گفت: وگوی «جوان آنلاین» با یک جوان جهادی در باره ضرورت میدان دادن به جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور
در بیانیه گام دوم هم واژه جوان پرتکرارترین کلمه است. جوان از دیدگاه رهبری یعنی نیرویی سرشار از انگیزه، شوق و هیجان که اهل خدمت و فداکاری و رشادت و ضد فساد است
نگاهی به مسئولیت قضات جهت اجرای عدالت و مبارزه با فساد در گام دوم انقلاب
قاضی باید عدالت را از خود، خانواده و بستگان خویش شروع کند، منتظر دستور یا بخشنامه و آیین‌نامه‌ای هم نباشد. اگر آغازِ راهِ قضاوت که بسی دشوار و سخت است، همراه با چاشنی عدالت باشد، مسلماً ذینفعانی هستند که مانع تحقق اجرای کامل عدالت و مبارزه با مفاسد اقتصادی و سیاسی باشند.
پاسخ این است که مبارزه مؤثر و واقعی با فساد، نیازمند یک برنامه جامع، فراگیر و بدون تبعیض در ساختار‌ها و در میان افراد و مقامات است؛ سیاستی که همگان را دربرگرفته و عزم بدون تسامحی در برخوردِ کارآمد با این پدیده بسیار خطرناک داشته باشد.
رسول سنایی‌راد
انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی و بازگشت به سوابق، تجارب و ویژگی‌های وی را می‌توان به مثابه یک نفس تازه در دستگاه قضا برای عدالت برشمرد.
بررسی نقش و الزامات حضور جوانان در گام دوم انقلاب در گفت‌وگو با داوود گودرزی رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی
فرهنگ عمومی مردم ایران نقاط برجسته‌ای داشته و دارد و من هم این‌ها را کتمان نمی‌کنم، منتها ایراداتی دارد. مثلاً ما رفتار اقتصادی درستی نداریم، اهل اسرافیم و تجمل‌گرایی و چشم و همچشمی داریم. در فرهنگ سیاسی ایرادات جدی وجود دارد که شما مصداقش را در انتخابات‌ها می‌بینید. حالا چه در انتخابات مجلس، چه شورای شهر و چه ریاست جمهوری. بخشی از جامعه ما جامعه شایعه پذیر و شبهه زده است.
بررسی چالش‌های ۴۰ سال گذشته و مسیر پیش روی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با دکتر سیدجواد میری
قرائت دموکراتیک بهترین نماینده‌اش آیت‌الله طالقانی، اسلام لیبرالی بهترین نماینده‌اش مرحوم مهندس بازرگان و اسلام سوسیالیستی نماینده‌اش مرحوم دکتر شریعتی است. برای قرائت ظاهرگرایانه از اسلام نمی‌توان نماینده قوی و اصلی‌ای را مشخص کرد. در حال حاضر نیز برخی اندیشمندان به ویژه در حوزه سیاسی هستند که همین نوع از اسلام را ترویج می‌کنند و عده‌ای از کنشگران سیاسی نیز متأثر از آن‌ها کنشگری می‌کنند.
نگاهی به سیر انحراف آرمان‌های ۴ انقلاب روسیه، چین، فرانسه و شوروی
رهبر انقلاب در سطور ابتدایی بیانیه گام دوم انقلاب که نوید‌دهنده ورود انقلاب اسلامی ایران به دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است، آورده‌اند: «در میان ملت‌هایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومت‌ها، آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند.» این سطور شاید در ابتدا تفاخری ساده به نظر برسد، اما نگاهی به انقلاب‌های جهان و بررسی سیر آن‌ها، نشان‌دهنده عظمت نقشی است که ملت ایران در ۴۰ سال گذشته بر نگاره تاریخ زده‌اند.
بررسی رویکردهای مختلف طراحی مدل‌های حکومتی در گفت‌و‌گو با «احسان خسروجردی»
انبیا آمدند تا خودشکوفایی عقلانی رخ دهد. اما اینکه این با چه سازوکاری رخ می‌دهد را ما نتوانستیم تبیین کنیم و در برابر کسانی که می‌گویند رفتن به سمت مدل‌های استبدادی موجب تعصب، جزم‌اندیشی، آرزواندیشی، خام‌اندیشی، تقلید و... می‌شود نتوانستیم اثبات کنیم که چگونه حکومت دینی دفائن انسان‌ها و عقل‌ها را شکوفا می‌کند
گفتاری از دکتر علیرضا شجاعی‌‍زند
آنچه مردم را تبدیل به نیروی اصلی پیش برنده انقلاب ایران کرد، دین بود. منظورم دین به مثابه فرهنگ هم نیست؛ بلکه دین به مثابه ایدئولوژی و دینی که در عرصه‌های مختلف این حرکت حضور دارد و نقش ایفا می‌کند
گزیده‌ای از یادداشت دکتر عبدالله شهبازی
«رژیم» معمولاً به حکومتی اطلاق می‌شود که با اتکا بر قهر و غلبه می‌تواند سلطه خود را بر جامعه‌ای مستقر کند ولی به طور نسبی قادر به ایجاد پیوند طبیعی با تار و پود آن جامعه نیست.
۳