشيم؛ اين عمل ماست که مبناي قضاوت مردم جهان اسلام در مورد اسلاميت رفتار ما قرار مي‌گيرد نه ادعاها و القاب و عناوين ما. اگر کمک‌هاي مالي و نظامي، به برخي گروه‌هاي ضداسلام امکان داد که نام اسلام را به گروگان بگيرند و چهره زيباي اسلام را به جنايت و آدمکشي بيالايند و براي توطئه زشت اسلام‌هراسي، شاهد و بهانه بسازند، چگونه مي‌شود از سلم و سلام اسلام دفاع کرد؟
    
جنايت محکوم است چه در فلسطين و چه در بروکسل
جمهوري اسلامي ايران، از همان روزي که عهده‌دار رياست هشتمين اجلاس سران سازمان همکاري اسلامي در تهران شد تا زماني که ايده «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» (WAVE) را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد مطرح نمود، بر يک‌سخن محوري تکيه داشت و آن اينکه گفت‌وگو و تعامل سرآغاز درک دردها و مسائل اساسي زمانه و درمان مؤثر آنهاست. ما بايد به نام اسلام در ائتلاف جهاني براي صلح و مقابله با خشونت، پيشگام باشيم و امنيت پايدار و حيات مطمئن و حقوق همه‌جانبه انسان را به منطقه و جهان بازگردانيم. اسلام به ما آموخته است که جنايت به هر نامي و در هر مکاني که انجام شود، جنايت است؛ چه در سرزمين مظلوم فلسطين باشد و چه در لاهور و بيروت و دمشق و استانبول يا در نيويورک و پاريس و بروکسل.
مهم آن است که ريشه‌ها و زمينه‌ها را به‌درستي بشناسيم و با عزمي استوار و اراده‌اي راسخ، درصدد مقابله با همه صورت‌هاي آن برآييم.
رئيس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: به نام جمهوري اسلامي ايران براي نيل به اين مقصود با صراحت اعلام مي‌کنم: 1- بايد به اولويت گفت‌وگو و اتخاذ راه‌حل‌هاي ديپلماتيک در ميان کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي، براي حل همه اختلافات وفادار ماند؛ تا سوءظن‌هاي سياسي و تاريخي و غفلت از مداخله‌ها و نقش‌آفريني قدرت‌هاي بزرگ و صهيونيسم اولويت گفت‌وگو را تحت‌‌الشعاع تصميمات شتاب‌زده و آرايش‌هاي خاص سياسي قرار ندهد.
2- بايد امنيت پايدار، پيشرفت علمي و توسعه همه‌جانبه اعضاي سازمان همکاري اسلامي را امنيت، پيشرفت و توسعه جهان اسلام دانست و از آن استقبال کرد و اجازه نداد با ايجاد موقعيت‌هاي هراس‌انگيز و خلق خطرهاي موهوم اين ضرورت به محاق برود. جمهوري اسلامي ايران از همه اعضاي سازمان، مجدانه مي‌خواهد که ظرفيت‌هاي علمي، اقتصادي، سياسي، نظامي و فرهنگي ايران را از آن خود نيز دانسته و قدرت آن را قدرت خود بدانند، همان‌گونه که جمهوري اسلامي ايران همين باور را نسبت به ساير کشورهاي اسلامي دارد.
   
رژيم صهيونيستي منبع توليد خشونت
3- بايد خطر رژيم صهيونيستي را به‌عنوان منبع اصلي توليد خشونت و افراطي‌گري همواره به خاطر داشت و پذيرفت که استمرار قتل‌عام مردم بي‌گناه فلسطين و عمدتاً زنان و کودکان در سرزمين‌هاي اشغالي و حملات غيرانساني و محاصره غزه، حاکي از سرشت خشونت‌آميز رژيمي است که متأسفانه با تغافل جامعه جهاني و به‌خصوص قدرت‌هاي غربي به سبعيت خود ادامه مي‌دهد.
دکتر روحاني اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران با دوري از هرگونه تنش و بي‌ثباتي در منطقه، با سياست منطقه‌اي و بين‌المللي شفاف خود، همواره در راستاي گسترش همبستگي و وحدت امت اسلامي تلاش نموده، تقويت روابط با کشورهاي اسلامي را از اولويت‌هاي اصلي خود قرار داده و بر اين اعتقاد راسخ است که حل‌وفصل اختلافات و سوءتفاهمات صرفاً از مسير ديپلماتيک و با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز و انجام مذاکرات ميسر مي‌باشد. براي همه روشن است که نه عربستان مشکل ايران است و نه ايران مشکل عربستان. مشکل اصلي، جهل و تعصب و خشونت‌ورزي است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است.
   
ايران در کنار مسلمانان مظلوم مي‌ماند
رئيس‌جمهور با يادآوري اين نکته که جمهوري اسلامي ايران همواره پشتيبان کشورهاي اسلامي و مسلمانان در برابر تجاوز و تهديد و اشغال و تروريسم بوده و هست، گفت: آن روز که صدام به کويت تجاوز کرد؛ اين ايران بود که قبل از همه اين تجاوز را محکوم نمود و به آوارگان کويتي و عراقي پناه داد؛ آنگاه ‌که تروريست‌هاي تکفيري به دروازه‌هاي بغداد و اربيل نزديک شدند، اين ايران بود که در برابر تهاجم وحشيانه آنها به کمک ملت و دولت عراق شتافت؛ آنگاه‌که دمشق در معرض اشغال و نابودي تروريست‌ها قرار گرفت اين ايران بود که در کنار سوريه ايستاد؛ زماني که غزه مورد تجاوز صهيونيست‌ها قرار گرفت، حزب‌الله رشيد و ‌ايران در کنار ملت فلسطين ايستادند و روزي هم که لبنان مورد تجاوز آنها قرار گرفت باز هم حزب‌الله بود که در پيشاپيش مردم لبنان درصحنه نبرد قرار گرفت. اگر روزي تروريست‌ها و متجاوزان بخواهند هر کشور اسلامي يا اماکن مقدس اسلامي را تهديد کنند و از ما کمک خواسته شود، بي‌درنگ آماده کمک به مسلمانان مظلوم خواهيم بود.
روحاني در پايان تأکيد کرد: از اجلاس سازمان همکاري اسلامي که به نام وحدت برگزارشده است، نبايد هيچ‌گونه پيامي که به تفرقه در ميان امت اسلامي دامن بزند برخيزد و هر حرکت تفرقه‌افکنانه‌اي از آنجا که اجماع اين سازمان و امت اسلامي را به همراه ندارد و با فلسفه تشکيل اين سازمان در تعارض است، قطعاً بي‌اعتبار است. ما به‌حکم رحمانيت و عقلانيت اسلامي، وظيفه ‌داريم که هرگونه غبار خشونت و افراطي‌گري و فرقه‌گرايي را از چهره دين بزداييم. 
***
ديدار و گفت‌وگو با رئيس‌جمهور آذربايجان، معاون رئيس‌جمهور اندونزي، رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان، رئيس مجلس سناي الجزاير و رئيس مجلس عمان از برنامه‌هاي دکتر روحاني در حاشيه اين اجلاس بود. وي در اين ديدار‌ها ضمن تأکيد بر روابط دوجانبه گفت: مشکلات منطقه‌اي بايد از طريق گفت‌وگو و جلوگيري از دخالت بيگانگان حل و فصل شود. ديدار با ايرانيان مقيم ترکيه نيز از ديگر برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در حاشيه اين اجلاس بود.  
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
0
0
بر منکرش لعنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار